[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ساخت یک مار رباتیک برای سرویس لوله‌های آب، روزنامه شیراز نوین

مهندسان یک ربات هوشمند شبیه به مار ابداع کرده‌اند که می‌تواند در لوله‌های آب حرکت کند و بدون توقف بر توزیع آب داخل لوله‌ها نظارت داشته باشد.
به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، در زمانی که بخش قابل توجهی از مردم دنیا با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند، سالانه ۳۲ میلیارد متر مکعب آب سالم به دلیل معیوب بودن شبکه‌های توزیع آب در سراسر جهان هدر می‌رود. اینجاست که فناوری‌هایی مانند ربات خودران Pathfinder ساخته شرکت ACWA Robotics به یک محصول بسیار ضروری برای خدمات شهری تبدیل می‌شوند.
این ربات می‌تواند در قلب شبکه آب‌رسانی بدون ایجاد اختلال در توزیع آب به کاربران جهت ارائه داده‌های زنده حرکت کند.
این فناوری در نمایشگاه CES ۲۰۲۳(نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی) در بخش بهترین نوآوری‌ها در رده «شهرهای هوشمند» شناخته می‌شود و تحت عنوان «امنیت انسانی برای همه، پایداری، طراحی زیست محیطی و انرژی هوشمند» یکی از برگزیدگان است.
نمایشگاه CES یکی از تأثیرگذارترین نمایشگاه‌های فناوری جهان است که در سال ۲۰۲۳ از پنج تا هشت ژانویه در لاس وگاس آمریکا برگزار می‌شود.
از آخرین نمایشگاه CES که در شرایط عادی در سال ۲۰۲۰ برگزار شد، موارد زیادی تغییر کرده است و پس از آن به دلیل شیوع بیماری کووید برگزاری آن مجازی شد.
نمایشگاه فناوری CES از روز سه‌شنبه سوم ژانویه(۱۳ دی) آغاز می‌شود و دو روز اول آن به خبرنگاران اختصاص خواهد داشت. در روز پنجشنبه پنجم ژانویه(۱۵ دی) درهای این نمایشگاه به روی عموم باز خواهد شد. این نمایشگاه تا روز یکشنبه هشتم ژانویه(۱۸ دی) ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه بزرگ‌ترین برندهای جهان به فعالیت می‌پردازند و با شرکای جدید دیدار می‌کنند و زیرک‌ترین مبتکران پا به عرصه می‌گذارند.
نمایشگاه CES تمامی ‌جنبه‌های فناوری را شامل می‌شود. از جمله مواردی که در این نمایشگاه فناوری به نمایش در می‌آید فناوری‌های مربوط به حوزه هوش مصنوعی، انرژی، خودرو، سلامت، سرگرمی، صفحه‌های نمایش و تلفن ‌همراه، وسایل خانه، ربات، فناوری‌های ۵G و بسیاری از فناوری‌های دیگر است.
اولین نمایشگاه CES در سال ۱۹۶۷ در شهر نیویورک برگزار شد. از آن زمان تاکنون هزاران محصول در این نمایشگاه رونمایی شده است که بسیاری از آن‌ها زندگی ما را تغییر داده است.
بر اساس گزارش سازمان ملل، انتظار می‌رود تقاضای آب در سراسر جهان تا سال ۲۰۳۰ تا ۴۰ درصد از عرضه فراتر رود و هدر رفتن آب در زنجیره تأمین چیزی است که شهرها دیگر توان تحمل آن را ندارند.
براساس وب‌سایت شرکت ACWA Robotics، این ربات هوشمند درون لوله‌ها حرکت می‌کند و بدون توقف توزیع آب، داده‌های کلیدی را برای صرفه‌جویی در میلیون‌ها متر مکعب آب و کمک به بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آب شهرها ارائه می‌دهد.
نحوه عملکرد Pathfinder
این ربات که کاملاً خودکار و مستقل است، برای عبور از پیچ و خم خطوط لوله طراحی شده است، ضمن این که می‌تواند مخالف جریان آب حرکت کند.
هر ربات Pathfinder مجهز به حسگرهایی است که با مواد خاص خط لوله، قطر و مدل عملیاتی شبکه سازگار است.
این ربات قادر است خطوط لوله را با دقت سانتی‌متری تجزیه و تحلیل کند و گزارشی از وضعیت کلی لوله(ضخامت فعلی، خوردگی، ریز ترک‌ها، بیضی ‌شدن) و هر داده‌ای که ممکن است در مورد آب و هیدرولیک(فشار، کیفیت، کدر شدن آب) نیاز باشد، ارائه دهد.
به گفته وب‌سایت شرکت سازنده، یکی از اهداف اصلی پروژه Pathfinder ارائه دقیق‌ترین و کارآمدترین داده‌ها به شرکت‌های آب و اپراتورهای شبکه آبرسانی است.
نظارت بر حفظ کیفیت
برای اطمینان از اینکه کیفیت آب با استفاده از چنین سیستم‌هایی به خطر نمی‌افتد، تیم شرکت ACWA اطمینان حاصل کرده است که ربات‌های Pathfinder الزامات و استانداردهای بهداشتی را رعایت می‌کنند. به گفته این شرکت، این ربات‌ها در مأموریت‌های شنا در آب آشامیدنی، از طریق یک قفل هوای ضدعفونی‌شده به شبکه دسترسی دارند.
فناوری‌های هوشمند این ربات همچنین تضمین می‌کنند که مأموریت‌های Pathfinder شامل راه‌حل‌های مدیریت خطر باشند، به طوری که سیستم در صورت بروز هر مشکلی به طور خودکار مأموریت را متوقف می‌کند و در صورت وجود هر موقعیت غیرمنتظره‌ای به پایگاه بازمی‌گردد.
به گفته شرکت سازنده، برنامه‌های مأموریتی این ربات شامل یک حالت بازیابی ایمن است که آن را قادر می‌سازد با خیال راحت به پایگاه بازگردد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی