[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

طرز تهیه سس مایونز، روزنامه شیراز نوین

 زمان آماده‌سازی: 5 دقیقه

 مواد لازم
زرده تخم مرغ: 2 عدد
روغن زیتون:2 لیوان
پودر خردل: 1 قاشق چای‌خوری
سرکه: 2 قاشق غذاخوری
آب‌لیمو: 4 قاشق چای‌خوری
شکر: 1 قاشق چای‌خوری
فلفل سفید: یک دوم قاشق چای‌خوری
نمک: 1 قاشق چای‌خوری

در بین چاشنی‌های متفاوتی که برای انواع غذا وجود دارد سس‌ها بسیار محبوب و پرطرفدارند که آن‌ها را می‌توان با انواع غذاهای گوشتی و غیر گوشتی همراه کرد.
سس‌هایی مثل سس سفید یا بشامل هنگام پخت و پز استفاده می‌شوند اما سس‌هایی نیز وجود دارد که مخصوص غذاهای سرد یا ساندویچی هستند مانند سس مایونز که جایگاهی ویژه در آشپزی دارد.
سس مایونز که امروز روش تهیه آن را آموزش می‌دهیم از جمله پرکاربردترین و شناخته شده‌ترین سس‌ها است که در کنار یا همراه انواع سالاد مانند سالاد فصل، سالاد کلم، سالاد اولویه، سالاد ماکارونی و…، غذاهای دریایی همچون ماهی و میگو و نیز غذاهای ساندویچی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هرچند ماده اصلی تشکیل دهنده این سس خوشمزه تخم مرغ است و به ظاهر مغذی است اما سس مایونز از جمله سس‌های پرکالری است که بهتر است در مصرف آن احتیاط کرد و چه بهتر که آن را کمتر مصرف کنیم.
تهیه سس مایونز خانگی برای مصارف خاص و به اندازه  همان وعده می‌تواند راهی باشد برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آن و همچنین با افزودن ادویه و طعم دهنده‌های دلخواه می‌توان سس‌های خوشمزه‌تری تهیه و سرو کرد، پس تهیه سس خانگی را امتحان کنید که مطمئناً از این تجربه لذت خواهید برد.

 طرز تهیه 
 مرحله اول
سفیده تخم مرغ را به خوبی از زرده جدا کنید. (یک راه که به راحتی زرده و سفیده را می‌توانید از هم جدا کنید این است که  به محض خارج کردن تخم مرغ  از یخچال این کار را انجام دهید یعنی زمانی که تخم مرغ انسجام کامل دارد)
 مرحله دوم
تخم مرغ را همراه شکر، نمک و پودر خردل در میکسر بریزید و به خوبی هم بزنید تا تغییر رنگ دهد(کرم رنگ شود).
 مرحله سوم
آب‌لیمو و سرکه را مخلوط کنید و نیمی ‌از این ترکیب را قطره قطره به تخم مرغ اضافه کنید. در حین اضافه کردن، دستگاه روشن باشد و مدام هم بخورد.
 مرحله چهارم
در این مرحله نیمی ‌از روغن را به تدریج (قطره قطره) به مایه سس مایونز بیافزایید و به طور پیوسته هم بزنید تا سس غلیظ شود. سپس باقی مخلوط آب لیمو و سرکه را کم کم اضافه نمایید و پس از آن باقی روغن را به همان روش اضافه کنید تا سس یکدستی به‌دست آید.
 مرحله پنجم
پس از اینکه سس آماده شد فلفل سفید را بیافزایید و اجازه دهید یک تا دو ساعت سس مایونز در محیط بماند.
 مرحله ششم
سس را در ظرف دردار شیشه‌ای بریزید و آن را در یخچال قرار دهید. (مدت نگهداری سس مایونز خانگی یک هفته است، چرا که مواد نگهدارنده ندارد و سریع فاسد می‌شود. پس سعی کنید به مقدار نیاز سس را تهیه و نگهداری کنید).

 نکات کلیدی 
 از جمله دلایلی که می‌تواند باعث بریده شدن این سس شود می‌تواند افزودن یکباره روغن یا سرکه باشد و همچنین مخلوط شدن سفیده با زرده نیز می‌تواند باعث این اتفاق شود.
 یکی دیگر از مشکلات تهیه سس این است که رنگ سس مایل به زرد می‌شود و این می‌تواند به دلیل خوب هم نخوردن زرده تخم مرغ باشد و یا اینکه زرده تخم مرغ پررنگ بوده است.
 در سس مایونز خانگی از فلفل سیاه نیز می‌توان استفاده کرد اما اگر می‌خواهید سسی داشته باشید که بیشتر شبیه به سس مایونز آماده و بازاری است استفاده از فلفل سفید گزینه بهتری است.
 استفاده از روغ زیتون هنگام تهیه سس مایونز گزینه مناسب‌تری است چرا که این روغن از جمله روغن‌های خنثی است و باعث می‌شود کیفیت ظاهری سس بالا برود اما در صورتی که مایل هستید می‌توانید از روغن مایع معمولی نیز در تهیه مایونز استفاده کنید.
 انواع ادویه و سبزیجات را می‌توان در مرحله آخر به سس افزود و سس‌هایی با طعم‌های خاص و متفاوت تهیه کرد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی