[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مدیران کارخانجات به جوانان ورزشکار اعتماد کنند، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
با وجود مشکلات عدیده، رئیس هیئت استان با امیدواری نسبت به آینده جودو صحبت می‌کند.
وحید زارع نژاد که خود از قهرمانان ‌این رشته ورزشی در سطح آسیا به شمار می‌رود، حالا ششمین سال حضور در رأس هیئت فارس را پشت سر می‌گذارد. وی درباره فعالیت قهرمانان ‌این رشته در استان فارس گفت: ما در شیراز یک پایگاه قهرمانی داریم که هفته‌ای دو جلسه بچه‌های نخبه دور هم جمع می‌شوند و تمرین می‌کنند. حتی در استهبان هم یک چنین پایگاهی را داریم که جا دارد از آقای رحیمی‌ رئیس هیئت ‌این شهرستان و همچنین مربی تیم ملی نوجوانان تشکر کنم که خیلی خوب آنجا را ساماندهی کرده‌اند.
زارع نژاد افزود: در شهرستان فسا هم آقای بنا خیلی خوب با مربیان ‌این شهرستان کار می‌کنند و در مرودشت نیز آقای قهرمانی فعالیت خوبی در هیئت جودو دارند. تقریباً می‌توانیم ادعا کنیم که  جودوی فارس از حالت تک قطبی خارج شده است. 5 شهرستان داریم که خیلی خوب کار می‌کنند و 16 هیئت فعال در سراسر استان داریم، قطعاً باید بیشتر کار کنیم. جودو رشته‌ای نیست که در آن بشود سریع به نتیجه رسید و از شروع فعالیت یک هیئت شهرستان تا زمان به نتیجه رسیدن، شاید چندسال طول بکشد.
وی درباره مشکلات زیرساختی جودو اظهار داشت: ما یک سالن تختی داریم که به عنوان مدرسه جودو فعالیت دارد که همین سالن هم 30 سال قدمت دارد و فرسوده شده. ما مجبوریم به شهرستان‌ها برای حضور در مسابقات استانی سهمیه بدهیم و اگر بخواهیم به صورت آزاد شرکت کننده بپذیریم، سالن تختی ظرفیت میزبانی از همه شرکت کنندگان را نخواهد داشت.‌ این موضوع کمبود سالن هم یک مسئله فراهیئتی است. متأسفانه در چندسال اخیر، در ورزش استان تغییرات زیادی صورت گرفته و چندین مدیرکل عوض شده‌اند. تا یک جایی با یک مدیرکل پیش رفته‌ایم ولی برنامه‌ها ناقص رها شده‌اند.
متولی جودو فارس در پاسخ به ‌این سؤال که «هیئت برای گذران امور خود از کجا تزریق مالی می‌شود؟»گفت: باید در ‌این خصوص خاطره‌ای را تعریف کنم. یک سال بعد از ‌اینکه مسئولیت هیئت جودو را برعهده گرفتم، در جلسه مجمع عمومی هیئت عنوان کردم که در سال گذشته فقط 5 میلیون تومان به هیئت جودو تزریق شده است. ریاست قبلی هیئت یعنی آقای صابری نژاد که در جلسه حضور داشت، از ‌این حرف خیلی تعجب کرد. ‌ایشان می‌گفت در سال‌ها قبل‌تر، رقم‌های 70 تا 100 میلیون تومان در اختیار هیئت قرار می‌گرفته. حالا شما تورم را هم در نظر بگیرید، می‌بینید که در سال‌های اخیر چقدر در ‌این زمینه در مضیقه بوده‌ایم.‌ این در حالیست که طبق گفته‌های مسئولان ورزش، هیئت جودو جزو هیئت‌های اولویت‌دار است که باید توجه زیادی به آن شود. اما باور کنید در هر سال بین 10 تا نهایتاً 30 میلیون تومان به هیئت ما کمک شده. خب با ‌این وضعیت ما مجبوریم به درآمد برگزاری دوره‌های مربیگری اکتفا کنیم. البته یک سری از دوستان بنده هم هستند که خودشان از قهرمانان سابق جودو بوده و گاهی اوقات کمک‌هایی به هیئت می‌کنند. خودمان هم تا جایی که توانسته‌ایم، در بحث درآمدزایی فعال بوده‌ایم و با اسپانسرهای محدود و مبالغ نه‌چندان زیاد، کارمان را راه می‌اندازیم، ولی چیزی که اداره ورزش به ما می‌دهد، اصلاً گفتنی نیست. اگر کمکی که برای برگزاری مسابقات اخیر قهرمانی کشور به ما کردند را کنار بگذاریم، سایر کمک‌هایی که به هیئت جودو شد در حد برگزاری دو اردو هم جوابگو نبود.
وی ادامه داد: ما کارخانه‌های بزرگی در استان فارس داریم و من برای جذب آن‌ها به ورزش خیلی وقت گذاشتم و رایزنی کردم اما به نتیجه نرسیدم. واقعاً جا دارد که یک مقدار مدیران کارخانجات به ورزشکاران اعتماد کنند و ‌این را درک کنند که ‌این جوان‌ها هم مثل بچه‌های خودشان هستند. در ورزش هزینه کردن راه دوری نمی‌رود.‌ این انتظار را داشتیم که خیلی جاها به ما کمک کنند اما نکردند. انتظار رقم‌های درشت هم نداشتیم و هر کسی گوشه‌ای از کار را می‌گرفت، خیلی برایمان ارزشمند بود. من بارها از مدیران کل ورزش استان شنیده‌ام که رایزنی شده با استانداری در بحث بخشش مالیاتی کارخانه‌هایی که در ورزش هزینه می‌کنند ولی هیچ گاه ندیدم ‌این حرف‌ها عملیاتی شوند. 
زارع نژاد همچنین درباره نگرانی جدیدی که برای برخی هیئت‌ها به وجود آمده اظهار داشت: الان خانه‌های جودو در استهبان و فسا وجود دارد اما از همین شهرستان‌ها با من تماس گرفته و گفته‌اند که سالن‌ها به مزایده گذاشته شده، به دادمان برسید. در همین ارتباط باید صحبتی با دکتر صفرپور انجام دهیم تا راهکاری را برای ‌این موضوع در نظر بگیرند. در شیراز هم که خانه جودو کفاف کار ما را نمی‌دهد، چون ‌این سالن اصلاً یک سالن تمرینی است، نه مسابقه‌ای! خب اگر بخواهیم برای هر مسابقه به سالن دیگری مثل شهید دستغیب برویم، تجهیز کردن آن سالن‌ها برای مسابقات هم کلی دردسر دارد و مقرون به صرفه نیست. از مسئولین می‌خواهم فکری به حال ‌این مشکلات جودو بکنند. جودو ورزش المپیکی است که علاقه‌مندان زیادی دارد. یک ورزش خاص در بین رشته‌های رزمی ‌است که 200 کشور عضو فدراسیون جهانی آن هستند. بنابراین لازم است که در کشور ما هم توجه ویژه‌ای به ‌این رشته پرطرفدار شود.
رئیس هیئت جودو استان فارس در خصوص جودو بانوان استان نیز گفت: خب طبیعتاً جودو بانوان ما در حد جودو آقایان نیست. ما چند سال است که در ‌این زمینه فعالیت را شروع کرده‌ایم اما مسلماً نیاز به زمان بیشتری داریم. خوشبختانه ما امسال در المپیاد استعدادهای برتر یک طلا و یک برنز در بخش بانوان به دست آوردیم که خیلی امیدوار کننده بود. به‌زودی مسابقات کشوری بانوان را هم در خرم آباد خواهیم داشت که برنامه ویژه‌ای داریم برای حضور پررنگ دختران فارس در ‌این رقابت‌ها و ان‌شاالله شاهد موفقیت آن‌ها باشیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی