[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

از جوانی تا پیری بدنی سالم و قوی داشته باشید، روزنامه شیراز نوین

علاوه‌ بر ورزش، روش‌های خوب دیگری هم وجود دارد که با پیروی از آن‌ها می‌توانیم در تمام عمر، از جوانی تا دوران پیری، بدنی سالم و قوی داشته ‌باشیم.
به گزارش بهداشت نیوز، معمولاً مربیان ورزشی یک جمله طلایی دارند: «اگر می‌گویید روزی ۲۰ دقیقه برای ورزش‌کردن وقت ندارید مسلماً به خودتان دروغ می‌گویید.» ورزش از مهم‌ترین ضرورت‌های حفظ سلامت بدن است و ورزشکارها حتی وقتی قدم به کهن‌سالی می‌گذارند، باز هم از توان و قدرت جسمانی خوبی برخوردارند. اما علاوه‌ بر ورزش، روش‌های خوب دیگری هم وجود دارد که با پیروی از آن‌ها می‌توانیم در تمام عمر، از جوانی تا دوران پیری، بدنی سالم و قوی داشته ‌باشیم. در ‌اینجا به هشت روش آسان برای حفظ سلامت در تمام مراحل زندگی - از جوانی تا کهن‌سالی - اشاره می‌کنیم که اگر حداقل به پنج مورد آن توجه کنید نتیجه خوبی می‌گیرید.
ساعتی با فضای سبز و طبیعت
قرنطینه‌های اجباری دوران کرونا به ما یاد داد فضای سبز و طبیعت از بهترین امکاناتی است که می‌تواند حال روحی‌مان را خوب کند. البته دهه‌هاست که محققان از فواید طبیعت گفته‌اند. محققان در تحقیقات خود به ‌این نتیجه رسیده‌اند که زمانی را در دل طبیعت و میان درختان گذراندن و گوش به آوای طبیعت سپردن، از هورمون کورتیزول (هورمون استرس) و فشار خون می‌کاهد و سیستم دفاعی بدن را در برابر انواع عفونت‌ها و حتی تومورهای سرطانی تقویت می‌کند. افرادی که به فضای سبز و طبیعت اهمیت می‌دهند، کمتر از دیگران در کهولت گرفتار بیماری و ضعف کهن‌سالی می‌شوند.
باکتری‌های مفید
احتمالاً می‌دانید که بدن انسان میزبان گروه‌های مختلفی از باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌هاست که به مجموعه ‌این موجودات میکروبیوم گفته می‌شود. نتایج تحقیقات نشان داده‌ که تعداد میکروبیوم موجود در بدن هر فرد، وضعیت سلامت او را تعیین می‌کنند. بنابراین با مصرف مواد غذایی مناسب، میکروبیوم‌های بدن‌تان را تکمیل و البته متنوع کنید. در واقع غذاهای تخمیرشده مانند کلم ترشی، کفیر و محصولات پروبیوتیک از بهترین مواد غذایی برای تأمین جمعیت میکروبیوم‌های بدن هستند. میکروبیوم‌ها کربوهیدرات‌ها را تجزیه و آن‌ها را به مواد شیمیایی تبدیل می‌کنند. بنا بر تحقیقات، میکروبیوم‌ها می‌توانند از خطر ابتلا به دیابت و سندروم متابولیک کاسته و وزن و سلامت دستگاه گوارش را در بهترین حالت نگه دارند. محققان بررسی‌های جدیدی را هم انجام داده‌اند که نشان می‌دهد میکروبیوم‌ها روی مغز هم اثر مثبت گذاشته و شرایط شناختی فرد را بهبود می‌بخشد.
پیاده‌روی صبح‌هنگام
روزانه ۱۰ هزار قدم پیاده‌روی، ‌ایدئال افرادی است که به سلامت‌شان اهمیت می‌دهند. اما چگونگی و زمان ‌این پیاده‌روی هم مهم است. پیاده‌روی هدفمند صبحگاهی خواب را بهبود بخشیده، سرعت سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد و حال روحی و عملکرد شناختی‌تان را افزایش می‌دهد. با پیاده‌روی صبح‌هنگام، در معرض نور روز روشن قرار می‌گیرید و به ‌این ترتیب از مقدار ملاتونین بدن کم می‌شود. ‌این هورمون دلیل احساس خستگی و خواب‌آلودگی‌تان است. همچنین نور روز با افزایش هورمون سروتونین، روحیه‌تان را خوب می‌کند. صبح‌ها هر چه زودتر به پیاده‌روی بروید، تأثیر بهتری از آن می‌گیرید.
یادگیری مهارت جدید
همیشه در حال یادگیری مهارتی جدید باشید. یادگرفتن مهارت‌های جدید بهترین روش برای حفظ نیرو و قدرت مغز است؛ تا جایی‌ که جلوی روند زوال ذهنی ناشی از سالمندی را می‌گیرد. در واقع وقتی مهارتی مثل نوعی ورزش یا زبانی متفاوت می‌آموزیم، مغزمان مسیر و الگوهای جدید عصبی ‌ایجاد می‌کند. تراکم ماده سفید مغز افزایش یافته و سرعت پردازش آن بالا می‌رود. ‌این روند جلوی ابتلا به بیماری‌های تحلیل اعصاب را می‌گیرد. با یادگیری مهارت‌های جدید، برای خود و مغزتان چالشی به وجود می‌آورید که باعث می‌شود فعال و پرانرژی باقی بماند. در ضمن با یادگیری مهارتی جدید، اعتمادبه‌نفس و عزت نفس‌تان هم حفظ می‌شود.
تمرین تعادل
از مشکلاتی که با بالارفتن سن گرفتار آن می‌شویم، از دست دادن توانایی بسیاری از حرکات‌مان است. بدن‌مان خشک‌تر شده و ما در حرکات‌مان کندتر می‌شویم. همچنین آرتروز یا مشکلات مربوط به گوش میانی سراغ‌مان می‌آید. تمام ‌این مسائل در نهایت روی تعادل‌مان اثر منفی می‌گذارد. هرچه کمتر ورزش کنید، تعادل کمتری خواهید داشت و در نتیجه با اضافه‌وزن روبه‌رو شده که ‌این وضعیت به‌ نوبه خود باعث می‌شود باز هم کمتر از قبل ورزش کنید. در ادامه ‌این مشکلات ممکن است دچار بیماری‌هایی چون حساسیت به انسولین، فشار خون و مشکلات قلبی شوید. بنا به گفته محققان، باید از ۴۵ سال به بالا که تعادل بدن رو به کاهش می‌رود، تمرین‌های خاصی انجام دهید تا تعادل‌تان را حفظ کنید. تحقیقات نشان داده تعادل بدن، سلامت استخوان‌ها را تأمین کرده و از سکته‌های مغزی یا مرگ زودهنگام پیشگیری می‌کند.
حمام آب سرد
بنابر بررسی‌های متعدد، حمام آب سرد نه‌تنها برای سیستم ‌ایمنی بدن خوب است، بلکه سلامت ذهن را حفظ و از مغز در برابر بیماری‌های تحلیل اعصاب مانند آلزایمر محافظت می‌کند. دانشمندان بر‌ این باورند که شوک آب سرد موجب واکنش‌های التهابی می‌شود و در نتیجه سیستم ‌ایمنی بدن شروع به فعالیت می‌کند. در بررسی‌های دیگر محققان مشخص شده، آب سرد سیستم عصبی سمپاتیک را بازتنظیم کرده و به ‌این ترتیب بدن می‌تواند از پس استرس‌های روزمره برآید.
شنای سوئدی
شنای سوئدی ۲۰ تا ۴۰ بار در روز می‌تواند تا ۹۶درصد از ابتلا به بیماری‌های قلبی‌-عروقی بکاهد. شنای سوئدی فقط برای قوی‌کردن ماهیچه‌های دوسر بازو و شانه‌ها نیست. وقتی بتوانید‌این حرکت ورزشی را به تعداد بالا انجام دهید، نشان می‌دهید از قوای جسمانی خوبی برخوردار هستید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قوای جسمانی می‌تواند عمر را طولانی کند. افرادی که قدرت عضلانی کمی ‌دارند، ۵۰ درصد زودتر از هم‌سالان قوی‌تر خود فوت می‌شوند.
تنفس عمیق
طبق بررسی‌های دانشمندان، تنفس عمیق، آهسته و هدفمند موجب سلامت قلب، کاهش نگرانی و بهبود توان مغز در تصمیم‌گیری‌های بهتر می‌شود. اگر چه سال‌هاست محققان دریافته‌اند که با تنفس عمیق می‌توان از علائم افسردگی و نگرانی کاست، ‌این نوع تنفس می‌تواند از فشار خون بالا هم بکاهد. در یک بررسی دیگر مشخص شده، انجام‌دادن تمرین‌های تنفس عمیق پیش از عمل جراحی قلب بای‌پس، بیمار را با خطر کمتری ناشی از جراحی مواجه می‌کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی