[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مسکن بدون برنامه است ، روزنامه شیراز نوین

 مریم کشاورز
رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره پیش‌بینی‌های اتحادیه املاک با توجه به نزدیک شدن به زمان اوج معاملات خرید و فروش خانه در آخرین فصل سال 1401 و وضعیت خرید و فروش ملک در شیراز، ضمن ابراز تأسف گفت: قیمت‌های نجومی این کالای سرمایه‌ای، بسیاری از افراد را از خرید ملک ناامید ساخته است و این روند احتمالاً در آخرین فصل سال نیز ادامه خواهد یافت.
شهرام نامدار افزود: متأسفانه افزایش لجام‌گسیخته قیمت ارز، نابسامانی اقتصاد، گسیل شدن سرمایه سرمایه‌داران متوسط و بزرگ به خرید این کالای غیرمنقول و رونق کاذب ایجاد شده و بدتر از همه، شکل‌گیری مافیاهای بخش مسکن، خانه‌دار شدن 80 درصد از اقشار ضعیف و متوسط را تقریباً غیرممکن نموده است. وی تأکید کرد: از قدیم‌الایام بیشترین رواج خرید و فروش ملک در اواخر دو فصل تابستان و زمستان بود. در طی سال‌های اخیر و با توجه به نابسامانی‌های اقتصادی، در بخش مسکن، گره‌های کوری توسط مردم و مدیران اقتصادی ایجاد شده که تقریباً با هیچ دستی گشوده نمی‌شود. متأسفانه در شرایط کنونی، واسطه‌گران و دلالان حرف اول و آخر را در بازار مسکن می‌زنند. به همین دلیل، هیچ جوان ایرانی امید ندارد که بتواند روزی مسکن‌دار شود و همین امر موجب کاهش ازدواج و سایر پیامدهای منفی بر جامعه شده است.
وی اضافه کرد: اطلاع‌رسانی‌های مختلفی که از طریق رادیو، تلویزیون و جراید در زمینه مسکن ملی پرطمطراق در شیراز انجام شد، هنوز آثار مثبتی بر کاهش قیمت خانه نگذاشته و روز‌ به روز بر تعداد خانواده‌هایی که خانه‌دار شدن را آرزویی محال و دست‌نیافتی می‌پندارند، افزوده می‌شود. در این میان، معرکه‌بگیران ملک، سودجویان، معامله‌گران و بنگاه‌های املاک‌نمایی هستند که در این عرصه می‌تازند و بهای هر متر زمین یا مسکن را به‌صورتی غیرواقعی و حباب‌گونه افزایش می‌دهند. 
نامدار توضیح داد: البته برخی کارشناسان، دفاتر فروش املاک را مقصر گرانی‌های اخیر مسکن می‌دانند و معتقدند که مشاوران املاک برای دریافت کمیسیون بیشتر، قیمت‌های بالاتری را به مشتریان ارائه می‌دهند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز هشدار داد: جدای از مباحث مطروحه، آنچه مسلم است، اگر کنترلی بر بازار مسکن صورت نگیرد و دست سودجویان و باندهای مافیای مسکن از این عرصه اقتصادی کوتاه نشود، بی‌درنگ شاهد عدم دسترسی متقاضیان واقعی به مسکن خواهیم بود و پدیده‌های ناهنجاری همچون حاشیه‌نشینی و کارتن‌خوابی در جامعه رواج خواهد یافت. 
وی لایحه مدون مجلس مبنی بر کاهش میزان کمیسیون مشاوران املاک را بمبی انفجاری در حوزه مسکن قلمداد کرد که بر وخیم‌تر شدن اوضاع گرانی مسکن دامن زده و جیب سوداگران و مافیاها را پرتر خواهد کرد.
وی در پایان، بهترین راهکارها برای کنترل و کاهش قیمت در صنعت ساختمان را چنین برشمرد: حمایت از فعالان صنعت ساختمان و سازندگان مسکن، ارائه وام‌های کلان با سود کم و دوره بازگشت درازمدت، نظارت مستمر بر عملکرد بازار مسکن به منظور ایجاد ثبات در قیمت‌ها و مهم‌تر از آن، ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار برای اقشار جوان و کم‌بضاعت جامعه. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی