[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

پایه‌ریزی اقتصاد دانش‌بنیان با نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها امکان‌پذیر است، روزنامه شیراز نوین

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در نشست تخصصی با وزیر علوم نسبت به نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در نظام تولید و پایه‌ریزی اقتصاد دانش‌بنیان در کشور تأکید کرد.
به گزارش ایلنا، محمدجواد عسکری در نشست با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه توسعه دانش در دولت سیزدهم باید در راستای حمایت از تولید باشد، مطرح کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی بایستی بر اساس اولویت‌های کشور در یک مسیر هدفمند و مشخص حرکت کنند تا نیاز امروز جامعه که مرتبط با تولید دانش‌بنیان است را برطرف کنند. وی افزود: در سال‌های متمادی اخیر شعار سال کشور به عنوان تولید مطرح شده است که این موضوع تاکنون دستاوردهای قابل قبولی برای جامعه در بر نداشته و انتظار می‌رود وزارت علوم با یک برنامه‌ریزی درست بتواند نسبت به اجرای برنامه‌های مصوب بالادستی نیز اقدام جدی داشته باشد. این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس یازدهم با تصویب قانون جهش تولید از نخبگان جامعه حمایت داشته است، ادامه داد: در این رابطه توانستیم قوانینی را وضع کنیم تا امکان پیشرفت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در مسیر تولید محصولات باکیفیت ایرانی فراهم شود. عضو حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصریح بر اینکه برنامه‌محوری در فرایند تولید می‌تواند سیاست‌ها و راهبردهای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان را عملیاتی کند، گفت: برای توسعه هدفمند کشور باید برنامه‌ و بودجه مناسبی برای مدیریت اجرایی قوانین و اسناد فرادست ملی در نظر گرفت که در این زمینه دانشگاه‌ها می‌توانند با حضور در عرصه‌های اجرا به سهم خود نقش‌آفرینی داشته باشند.
نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ارتباط دانشگاه‌ها با واحدهای تولیدی باید تقویت شود، ادامه داد: دانشگاه‌ها به عنوان کارخانه تولید دانش و فناوری اهداف مختلفی را به ویژه در تربیت منابع متخصص و کارآمد دارند که اگر در این راستا برنامه‌ریزی بشود، امکان به‌کارگیری ظرفیت‌های منحصربه‌فردی در بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و همچنین اساتید، نخبگان و پژوهشگران نیز در چهارچوب اهداف توسعه‌ای کشور فراهم خواهد شد. عسکری با گلایه از عملکرد نظام آموزشی و تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، خطاب به وزیر علوم اظهار داشت: جذب دانشجو و تعریف دوران تحصیلی او باید متناسب با نیازهای جامعه و زیرساخت‌های کشور باشد که لازم است و وزارت علوم نسبت به این حوزه به ویژه در هدایت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به بازارهای حرفه‌ای نیز اهتمام جدی داشته باشد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان با بیان اینکه نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در نظام تولید می‌تواند در مسیر توسعه اقتصادی کشور تحول ایجاد کند، خاطرنشان کرد: از وزیر علوم می‌خواهیم در یک برنامه زمان‌بندی شده و مبتنی بر برنامه‌های توسعه‌ای کشور نسبت به همسو شدن اهداف مدنظر واحدهای تولیدی با متخصصان نیز اهتمام جدی داشته باشند تا بتوانیم اقتصاد دانش‌بنیان را با متخصصان ایرانی کارآمد 
پایه‌ریزی کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی