[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تعالی اقتصادی با گردشگری مذهبی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به باور یک فعال حوزه گردشگری، استان پهناور فارس دارای ظرفیت‌های متنوع گردشگری در حوزه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی، درمانی، هنری و مهمتر از همه جاذبه‌های زیارتی به عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع) است که در پرتو آن‌ها می‌توان به دستاوردهای چشمگیری دست یافت.
 رونق گردشگری در پرتو زیارت
احمدرضا نقیب‌زاده صبح شنبه ۱۷ دی‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه از گردشگری مذهبی به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های استان یاد کرد و بیان داشت: با توجه به ظرفیت‌های ارزنده شیراز، طرح زیارتی سومین حرم اهل بیت(ع) با عنوان «سحاب»تدوین شده و با حمایت مسئولان ارشد استان اجرایی می‌شود. مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس هدف از اجرای این طرح را جذب زائران مشتاق اهل بیت(ع) و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برشمرد و اظهار داشت: با اجرایی شدن این طرح شاهد رونق افزایی در گردشگری مذهبی و زیارتی خواهیم بود. وی با بیان اینکه ساختار اجرایی این طرح با مدیریت معاون هماهنگی امور زائران استانداری و تولیت آستان مقدس احمد بن موسی(ع) و مشارکت دستگاه‌های مرتبط خصوصی دولتی و عمومی ‌شکل خواهد گرفت، افزود: مقرر شده است موضوع توسعه گردشگری زیارتی در شهر شیراز به صورت مستمر در دستور کار قرار گیرد. او با بیان اینکه در اولین مرحله هدف گذاری اجرای این طرح جذب یک میلیون زائر تا پایان سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است، افزود: در واقع به افرادی که مطابق طرح در شهر شیراز حضور خواهند یافت عنوان سفیران زیارت حرم مطهر احمدبن موسی(ع) لقب خواهد گرفت و برنامه‌ریزی‌ها به نحوی انجام خواهد شد که هر کدام از این زائرین پس از بازگشت از شهر شیراز، خود سفیر و مبلّغی برای ترویج فرهنگ زیارتی شهر شوند.
 رونق هنری در قلب سنگ سیاه
او در بخش دیگری از سخنانش به بازار هنر شیراز نیز اشاره کرد و گفت: بازار هنر در محله سر باغ در منطقه تاریخی فرهنگی و نزدیک گذر سنگ سیاه در شهر شیراز واقع شده است که قرار است با شاخص‌های جهانی صنایع دستی به جاذبه جدید گردشگری این شهر تبدیل شود. این مکان فرصت مناسب را برای تولید کنندگان محصولات هنری فراهم می‌کند تا بتوانند به صورت مستقیم تولیدات هنری خود را به گردشگران داخلی و خارجی عرضه کنند. نقیب‌زاده با اشاره به اینکه بازار هنر دارای ۶۵ مغازه و معماری برگرفته از دوره زندیه و بازار وکیل است، افزود: این بازار با مصالح سنتی ساخته شده و با افتتاح آن یکی از بهترین مجموعه‌های تولید و عرضه آثار هنری در پایتخت جهانی صنایع دستی در کشور فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. نقیب‌زاده ادامه داد: توجه به اقتصاد هنر و تقویت و تثبیت جایگاه شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی مهمترین اهداف فعالیت‌ها در این مکان خواهد بود.
 حفظ قداست سومین حرم اهل بیت(ع)
مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس در بخش دیگری از سخنانش از برگزاری هفته‌های فرهنگی شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) در شهرهای دیگر خبر داد و گفت: این هفته‌ها به منظور معرفی اهمیت و قداست جایگاه حرم مطهر احمدبن موسی(ع) است که توسط کارگروه برنامه‌ریزی و اجرایی آن پیگیری خواهد شد. او، ایجاد سازمان نظام گردشگری را یکی از پیشنهادات در راستای بهبود وضعیت این صنعت بیان و اضافه کرد: پیشنهاد ایجاد این سازمان از سوی شرکت توسعه گردشگری فارس ارائه شده است؛ همان طور که در حوزه‌های کسب و کار شاهد سازمان‌هایی نظیر نظام مهندسی، پرستاری، کشاورزی و ... هستیم، ایجاد چنین سازمانی در مبحث مهم گردشگری نیز ضرورت محسوب می‌شود. نقیب‌زاده، گردشگری سلامت را از مزایای ویژه فارس و شیراز دانست و با اشاره به وجود زیرساخت‌های مناسب در این بخش، لزوم دنبال کردن مسیری برنامه‌ریزی شده برای افزایش تعداد گردشگران خارجی در این بخش و ارتقاء کیفیت و بهبود نظارت را یادآوری و اضافه کرد: در این ارتباط بحث بازاریابی را از کشور عراق، آغاز کرده‌ایم.
 گستراندن فرش قرمز برای سرمایه گذاران
مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس در پاسخ به اینکه در برخی کشورهای همسایه اقداماتی در زمینه گردشگری سلامت اجرایی شده و در عراق هم شاهد احداث بیمارستانی تخصصی توسط سرمایه‌گذاران ایرانی هستیم، گفت: قطعاً حوزه گردشگری، من‌جمله گردشگری سلامت یک بخش رقابتی است و ما باید به دنبال کیفیت بخشی خدمات باشیم، از طرفی با توجه به جایگاه ایران و شهر شیراز و استان فارس در حوزه بهداشت و درمان، توانمندی بالقوه مناسبی برای این حوزه وجود دارد. نقیب‌زاده یکی از مشکلات موجود برای جذب گردشگران خارجی حوزه سلامت را زیرساخت ترابری برشمرد و یادآور شد که برای رفع این نقیصه و با پیگیری‌ها و حمایت‌های انجام شده، شاهد برقراری یک خط پروازی مستقیم بین شیراز- نجف هستیم که قطعاً تأثیر بسزایی در جذب گردشگر به ویژه گردشگر سلامت خواهد داشت. او به حوزه سرمایه‌گذاری اشاره و خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران مانند رزمندگان میدان جنگ هستند و باید تسهیلات لازم اعم از صدور مجوزات و ارائه زمین برای سرمایه گذاری در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا روند کار در این حوزه تسهیل‌تر شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی