[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

قهوه، چای یا کاکائو، کافئین کدام یک بیشتر است؟، روزنامه شیراز نوین

کافئین باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی، افزایش انرژی و هوشیاری شده اما نوشیدن بیش از حد آن منجر به افزایش استرس و به هم ریختگی اعصاب می‌شود. سال‌هاست انسان‌ها از نوشیدنی‌های کافئین‌دار لذت می‌برند و‌ این درحالیست که فواید مفیدی نیز دارند. براساس کلینیک مایو، کافئین موجود در چای کمتر از قهوه بوده اما محتویات هر دو ممکن است در زمان مصرف متفاوت باشد. ‌این امر در مورد کاکائو نیز صادق است زیرا به روش آماده سازی نوشیدنی بستگی دارد.
به گزارش بهداشت نیوز، کافئین باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی، افزایش انرژی و هوشیاری شده اما نوشیدن بیش از حد آن منجر به افزایش استرس و به هم ریختگی اعصاب می‌شود. سال‌هاست انسان‌ها از نوشیدنی‌های کافئین‌دار لذت می‌برند و ‌این درحالیست که فواید مفیدی نیز دارند. براساس کلینیک مایو، کافئین موجود در چای کمتر از قهوه بوده اما محتویات هر دو ممکن است در زمان مصرف متفاوت باشد. ‌این امر در مورد کاکائو نیز صادق است زیرا به روش آماده سازی نوشیدنی بستگی دارد.
قهوه
قهوه حاوی کافئین بیشتری نسبت به چای و کاکائو است. میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه به نحوه کشت، بودادن دانه‌های آن، دم کردن و زمان دم کشیدن قهوه بستگی دارد. برای نمونه یک فنجان قهوه برابر با ۲۲۵ میلی‌لیتر، ممکن است حاوی ۹۵ میلی‌گرم تا ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین باشد. در صورتی که تمایل به کاهش دریافت کافئین مصرفی خود دارید، قهوه بدون کافئین را اضافه کرده و به تدریج میزان آن را زیاد کنید.
چای
انواع مختلف چای را درنظر بگیرید. چای سبزکافئین کمتری نسبت به چای سیاه دارد، بنابراین چای سبز انتخاب خوبی برای مصرف پایین کافئین است. چای همچنین ترکیبات مفیدی دارد که با تراکم استخوان، کاهش وزن، کاهش سنگ‌های کلیوی و کاهش خطر حمله قلبی در ارتباط است. به طور میانگین یک فنجان چای سیاه برابر با ۲۲۵ میلی‌لیتر، حاوی ۴۰ تا ۱۲۰ میلی‌گرم کافئین بوده، درحالی که یک فنجان چای سبز حاوی ۹ تا ۵۰ میلی‌گرم کافئین است. برای کاهش میزان کافئین در چای، زمان دم کشیدن آن را کاهش دهید.
کاکائو
نوشیدن کاکائو داغ آرامش بخش بوده و می‌تواند جایگزینی برای چای یا قهوه باشد. یک فنجان کاکائو برابر با ۱۵۰ میلی‌لیتر تنها ۱ تا ۸ میلی‌گرم کافئین دارد. درصورتی که تمایل به قطع مصرف کاکائو داشتید ‌این کار برای شما سخت نخواهد بود زیرا کاکائو حاوی مقدار کمی‌کافئین بوده، بنابراین کنارگذاشتن آن راحت‌تر از قهوه و چای است. همچنین برای کاهش مقدار کاکائو می‌توانید آن را با شیر بیشتر یا آب جوش مخلوط کنید.
فواید و هشدارها
کافئین ممکن است فوایدی برای مشکلات تنفسی مانند گشاد کردن راه‌های هوایی در آسم داشته باشد. از طرف دیگر، مقدار بسیار زیاد کافئین می‌تواند باعث مشکلاتی مانند افزایش ضربان قلب، سردرد، ناراحتی معده و اختلالات خواب شود. کافئین باعث کاهش آب بدن می‌شود. همچنین در صورت قطع کافئین، کاهش تدریجی مصرف آن معقول خواهد بود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی