[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بودجه ۱۴۰۲ به مجلس رفت ، روزنامه شیراز نوین

رئیس جمهور رشد باثبات اقتصادی، عدالت محوری و کارآمدسازی نظام حکمرانی را سه رویکرد اصلی لایحه ۱۴۰۲ برشمرد و اظهار داشت: در ‌این لایحه ‌ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در همه استان‌ها پیش بینی شده است تا اعتبارات عمرانی و توسعه‌ای استان‌ها به صورت نظام‌مند پرداخت شود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ‌ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی روز چهارشنبه - ۲۱ دی - برای تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی‌که به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برگزار شد، حضور یافت.
آیت الله رئیسی با بیان ‌اینکه دولت با همکاری مجلس توانست در سال ۱۴۰۱ گام‌هایی بردارد و اقدامات خوبی انجام دهد، اظهار داشت: بدون تردید ‌این موفقیت‌ها توجه همه کسانی است که با دغدغه‌مندی، دلسوزی و تلاش، همت کردند کارها به پیش برود و به جمهوری اسلامی ‌ایران خدمت کنند. رئیس جمهور با ارائه توضیحاتی درباره روند ارسال لایحه بودجه به مجلس گفت: بخش اول لایحه بودجه شامل بودجه شرکت‌های دولتی ابتدای آبان‌ماه تقدیم مجلس شد تا قانون‌گذار وقت بیشتری برای بررسی وضعیت شرکت‌ها داشته باشد. 
آیت الله رئیسی با بیان ‌اینکه پنجم دی‌ماه نیز لایحه بودجه تحویل مجلس شد، به دو بخشی شدن لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: یک بخش بودجه مربوط به جداول و بخش دوم مربوط به تبصره‌ها و احکام است و ‌اینکه دو بخش شد، به اصلاح آیین نامه داخلی مجلس باز می‌گردد که ‌این اصلاحیه بین شورای نگهبان و مجلس در رفت و آمد بود و در نهایت نظر مجلس نهایی شد.
رئیس جمهور درباره به سرانجام رساندن رتبه بندی معلمان پس از ۱۱ سال در دولت سیزدهم گفت: ‌این موضوع با همکاری دوستان مجلس که حدود ۱۱ سال به تأخیر افتاده بود، امسال اجرایی شد. همچنین پاداش بازنشستگان کشوری و لشکری به میزان ۳۸ هزار میلیارد تومان پرداخت شد. رئیس جمهور در مورد رویکردهای بودجه ۱۴۰۲ گفت: مهم ترین سند مالی در کشور لایحه بودجه است که سمت گیری‌های آن برای انضباط مالی و رشد اقتصادی در کشور و همچنین کاهش تورم و مدیریت نقدینگی اهمیت دارد.
آیت الله رئیسی اظهار داشت: نگاه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رشد باثبات اقتصادی است، دوم عدالت محوری است که نکته بسیار مهمی ‌است که مورد توجه همه عدالتخواهان است، سوم کارآمد سازی نظام حکمرانی است‌، این سه رویکرد در بودجه ۱۴۰۲ مورد توجه است. رئیس جمهور با بیان ‌اینکه اصلاح ساختار بودجه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است، گفت:‌ این موضوع یکی از نیازهای جدی در کشور محسوب می‌شود.
وی افزود: در بودجه تقدیمی ‌آنچه مورد تأکید است مسئله تقویت تولید و اشتغال به عنوان نقطه محوری است و از ‌این رو پیش بینی شده ۵۴۰ هزار میلیارد تومان شرکت‌های دولتی در اقتصاد کشور سرمایه گذاری داشته باشند و رقم بودجه عمرانی نیز ۳۲۷ هزار میلیارد تومان دیده شده است.
رئیس جمهور از پیش بینی امکان ‌ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در تمام استان‌ها خبر داد و گفت: درآمد و هزینه ‌این صندوق با نظارت خزانه مرکز در استان انجام می‌شود تا تولید و اشتغال در هرستانی مورد حمایت قرار گیرد.
آیت الله رئیسی، ارائه مشوق‌های مالیاتی از جمله کاهش ۷ درصدی مالیات واحدهای تولیدی که در سال گذشته ۵ درصد بود، کاهش تعرفه گمرکی نهادهای دامی ‌از چهار درصد به یک درصد برای حمایت از تولید و اشتغال را از دیگر ویژگی‌های لایحه دولت برشمرد.
رییسی در مورد برنامه‌های دولت برای ارتقای رفاه و معیشت مردم نیز اظهار داشت: پیش‌بینی منابع مورد نیاز برای افزایش ۱۰۰ درصدی حق اولاد و ۵۰ درصدی حق عائله مندی موضوع قانون حمایت از خانواده، تأمین یارانه برای پرداخت یارانه نقدی، یارانه نان، یارانه دارو و تجهیزات پزشکی و افزایش متوسط رشد ۲۰ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان و رعایت عدالت از طریق پرداخت‌های پلکانی و معافیت مالیاتی حقوق تا هفت میلیون تومان از دیگر برنامه‌های دولت برای حل مشکلات معیشتی است.
آیت‌الله رئیسی درباره برنامه دولت در حوزه مسکن نیز اظهار داشت: تأمین منابع مالی برای حمایت از ساخت مسکن و در حوزه حمل و نقل تأمین اعتبارات لازم برای صندوق توسعه حمل و نقل، پیش‌بینی امکان اخذ تسهیلات مالی خارجی برای تأمین ناوگان و تجهیزات قطارهای شهری یا در حوزه‌های ناوگان ریلی در لایحه دولت دیده شده است.
وی با اشاره به برنامه دولت برای پوشش کامل بیمه تکمیلی ‌ایثارگران خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت ۶۹ هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو و اجرای کامل پزشک خانواده و نظام ارجاع دیده شده است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشتند.
رئیس جمهور یادآور شد: در جهت تمرکززدایی و نقش دادن به استان‌ها، واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی ملی در سطح استان به استان، پیش‌بینی تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت هم می‌تواند در ارتباط کارساز باشد. آیت الله رئیسی با بیان ‌اینکه اعتبارات خوبی در حوزه فرهنگ، آموزش عالی و همچنین در حوزه آب و تنش‌های آبی پیش‌بینی شده و در لایحه بودجه صورت گرفته است، تأکید کرد: تمام تلاش‌ها بر ‌این است که به صورت شفاف انجام شود که مجریان و ناظران بتوانند به پیشرفت امور کمک کنند. وی ادامه داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تلاش شده از هزینه‌های غیرضرور و فاقد اولویت حتماً جلوگیری شود. مسئله ‌ایجاد ثبات اقتصادی و به نحوی به بازار و اقتصاد سیگنال دادن و ‌اینکه نشانه‌هایی از ثبات باشد تا بتواند در ارتباط با فعالیت‌های اقتصادی در تولید و فعالیت‌ها برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران قابل پیش‌بینی باشد.
رئیس جمهور تصریح کرد: همه منابع عمومی‌ دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور نسبت به قانون بودجه امسال با در نظر گرفتن افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در نیمه سال ۱۴۰۱ و انتقال بخشی از منابع و مصارف تبصره ۱۴ به بودجه عمومی‌ به هزار و ۹۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به قانون سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است و به ۹۷۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.
آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به قانون بودجه سال جاری ۳۸ درصد افزایش یافته است، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۳۲۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که حدود ۲۶ درصد نسبت به قانون سال جاری افزایش نشان می‌دهد. رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس گفت: به یقین شما برای بررسی ‌این بودجه وقت زیادی در کمیسیون‌های مختلف خواهید گذاشت و من پیشاپیش از فرصتی که می‌گذارید و دقتی که خواهید کرد و از دغدغه‌ها و دلسوزی‌هایی که خواهید داشت، قدردانی می‌کنم. وی ادامه داد: ما می‌خواهیم آنچه در قالب بودجه سال آینده برای اجرا ابلاغ می‌شود، به عدالت اجتماعی، آرامش در مردم، ثبات اقتصادی و رفاه اجتماعی منتهی شود و مردم احساسشان ‌این باشد که مشکلات‌شان کاهش پیدا کرده است و دولت و مجلس در صدد رفع مشکلات هستند.
رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که بودجه سال آینده نسبت به بودجه سال‌های گذشته بودجه بهتری باشد.
آیت الله رئیسی پس از تشریح ویژگی‌ها و سیاست گذاری‌های کلان لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور به نمایندگان، لایحه دولت را برای طی تشریفات قانونی تقدیم رئیس مجلس شورای اسلامی‌کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی