[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

نماینده ولی‌فقیه در فارس تشریح کرد: مراحل شکل‌گیری امت اسلامی، روزنامه شیراز نوین

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به نگاه عمیق اسلام به ابعاد مختلف انسان و جامعه، به تشریح مراحل شکل‌گیری امت اسلامی با اقتباس از نگاه رهبر معظم انقلاب و قرآن کریم، پرداخت.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله لطف‌الله دژکام سه‌شنبه ١٣ دی ماه در همایش مدیران محله اسلامی در شیراز، ضمن تسلیت سومین سالروز شهادت شهید سلیمانی، با بیان این سؤال که محله اسلامی کجای بحث قرآن قرار دارد، گفت: این پرسشی است که همه گام‌ها باید ذیل یک نگاه قرآنی و دینی پیش رود؛ یعنی نمی‌توانیم جدا از نگاه اسلامی کار را مدیریت کنیم. او با بیان اینکه برای اسلامی شدن با یک اقتباس از نگاه رهبر معظم انقلاب و نگاه به قرآن کریم باید ۶ مرحله را سپری کنیم، افزود: مرحله اول این است که فرد اسلامی و مسلمان باشد.
نماینده ولی‌فقیه در فارس ادامه داد: خیلی مواقع به اجتماع پرداخته‌ایم و از فرد غافل شده‌ایم؛ در حالی‌که اگر ما فرد را تربیت نکنیم، در اینکه جامعه را بخواهیم اسلامی کنیم دچار مشکل خواهیم بود. بنابراین برخلاف نگاه‌های چپ و کمونیستی که عموماً ساختارگراست، اسلام روی فرد نیز تأکید دارد.
آیت‌الله دژکام ادامه داد: چون ما با تمدن دیگری رقیب هستیم، باید اصطلاحات آنها را بدانیم و نشان دهیم از موضع متفاوت از آنها کار می‌کنیم؛ آنها می‌گویند اگر بخواهیم فردی کار کنیم، با اجتماعی کار کردن متفاوت است؛ اینها در اروپا دو دسته شده‌اند؛ یک عده سوسیالیست و یک عده ایندیویژوالیست هستند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه در اروپا دو دسته فردگرا و جامع‌گرا هستند، خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی از یک سو هیچ‌کدام از این دو نیست؛ چون آنها انحصارگرایانه یکی را می‌خواهند. از طرفی تمدن اسلامی هر دو مورد است؛ چون در اسلام جهات مثبت هر دو به هم پیوند دارد.
امام جمعه شیراز اضافه کرد: اگر روی فرد کار نکنید محله شما اسلامی نخواهد شد. قبل از محله اسلامی نوبت فرد است. تک تک سلول‌های اجتماع را در مدرسه بررسی می‌کنیم و برای آن برنامه داریم تا متدین بار بیاید وگرنه ساختار اجتماعی مسئله را حل نمی‌کند. 
نماینده ولی فقیه در فارس، دومین مرحله در این مسیر را اسلامی شدن خانواده عنوان و بیان کرد: قرآن مسئله اصلاح فرد و اصلاح خانوده را قبل از اصلاح محله و اجتماع مطرح می‌کند.
آیت‌الله دژکام در پاسخ به چرایی اهمیت محله محوری و محله اسلامی، خاطرنشان کرد: اگر این مهم (اسلامی شدن) را در واحدهای کوچک‌تر مدیریت کنیم، فضا برای مرحله بعدی که شهر اسلامی است ایجاد شده و در مراحل بعدی شهر اسلامی و کشور اسلامی در نهایت امت اسلامی شکل می‌گیرد.
امام جمعه شیراز ادامه داد: خوشبختانه در استان فارس در دو مرحله قبل از محله متمرکز شده‌ایم و کارهایی انجام شده است. همچنین تربیت فردی در سند تحول آموزش و پرورش مورد توجه قرار دارد؛ در بحث خانواده نیز در فارس، سند خانواده متعالی را داریم. 
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مسجد باید آباد شود زیرا محله اسلامی حول مسجد قرار دارد، گفت: تأثیر اجتماعی نماز را خیلی بررسی نکرده‌ایم؛ در حالی‌که وقتی نماز را آموزش می‌دهیم، اجتماع را سازمان‌دهی و اصلاح می‌کنیم. بنابراین نماز محور اصلاح 
اجتماعی است.
او با تأکید بر لزوم پرهیز از نسخه سوسیالیستی برای محله اسلامی، عنوان کرد: دین در قالب عبادت اصلاح اجتماعی می‌کند؛ لذا اگر نماز را سست بگیریم، بقیه موارد خراب می‌شود.
نماینده ولی‌فقیه در فارس با بیان اینکه محله‌های اسلامی مسائلشان باید در نقطه‌ای با هم هماهنگ شود تا بعد از هماهنگی نتیجه آن را در جامعه حس کنیم، گفت: این هماهنگ‌سازی را در سند مهندسی فرهنگی در نظر گرفته‌ایم. آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه برش استانی سند نقشه مهندسی فرهنگی باید تکثیر شود، گفت: بنده ۳ سال است که یک ساختار دینی، اسلامی و بومی را پیشنهاد می‌دهم و مسئله ساختارسازی مهم است. نماینده ولی فقیه در فارس و امام‌جمعه شیراز خاطرنشان کرد: در ساختارسازی باید ارتباط و اطاعت از ولایت و دوم برادری در محله را مدنظر قرار دهیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی