[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تألیف کتاب ایل شاهسون جنوب كشور به نیمه راه رسید، روزنامه شیراز نوین

كتاب ایل شاهسون جنوب کشور که به بررسی تاریخ شاهسون و حضور آن‌ها در جنوب می‌پردازد، به قلم ناصر جمالی، نویسنده و پژوهشگر  در حال تدوین و تا آینده نزدیک  روانه بازار می‌شود.
نویسنده کتاب ‌ایل شاهسون جنوب کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: پس از نگارش كتاب انارستان عشق (گذری بر تاریخ ایج ) مصمم شدم با توجه به ‌اینکه آن گونه كه شایسته است به ایل بزرگ شاهسون  در جنوب کشور پرداخته نشده بود،كتابی را به ‌این ایل اختصاص دهم. 
جمالی بیان کرد: در ‌این راستا نیاز بود به مستندات تاریخی این ایل در جنوب می‌پرداختم، زیرا آن طور كه در خور شأن ‌ایل برزگ شاهسون بود نیافتم که ‌این خود، انگیزه مضاعفی در من به‌وجود آورد تا بتوانم تحقیقات بیشتری به صورت میدانی در بین ترک زبان‌های شاهسون كه با توجه به كوچ‌رو بودن آن‌ها قبل از تخته قاپو شدن، در اقصا نقاط جنوب پراكنده شده بودند، بپردازم.
نویسنده کتاب ‌ایل شاهسون تصریح کرد: برای نگارش ‌این کتاب تحقیقات میدانی با ریش سفیدان، مطلعین و فرهیختگان ایل شاهسون و ترک زبان‌ها در سطح گسترده‌تر  آغاز و تاکنون  كتابی با حدود 700 صفحه و 12 فصل تدوین شد. جمالی بیان کرد:‌ این کتاب شامل فصل‌هایی از تاریخ شاهسون‌ها،تاریخ شاهسون‌های بغدادی، مطالعه جامع در خصوص روستای محمد آباد استهبان (به عنوان بزرگ‌ترین روستای شاهسون نشین جنوب)تبارشناسی شاهسون‌های روستاهای مناطق خیر استهبان، روستاهای هرگان، حاجی‌آباد، شهرستان نی‌ریز، شهرستان فسا و روستاهای ششده و قره بلاغ، مرودشت، استهبان، شیراز، زرین دشت، بافت كرمان، مهاجرینی که از نی‌ریز و استهبان به خراسان  و برخی شهرهای شمالی کشور مهاجرت کرده‌اند، می‌باشد. وی با بیان ‌اینکه همچنین در کتاب ‌ایل شاهسون یک فصل به فرهیختگان شاهسون اختصاص یافته است، تصریح کرد: بسیار خرسندم كه تألیف کتاب ‌ایل شاهسون سبب شد، پس از  دو سال تحقیقات میدانی صورت گرفته تعداد زیادی از شاهسون‌هایی كه حدود  یک قرن از روستاهای نی‌ریز و استهبان مهاجرت كرده بودند از اجداد و نیاكان خود مطلع شدند و به دیدار همدیگر رفتند. نویسنده کتاب ‌ایل شاهسون گفت: امیدوارم پس از چاپ و رونمایی كتاب، شاهد اثر بخشی آن در ایل بزرگ شاهسون در نقاط مختلف كشور و انتقال آن به نسل‌های آینده باشیم تا رسالتی كه بر دوش ما بوده به درستی به نسل‌های آینده منتقل شود. جمالی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: شاهسون‌ها عشایر كوچ‌رو بودند كه در نقاط مختلف ایران به ویژه جنوب کشور پراكنده شده‌اند كه تا زمان تحقیق  بنده از آن‌ها  مطلع نبودم و ممكن است در این كتاب نامی ‌از آن‌ها برده نشده است که امیدوارم عزیزان ‌ایل بزرگ شاهسون  مرا ببخشند و این پژوهش را از اینجانب پذیرا باشند. ای كاش این پژوهش در مناطق جنوب پنجاه سال قبل صورت می‌گرفت كه اگر این طور شده بود، به مراتب پژوهشی ارزنده‌تر داشتیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی