[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

دبیر هیئت پزشکی ورزشی فارس : با آموزش به موقع می‌توانیم از آسیب‌ها جلوگیری کنیم، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
هیئت پزشکی ورزشی تنها هیئتی است که با همه رشته‌ها و هیئت‌ها در ارتباط است و نحوه عملکرد آن در سلامت ورزشکاران تأثیر بسزایی دارد. هیئت پزشکی ورزشی فارس اخیراً در رده بندی سالانه کشوری به مقام دوم دست یافت و این موضوع نشان دهنده عملکرد مطلوب این هیئت در استان است.
دبیر این هیئت درباره کسب این رتبه گفت: این رتبه‌بندی بر اساس یک سری شاخص‌ها صورت گرفته که خوشبختانه هیئت فارس با توجه به ثباتی که داشته، در شاخص‌هایی که از قبل توسط فدراسیون تعریف شده بود، عملکرد مطلوبی داشت.
محسن داوودی افزود: در هیئت‌های پزشکی ورزشی کمیته‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این کمیته‌ها، کمیته خدمات درمانی است که به ورزشکاران، مخصوصاً ورزشکاران حرفه‌ای، خدمات ویژه‌ای را ارائه می‌دهد. ما در استان فارس، ورزشکاران المپیکی و ملی زیادی داشتیم که به صورت منظم پیگیر سلامتی آن‌ها بودیم و آسیب‌هایی که پیش می‌آمد را برطرف کردیم که برخی از همین ورزشکاران بعداً صاحب مدال هم شدند.
وی ادامه داد: شاخص‌های دیگری هم در ارزیابی فدراسیون وجود داشت؛ شاخص‌هایی مثل کمیته پژوهش، آموزش یا دوره‌های آموزشی برای جلوگیری از آسیب‌های ورزشی، آگاه سازی جامعه، آگاه سازی ورزشکاران، تعامل با هیئت‌ها و فدراسیون‌های مختلف و همین طور پوشش بیمه‌ای که برای ورزشکاران در نظر گرفته شده. همچنین علاوه بر پوشش بیمه‌ای، کارهای دیگری انجام داده‌ایم تا بتوانیم از آسیب‌ها جلوگیری کنیم که این کارها را هم با آموزش پیش می‌بریم. در مسابقات و هیئت‌های مختلف، به لطف خدا رضایتمندی بسیار بالایی وجود دارد و تمام مسابقات را توانسته‌ایم با پزشکان، پرستاران، پزشکیاران و امدادگران پوشش دهیم. در نهایت بر اساس معیارهایی که خود فدراسیون دارد، توانستیم مقام دوم کشور را کسب کنیم و تمام تلاشمان این است که سال آینده مقام اول را به دست بیاوریم.
داوودی که مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز هست، درباره تجلیل از مقام آوران المپیاد ورزشی در دانشگاه گفت: ما در دانشگاه به حدود 150 هزارنفر از پرسنل دانشگاه و خانواده‌هایشان خدمت رسانی انجام می‌دهیم. برای دانشجویان در سطح وزارت بهداشت نیز المپیادهای مختلفی تعریف شده. تا سال 98 یعنی قبل از کرونا المپیاد قهرمانی برگزار می‌شد و ما قهرمان کشور بودیم. همواره یکی از سه رتبه برتر کشور از آن ما می‌شد و در بخش بانوان هم همیشه روی سکوی اول بودیم. در دوره کرونا، المپیادها عمدتاً به صورت مجازی برگزار شد و هنوز هم به همین شکل ادامه دارد. ما در المپیاد مجازی که قهرمان کشور شدیم، در همان دوران کرونا و بعد از آن هم رویکردمان به سمت همگانی شدن بود، یعنی در جهت سلامت محوری به این موضوع روی آوردیم که خوشبختانه در بخش همگانی هم در قسمت دختران قهرمان شدیم و در قسمت پسران هم به مقام نایب قهرمانی دست یافتیم. به همین دلیل، یک مراسم تجلیل از مقام آوران سال 1400 و ابتدای سال 1401 به عمل آوردیم اما المپیاد قهرمانی 1401 پسران هنوز بخش زیادی از آن باقی مانده که تا انتهای سال باید برگزار شود.
وی درباره برنامه‌های پیش رو در تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی گفت: در تابستان سال 1402 یک المپیاد دیگر در بخش دختران خواهیم داشت که در 12 رشته ورزشی برگزار خواهد شد. این، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی وزارت بهداشت است. المپیاد همگانی را هم در همین انتهای بهمن و ابتدای اسفند امسال داریم که در حال تمرین و برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم باز هم نام شیراز و استان فارس را بر بلندای کشور طنین‌انداز کنیم.
دبیر هیئت پزشکی ورزشی که با رادیو فارس گفت‌وگو می‌کرد، درباره برنامه‌های آتی هیئت نیز اظهار داشت: ما علاوه بر پوشش مسابقات که جزو وظایف ذاتی ماست، برنامه‌های آموزشی زیادی را در دستور کار داریم. من اعتقاد دارم که با آموزش، می‌توانیم خیلی از هزینه‌ها را کم کنیم و از بروز حوادث و آسیب‌ها جلوگیری کنیم. رویکرد ما به سمت این است که بتوانیم دوره‌های آموزشی مدون و خیلی تکمیلی‌تر را برای ورزشکارانمان در سطح کشور و استان برگزار کنیم و کیفیت کارمان را بالا ببریم. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی