[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

این اشتباهات به قیمت کور شدن‌تان تمام می‌شود، روزنامه شیراز نوین

دلیل اصلی بروز عارضه آب سیاه، بالا رفتن فشار داخلی مایع درون چشم است. در واقع منافذ ریزی که پیرامون عنبیه (بخش رنگی چشم) وجود دارد، طی ‌این بیماری دچار مشکل شده و از خروج مایع درون چشم جلوگیری می‌‌کند.
به گزارش صدآنلاین، متأسفانه بیماری آب سیاه در بیشتر موارد با روند بسیار کند پیشرفت خود، سبب بی‌‌توجهی فرد بیمار شده و در بسیاری از مواقع درک و شناسایی بیماری توسط فرد مبتلا، به درستی انجام نشده و فرد، بیماری را  تشخیص نداده و آن را جدی نمی‌‌گیرد. باید توجه داشت ‌این بیماری در صورت تشخیص صحیح و به موقع قابل کنترل بوده و فرد مبتلا می‌تواند با رعایت برخی موارد و استفاده از روش‌های درمانی، تا آخر عمر به زندگی عادی خود ادامه دهد.
پژوهشگران دانشگاه کیوتوی ژاپن در مطالعات جدید خود موفق به توسعه و ساخت ترکیب جدیدی شده‌‌اند که می‌‌تواند بیماری گلوکوما یا آب سیاه را با موفقیت درمان کند. ‌این دارو بر اساس تنظیم سطح ماده آدنوسین فسفات در اعصاب چشم عمل می‌‌کند.
دکتر شان لین از دانشگاه کالیفرنیا در سان‌ فرانسیسکوی ‌ایالات‌ متحده آمریکا به همراه دانشجویان خود به مطالعه و بررسی ارتباط سطح پنج فلز منگنز، جیوه، سرب، کادمیوم و آرسنیک در بدن انسان و افزایش خطر ابتلا به آب سیاه پرداخته و دریافتند که کاهش سطح منگنز و افزایش بیش از حد سطح جیوه در خون، سبب بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری آب سیاه می‌‌شود. به گزارش سیناپرس، تیمی ‌از پژوهشگران آمریکایی نیز اخیراً موفق شده‌‌اند با استفاده از سلول‌های بنیادی استخراج ‌شده از پوست، بافت شبکیه چشم را ساخته  و بین ‌این سلول‌‌ها و مغز انسان از طریق اعصاب بینایی ارتباط برقرار کنند. ‌این روش می‌‌تواند برای درمان عارضه آب سیاه چشم نیز مفید واقع شود.
بر اساس تحقیقات پژوهشگران، بیماری آب سیاه ریشه ژنتیکی داشته و ژن‌های مختلف ویژه‌ای در بدن انسان وجود دارند که نقش مستقیمی ‌در بروز ‌این بیماری ‌ایفا می‌‌کنند. از دیگر علل مرتبط با بروز بیماری آب سیاه باید به تغذیه و رژیم غذایی، نژاد و جنسیت، سن بالای ۶۰ سال، دیابت و افراد مبتلا به اختلال تنفسی در خواب اشاره کرد. در ‌این میان نوع ماهیت ‌این بیماری باعث می‌شود رویکردهای اشتباهی از سوی افراد نسبت به آن اخذ شده و به دلیل حساسیت‌ این بیماری، هر نوع تداخل درمانی، خوددرمانی یا رفتار اشتباه می‌تواند منجر به بروز ضایعات جبران ناپذیری شود. پس اگر شما یا یکی از آشنایانتان با ‌این بیماری مواجه شدید، فقط و فقط از نظرات پزشک متخصص پیروی کنید و هیچ توصیه‌ای از سوی اطرافیان را بدون نظر پزشک به کار نبندید.
باورهای غلط و خرافی در مورد آب سیاه
فشار چشم مترادف با بروز گلوکوما است: ممکن است افرادی دچار مشکل فشار چشم باشند اما لزوماً هر نوع افزایش فشار چشم به ‌این معنا نیست که  فرد بیمار دچار گلوکوما شده  است. ‌ این گروه از بیماران باید زیر نظر پزشک بوده و به طور مرتب معاینه شوند تا خیلی زود از بروز احتمالی گلوکوما آگاه شوند. 
آب سیاه همان آب مروارید است: گروهی از عوام تصور می‌کنند آب سیاه همان آب مروارید است در حالی‌ که ‌این گونه نیست و آن‌ها دو بیماری کاملاً متفاوت محسوب می‌‌شوند. 
آب سیاه همانند آب مروارید فقط در افراد مسن ‌ایجاد می‌شود: ‌این باور غلط است چرا که گلوکوما در نوزادان و شیرخواران نیز ممکن است رخ دهد که علامت آن، بزرگی یک طرفه یا دو طرفه قرنیه چشم، کم شدن شفافیت قرنیه و متمایل شدن آن به رنگ آبی است. در‌ این حالت والدین باید جهت معاینه کودک خود به چشم‌پزشک مراجعه کنند تا از آسیب بیشتر عصب بینایی جلوگیری شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی