[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

وزیر نیرو: تأمین آب شهرهای دچار تنش آبی در اولویت است، روزنامه شیراز نوین

وزیر نیرو روز دوشنبه طی ارتباطی برخط با کمیته بحران شرکت آبفا استان فارس، بر تسریع در اقدامات پیشگیرانه در شهرها و روستاهایی که احتمال کاهش منابع آب شرب وجود دارد، تأکید کرد و تأمین آب شرب این مناطق را اولویت وزارت نیرو در استان فارس دانست.
به گزارش ایرنا، در ادامه ارتباط‌های هفتگی وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آبفا کشور با شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌های سراسر کشور به منظور اطلاع از آخرین اقدامات پیشگیرانه در شهرهای مواجه با تنش آبی، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو روز دوشنبه در ارتباط تصویری با مدیرعامل و اعضای کمیته بحران شرکت آبفا استان فارس، ضمن بررسی آخرین اقدامات پیشگیرانه این شرکت در خصوص مقابله با بحران کم آبی در شهرهایی که احتمال بروز تنش آبی در آنها وجود دارد، اولویت وزارت نیرو را اقدام بهنگام و تأمین آب شرب این شهرها عنوان نمود و خواستار ارائه گزارش هفتگی از انجام فعالیت‌ها در مناطق مذکور شد. در این ارتباط تصویری که با حضور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آبفا کشور برقرار گردید، علی جان صادق‌پور مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس ضمن ارائه گزارشی جامع از روند انجام عملیات مقابله با بحران کم آبی در شهرها و روستاهای موردنظر، مدیرعامل و کمیته بحران شرکت آبفا استان فارس را به صورت روزمره و با حضور میدانی پیگیر اجرای عملیات پیشگیری از بحران و پروژه‌های جدید تأمین آب در این مناطق عنوان کرد. مدیرعامل شرکت آبفا فارس ضمن تشریح اقدامات این شرکت در ۵ شهر استان، از تسریع در عملیات اجرایی پروژه‌های تأمین آب در این شهرها، همسو با دستور ویژه وزیر نیرو به شرکت‌های آب و آبفا مبنی بر سرعت بخشیدن به پروژه‌های پیشگیرانه به منظور آب‌رسانی به شهر‌ها و روستاهای جنوبی، خبر داد. صادق پور مدیرعامل شرکت آبفا فارس اقدامات پیشگیرانه به منظور مقابله با کم آبی در شهرستان‌های داراب، فسا، زرین دشت، فیروزآباد و کازرون را تشریح کرد و با اشاره به تأکید مقام عالی وزارت نیرو مبنی بر سرعت بخشیدن به پروژه‌های پیشگیرانه به منظور تأمین آب شرب شهرها و روستاهای جنوبی که احتمال می‌رود در اثر کاهش بارندگی‌ها منابع آبی آنها دچار کم آبی گردد، اقدامات ویژه شرکت آبفا فارس در این شهرها را برشمرد و اظهار داشت: کمیته بحران شرکت آبفا استان فارس که پاییز پرکاری را سپری می‌کند، همسو با تأکیدات وزیر نیرو و در راستای رسالت ذاتی شرکت آبفا فارس مبنی بر تهیه و توزیع آب شرب سالم و بهداشتی برای مردم این استان، به صورت روزانه پیگیر اقدامات پیشگیرانه به منظور مقابله با تنش آبی ناشی از خارج شدن منابع اصلی تأمین آب شرب در این شهرستان‌ها می‌باشد.
وی بیان داشت: در شهر فسا ۲ حلقه چاه در دستور کار حفر، تجهیز، برق‌رسانی و اجرای خط انتقال قرار دارد که در همین راستا یک دستگاه حفاری مستقر شده است و پیمانکار حفار چاه دوم نیز مشخص و مراحل تسطیح زمین آغاز شده و در انتظار استقرار دستگاه می‌باشد. تجهیز، برق رسانی و اجرای خط انتقال ۳ حلقه چاه حفر شده در منطقه شیدانک نیز تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در همین خصوص اجرای ۲ کیلومتر خط انتقال طراحی شده با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد در حال انجام است.
به گفته این مسئول، در شهر داراب ۶ حلقه چاه جدید در دستور کار حفر قرار دارد که در همین راستا چاه شماره ۲۲ در حال حفاری تا عمق ۱۵۰ متر حفاری شده و در حال اجراست. چاه شماره ۱۲ تا عمق ۱۵متری حفر شده است و در خصوص دو حلقه چاه نیز محل حفر تسطیح و دستگاه حفاری مستقر شده است. همچنین دو حلقه چاه برای افزایش دبی در دستور کف‌شکنی قرار دارد. ۹ حلقه چاه موجود نیز نیازمند به مهندسی مجدد، تجهیز، برق رسانی و اجرای خط انتقال می‌باشد که در حال طی نمودن مراحل انجام است.
صادق پور افزود: در شهر حاجی آباد شهرستان زرین دشت نیز یک حلقه چاه در دستور کار حفر، تجهیز، برق رسانی و اجرای خط انتقال آب می‌باشد. در همین خصوص محل حفر تسطیح و دستگاه حفاری به زودی مستقر می‌گردد. مهندسی مجدد و خرید تجهیزات و تجهیز ۶ حلقه چاه در حال انجام و تجهیزات و تأسیسات موردنیاز جهت خرید ملزومات مشخص شده است که ۳ حلقه از آن تجهیز شده و در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس فعالیت‌های صورت گرفته در شهر کازرون را نیز چنین بیان کرد: در شهر کازرون یک چاه در دستور کار حفر، تجهیز، برق‌رسانی و اجرای خط انتقال آب قرار دارد. در همین خصوص شرکت حفار مشخص شده و پس از تسطیح دستگاه حفاری به‌زودی مستقر می‌گردد. انجام مطالعات و خرید تجهیزات و بهسازی چشمه ساسان و تجهیز سیستم پمپاژ این چشمه و خط انتقال آب آن به پایان رسیده است و با دبی ۷۰ لیتر بر ثانیه در مدار بهره برداری قرار گرفته است. همچنین مطالعات و مهندسی مجدد ۴ حلقه چاه انجام و تجهیزات مورد نیاز تعیین شده و در دست اقدام می‌باشد.
وی در خصوص اقدامات در حال انجام در شهر فیروزآباد هم گفت: تجهیز، برق‌رسانی و اجرای خط انتقال آب ۴ حلقه چاه حفر شده قبلی در سطح شهر در حال انجام است. طرح برق رسانی به دو حلقه چاه تهیه شده و در حال طی نمودن مراحل اداری می‌باشد که در همین راستا درخواست خرید تجهیزات صادر شده و در مرحله خرید می‌باشد.
وی افزود: در حوزه مدیریت مصرف نیز در این شهرها اقدامات مختلفی از جمله نشت‌یابی و رفع نشت، تعویض کنتورهای خراب و فرسوده و همچنین برنامه‌های متنوع فرهنگی مدیریت مصرف در دستور کار می‌باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس درباره علل پدید آمدن تنش آبی در استان فارس به ویژه ۵ شهرستان مذکور، بیان داشت: پدیده خشک‌سالی متوالی در سالیان اخیر و کمبود آب ناشی از عدم بارش به موقع باران و همچنین برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیرزمینی و مصارف غیرمعمول در کاربری‌های مختلف در سطح استان فارس، مناطق مختلفی که از منابع سطحی سد و چشمه بهره مند می‌شدند را دچار تنش و کمبود آب نموده است. در همین راستا شهرستان‌های داراب، فسا و زرین دشت که از سد رودبال، شهرستان فیروزآباد که از سد تنگاب و شهرستان کازرون که از چشمه ساسان تأمین آب می‌گردیدند نیز در همین ردیف قرار دارند و دچار تنش آبی شدید شده اند. صادق پور در تشریح تفصیلی اقدامات پیشگیرانه شرکت آبفا فارس در شهرستان‌های مذکور نیز بیان داشت: کمبود آب پشت سد رودبال، تأمین آب شهر و برخی روستاهای سه شهرستان داراب، زرین دشت و فسا که بخشی از آب آنها از این سد تأمین می‌گردید را با تهدید جدی مواجه کرده است. از سوی دیگر خشک‌سالی باعث کم شدن خروجی آب چشمه ساسان در شهرستان کازرون به میزان ۹۰ درصد گردیده است که تأمین آب شهر کازرون و ۵۰ روستای این شهرستان به صورت جدی در حال پیگیری است و گام‌های خوبی در این خصوص برداشته ایم. وی افزود: دیر شدن بارش باران در فصل پاییز همچنین باعث کم شدن سطح آب چاه‌های شهر فیروزآباد و برخی از روستاهای این شهرستان که از سد تنگاب تغذیه می‌گردیدند، شده است که اقدامات پیشگیرانه به سرعت در حال انجام است و جای نگرانی نیست. مدیرعامل شرکت آبفا فارس با اظهار خشنودی از بارندگی روزهای اخیر، این میزان بارندگی را ناکافی دانست و گفت: اقدامات ما در جای جای استان به ویژه شهرستان‌هایی که در آنها احتمال تنش آبی وجود دارد، به سرعت در حال انجام است، اما امیدواریم با تداوم بارندگی‌ها و تغذیه سدها، چشمه‌ها و سایر منابع آب و همچنین مدیریت مصرف آب و صرفه جویی مضاعف مردم فهیم استان در مصرف آب، خدمات مطلوب آب‌رسانی به مردم شریف فارس به صورت مستمر ادامه یابد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی