[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تقویت سیستم ایمنی بدن با فرمول‌های طبیعی ساده، روزنامه شیراز نوین

تقویت سیستم ایمنی بدن یک موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد، راه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی وجود دارد که شاید ساده به نظر برسند اما برای تقویت سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده هستند. به گزارش نمناک، بهترین راه برای بهبود سیستم ایمنی و محافظت از بدن در برابر آسیب، انجام ورزش طبق یک برنامه روتین و داشتن برنامه غذایی مناسب است. علاوه بر مطالبی که اخیراً در این مورد منتشر کردیم چندین راه کار به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند که در این بخش از نمناک به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
آفتاب بگیرید:
سلول‌های ایمنی بدن گیرنده‌های زیادی دارند که در انتظار جذب ویتامین «د» هستند. در صورت نداشتن این ویتامین مهم، سیستم ایمنی بدن می‌تواند بیش از حد فعال شود. با قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید می‌توان بخش زیادی از ویتامین «د» لازم را جذب کرد که در این صورت سلول‌های T می‌توانند در برابر عفونت‌ها از بدن دفاع کنند زیرا باعث از بین رفتن پاتوژن‌های خارجی می‌شود.
خود را گرم نگه دارید:
طبق گزارشات دانشکده ‌هاروارد، قرار گرفتن در معرض دمای سرد سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند، بنابراین عفونت در بدن افزایش می‌یابد.
مرکبات بیشتری مصرف کنید:
با توجه به مقدار بالای ویتامین «ث» در مرکبات، مطمئناً افزایش مصرف آن منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. اعتقاد بر این است که ویتامین «ث» تولید گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد و در عین حال به مقابله بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند. ویتامین «ث» رادیکال‌های آزاد را خنثی و به از بین بردن ویروس‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
استرس نداشته باشید:
استرس تأثیر زیادی بر سیستم ایمنی دارد. استرس کم در بلند مدت مانند آنچه افراد معمولاً در زندگی روزمره خود تجربه می‌کنند، سیستم ایمنی را تحلیل کرده و از مبارزه با عوامل پاتوژن خارجی مثل ویروس‌ها و باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان داده است که همه جوانب ایمنی در نتیجه استرس کاهش می‌یابد که می‌تواند با فرسایش بیش از حد به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند.
مدیتیشن انجام دهید:
طبق تحقیقی که در سال 2012 انجام شد، مدیتیشن می‌تواند شیوع، مدت و شدت سرماخوردگی و آنفلوآنزا را تا حدود 30 تا 60 درصد کاهش دهد. آنتی بادی‌ها، ایمنی هومورال را تشکیل می‌دهند و به سلول‌های ایمنی کمک می‌کنند تا مواد سمی را غیر فعال سازند و ویروس‌ها و باکتری‌ها را مورد حمله قرار دهند.
خواب کافی داشته باشید:
کمبود خواب تأثیر بسیار زیادی بر سیستم ایمنی بدن دارد. سعی کنید هر شب در یک ساعت مشخص بخوابید تا ساعت داخلی بدن را تنظیم کرده و کیفیت خواب خود را بهبود بخشید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کودکان و سالخوردگان که در گروه افراد پرخطر شناخته می‌شوند و نیاز به واکسن آنفلوآنزا دارند، اغلب کم خواب هستند. شما به خواب کافی نیاز دارید تا بدن بتواند با بیماری‌ها مبارزه کند.
ورزش انجام دهید:
تمرینات منظم، سیستم ایمنی بدن را در حد تعادل نگه می‌دارد. هنگامی که سیستم ایمنی قوی باشد، تعداد کمی از باکتری‌ها می‌توانند به آن غلبه کنند. بنابراین روزانه 30 دقیقه ورزش انجام دهید تا گردش خون افزایش یابد. جریان خون بهتر با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث می‌شود تا بدن بتواند با عفونت‌ها و ویروس‌ها از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا مقابله کند.
ادویه مصرف کنید:
با افزودن مقداری ادویه به غذا، هم‌زمان از سلامت خود محافظت کنید. گفته شده است که دارچین و میخک حاوی خاصیت ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد درد و ضد التهاب است که به مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک می‌کند. همچنین می‌توانید پونه کوهی، آویشن، جوز هندی و رزماری را نیز امتحان کنید.
داروهای گیاهی را امتحان کنید:
دانشمندان هنوز در حال بررسی اثربخشی بسیاری از مکمل‌های گیاهی هستند که به طور سنتی به عنوان تقویت کننده بدن مانند اکیناسه و جینسینگ استفاده می‌شود، یک چای تسکین دهنده می‌تواند به آرامش، خواب کافی و کاهش استرس کمک کند. البته باید قبل از شروع درمان‌های گیاهی با یک پزشک صحبت کنید.
دوش آب گرم بگیرید:
یک دوش آب گرم خوب، همراه با نمک یا رایحه‌های آروماتراپی آرامش بخش، می‌تواند تا حد زیادی به کاهش استرس و خواب آلودگی کمک کند. خواب یکی از راه‌های اصلی ترمیم بدن است و کمبود خواب، استرس را بیشتر می‌کند، عملکرد سیستم ایمنی را کاهش می‌دهد و مواد شیمیایی التهابی را بالا می‌برد.
سبزیجات بیشتری بخورید:
سبزیجات مانند کلم، کلم پیچ و کلم بروکلی به عملکرد کبد و سم زدایی طبیعی بدن ما کمک میکنند. همچنین میوه‌ها، آجیل‌ها و دانه‌ها سرشار از مواد مغذی هستند که برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن به آن‌ها نیاز داریم.
مثبت نگر باشید:
نکته آخر اینکه ذهنیت یک فرد از همه چیز مهم‌تر است. بر اساس یک مطالعه، مثبت اندیشی می‌تواند کلید سیستم ایمنی قوی باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی