[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آموزش کاشت بلوبری در گلدان و شرایط نگهداری از آن، روزنامه شیراز نوین

برای حفظ رطوبت خاک، جلوگیری از رشد علف های هرز در پای بوته های بلوبری براده های چوب، سبوس برنج، خاک اره، کاه و… را به ارتفاع 5 سانتی متر بریزید.
برای آبیاری از آب باران استفاده نمایید، آب باران دارای PH کمتری نسبت به آب معمولی است اما در صورتی که به آب باران دسترسی ندارید می توانید از آب مقطر استفاده نمایید.
فصل مناسب کاشت بلوبری
اگر برایتان سؤال است که چه زمانی بلوبری را بکاریم، باید بگوییم که کاشت بلوبری داخل گلدان در فصل بهار یا اواخر پاییز بهترین حالت می‌باشد. اگر در مناطق خیلی سرد زندگی می‌کنید، باید تا اواسط فصل بهار صبر کنید.
شرایط لازم و مناسب برای کاشت بلوبری
مثل هر گیاه و میوه دیگری، بلوبری نیز برای رشد بهتر نیاز به شرایطی دارد که در ادامه خواهید خواند.
انتخاب محل مناسب
بهتر است که حتماً بعد از کاشت بلوبری؛ گلدان‌تان را جاب‌جا کنید و مطمئن شوید که به اندازه کافی به گیاه‌تان نور می رسد.
مراقبت از بلوبری داخل گلدان
پرنده‌ها عاشق بلوبری هستند، بهترین راه برای مراقبت از این میوه این است که اطراف آن را حصار بکشید. تا پرنده‌ها حداقل چند هفته اول که بلوبری‌ها هنوز نرسیده‌اند، به آن‌ها نزدیک نشوند و خودتان بتوانید میوه‌هایش را بچینید.
نور مناسب
بلوبری 6 تا 8 ساعت در طول روز به نور خورشید نیاز دارد؛ بنابراین بسیار مهم است که این مقدار نور به آن برسد؛ حتی می‌توانید در یک روز معمولی گیاه را به طور مستقیم جلوی نور آفتاب قرار دهید اما اگر جایی که زندگی می‌کنید بیش از حد گرم و آفتابی است، مراقب باشید که گیاه خیلی داغ نشود.
خاک مناسب
گیاه بلوبری از خاک اسیدی لذت می‌برد. در واقع سطح قلیایی آن باید بین 4 تا 4.8 باشد تا بتواند آب و مواد مغذی را جذب کند و میوه بدهد. از آن جایی که خاک باغ خاصیت اسیدی ندارد، در نتیجه باید تحت کنترل قرار بگیرد. شما می‌توانید خاک مخصوص بلوبری خریداری کنید که سطح اسیدیته مناسبی دارد.
بهتر است که دو سوم گلدان را با خاک معمولی پر کنید، کمی خاک ترکیبی به آن اضافه کنید تا اسیدیته متناسب با نیاز بلوبری داشته باشد. گیاه بلوبری ریشه های کم عمقی دارد که خیلی سریع خشک می‌ شود، بنابراین به آب زیادی نیاز دارد اما داخل خاک آن باید شن هم باشد؛ همچنین خاک باید زهکشی مناسبی داشته باشد، زیرا گیاه نباید در آب غوطه ور بماند. از طرفی باید سطح خاک کمی حالت مرطوب داشته باشد.
آب دهی مناسب
زمانی هم که باران می‌بارد، باز هم نباید برنامه آب دهی را قطع کنید. برگ های گیاه بلوبری شبیه به چتر هستند و از رسیدن آب به بیس و پایه گیاه جلوگیری می‌کنند و در نتیجه همیشه با انگشت‌تان خاک را چک کنید و ببینید رطوبت دارد یا خیر. اگر هم تا یک هفته یا بیشتر نمی‌توانستید به گیاه‌تان آب بدهید، آن را داخل خانه در یک جای نسبتاً سایه قرار دهید تا آب خیلی تبخیر نشود و رطوبتش را از دست ندهد.
دما و رطوبت
گلدان بلوبری را به‌خصوص در فصل های سرد زمستان باید زیر سقف قرار دهید؛ چرا که بلوبری دوست ندارد در شرایط آب و هوایی خیلی خشک قرار بگیرد و از باد و هوای خیلی سرد خیلی سرد لذت نمی‌برد و آسیب خواهد دید.
کود مناسب
گیاه بلوبری به کود زیاد علاقه ندارد؛ فقط مقدار کمی کود معمولی در اوایل فصل بهار به آن بدهید که برایش کافی است.
در کنار گیاهان دیگر
زمانی که می‌خواهید بلوبری را انتخاب کنید، بدانید که این گیاه نیاز به دوست دارد تا بتواند میوه بدهد. حداقل باید دو مورد از میوه های دیگر هم در کنارش باشد؛ پس سعی کنید که چند گیاه دیگر را هم در نزدیکی بلوبری‌تان قرار دهید.
هرس کردن
گاهی شاخ و برگ گیاه بلوبری خیلی بزرگ می‌شود و در نتیجه نیاز به هرس کردن پیدا می‌کند؛ اما شاید این هرس کردن در سالِ چهارم کاشت آن داخل گلدان نیاز شود که بعد از این مدت؛ شما با هرس گیاه می‌توانید رشد آن را تحریک کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی