[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دستکشی که به نابینایان خط بریل می‌آموزد، روزنامه شیراز نوین

یک دستکش آموزش خط بریل کاراکترهای بریل را برای نابینایان می‌خواند.
به گزارش ‌ایسنا و به نقل از نیواطلس، یادگیری نحوه خواندن خط بریل برای افراد نابینا ممکن است دشوار باشد زیرا آن‌ها هیچ راهی برای دیدن ‌اینکه نقاطی که لمس می‌کنند نشان‌دهنده کدام کاراکتر هستند، ندارند.‌ اینجاست که دستکش «BrailleWear» وارد عمل می‌شود.
کاراکتر به هر تک واج گفته می‌شود. تمام اعداد، حروف، سمبل‌ها و حتی خط خالی و فواصل بین کلمات،  کاراکتر به حساب می‌آیند.  
این دستکش توسط استارت‌آپ فناوری «ORama AI» ساخته شده است. ‌ایده ساخت چنین دستکشی به ذهن کوشاگرا جین(Kushagra Jain) یکی از بنیان‌گذاران ‌این استارت‌آپ رسید، هنگامی‌که او در حال انجام فعالیت‌های داوطلبانه در مؤسسه‌ای برای نابینایان در هند بود. او در آن جا متوجه شد که ۹۰ درصد از افراد کم‌بینا نمی‌توانند خط بریل را بخوانند.
درون ‌این دستکش یک ماژول الکترونیکی قرار دارد که بین انگشت شست و انگشت اشاره قرار می‌گیرد و متشکل از یک دوربین کوچک و یک چراغ ال‌ای‌دی(LED) است. نور ال‌ای‌دی با زاویه‌ای مایل روی نقاط بریل چاپ شده می‌تابد و باعث می‌شود که یک سایه‌ای سیاه از آن‌ها روی کاغذ سفید اطراف ‌ایجاد شود. الگوی سایه‌های با کنتراست بالا به‌ راحتی توسط دوربین ثبت شده و ‌این امکان را فراهم می‌کنند که الگو توسط نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی با کاراکتر بریل مربوطه مطابقت داده شود. یک صدای مصنوعی توسط یک بلندگو که در پشت دستکش قرار دارد، ‌ پخش شده و به صورت شفاهی به کاربر می‌گوید که کدام کاراکتر را لمس کرده است. کاربر در نهایت قادر خواهد بود هر کاراکتر را تنها با لمس شناسایی کند و دیگر نیازی به دستکش نخواهد داشت.
لیون لی(Lyon Li)، یکی از بنیان‌گذاران و رئیس ‌این استارت‌آپ می‌گوید: ما به دنبال چند شریک صنعتی برای تجاری‌سازی و توسعه ‌این دستکش بودیم و با چند مورد از آن‌ها کار کرده‌ایم. طی شش ماه اخیر با مؤسسه پرکینز برای نابینایان کار کرده‌ایم و با خانه چاپ آمریکا در CES ملاقات کرده‌ایم.
لی افزود که انتظار می‌رود دستکش «BrailleWear» تا پایان سال با قیمت ۳۰۰ دلار آمریکا به صورت تجاری در دسترس قرار بگیرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی