[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سیاه شدن طبیعی موهای سفید سر، روزنامه شیراز نوین

یکی از بهترین نسخه‌های طبیعی برای رهایی از موهای سفید، استفاده از ویتامین‌ها و منابع معدنی است که معرفی خواهیم کرد.
به گزارش نمناک، اگر موهایتان سفید شده‌اند و از دیدن آن احساس نارضایتی به شما دست می‌دهد ممکن است تنها رنگ کردن آن‌ها به ذهنتان برسد که تأثیر آن دائمی‌ و همیشگی نخواهد بود. در دوران قدیم سفیدی مو را نشانه پیر شدن افراد می‌دانستند اما امروزه بیشتر جوانان قبل از رسیدن به سن 30 سالگی موهایشان شروع به سفید شدن می‌کند که قطعاً نشانه پیری نخواهد بود و یکی از اصلی‌ترین عوامل؛ ژنتیک و کمبود برخی از مواد مغذی در بدن می‌باشد.
بیشتر افراد قبل از 50 سالگی راهکار‌هایی را برای کاهش رشد موهای سفید خود انجام می‌دهند. خوردن مواد مغذی مناسب و انجام اقدامات پیشگیرانه به حفظ رنگدانه موجود در سر کمک می‌کند. در‌ این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک به معرفی مکمل‌هایی اشاره خواهیم کرد که در روند به تأخیر انداختن سفید شدن مو تأثیر دارند؛ اگر چه ژنتیک نیز در این داستان بی‌تأثیر نیست اما به رژیم غذایی نیز مربوط می‌شود، به‌خصوص مصرف ویتامین‌هایی که در‌این بخش از سلامت پوست و موی نمناک عنوان شده است.
1.کلسیم
کلسیم تنها برای استخوان‌ها مفید نیست بلکه برای ارتقای سلامت اعصاب، قلب و ماهیچه‌ها نیز مفید می‌باشد. محصولات لبنیاتی مانند شیر و ماست نیز از منابع مهم ‌این ماده معدنی هستند و همچنین در سبزیجات با رنگ تیره، غلات غنی شده و ماهی نیز کلسیم یافت می‌شود. حداقل سه وعده در روز از این منابع کلسیم‌دار استفاده کنید. 
2. مس
کمبود مس می‌تواند در تولید انرژی بدن اختلال ‌ایجاد کند و سلول‌های خونی و بافت‌های همبند را تحت تأثیر قرار دهد. ‌این ماده معدنی به متابولیسم آهن و تولید سلول‌های خونی کمک می‌کند. مس در تولید ملانین نقش مهم و بسزایی دارد. دریافت مقدار کافی از مس در رژیم غذایی می‌تواند فرایند‌های ذکر شده را تضمین کند. مواد غذایی مانند بادام زمینی، بادام، عدس، جگر گاو و قارچ سفید از منابع مهم مس به شمار می‌آیند. مصرف توصیه شده روزانه مس برای اکثر بزرگ‌سالان 900 میلی‌گرم در روز است.
3. آهن
اگر ریزش موی زودرس دارید بعید نیست که آهن بدنتان کم شده است. آهن یک ماده ضروری است که به تولید هموگلوبین خون کمک می‌کند. هموگلوبین نیز به نوبه خود وظیفه حمل اکسیژن را بر عهده دارد. با خوردن گوشت، عدس و سبزیجات دارای برگ تیره می‌توانید از رساندن آهن کافی به بدنتان مطمئن شوید. اگر گیاه خوار هستید از خوردن غذاهایی با منبع ویتامین سی غافل نشوید زیرا به جذب بهتر آهن کمک خواهد کرد. 
4. پروتئین (کراتین)
اکثر ما هنگام صاف کردن موهایمان نام کراتین را شنیده‌ایم اما کراتین داخلی بدن برسلامت کلی مو نیز اثر می‌گذارد. کراتین نوعی پروتئین است که در سلول‌های سطحی بدن وجود دارد. هنگامی‌که پروتئین‌های کراتین در فولیکول مو شکسته می‌شوند ریزش مو و تغییر در رنگدانه‌ها به وجود می‌آید. کراتین قابل خوردن نیست اما با دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی می‌توانید آن را تأمین کنید، پروتئین از طریق اسید آمینه استخراج و تبدیل به کراتین می‌شود. 
5. ویتامین ب 5 (پانتوتنیک اسید) 
ویتامین ب 5 یکی از مواد مغذی ضروری است که به بدن کمک می‌کند تا انرژی تأمین کند و همچنین به تولید سلول‌های قرمز خون نیز کمک می‌کند. اگرچه مطالعات انجام شده در موش‌ها نشان داده است که ویتامین ب 5 می‌تواند عمل عکس در سفید نشدن مو داشته باشد اما مطالعات بالینی در انسان ‌این امر را ثابت نکرده است.
برخی از غذاهای سرشار از ویتامین ب 5 عبارتند از: ماهی - جگر - گوشت گاو - ماست 
6. ویتامین ب-6
این ویتامین برای متابولیسم و سیستم‌ ایمنی بدن مفید است. اگر به مقدار کافی ویتامین ب-6 در رژیم غذایی خود دریافت نکنید ممکن است با مشکلاتی از قبیل موهای خشک، ترک خوردگی لب و خستگی مواجه شوید.
ویتامین ب 6 در غذاهایی مانند غذاهای دریایی، مرغ، نخود، موز، دانه‌های آفتاب‌گردان، سیب زمینی و میوه‌های مرکباتی وجود دارد. توصیه مصرف ‌این ویتامین برای اکثر بزرگ‌سالان 1/3 میلی‌گرم است اما افرادی که باردار هستند و به نوزاد خود شیرمی‌دهند کمی ‌بیشتر به ‌این ویتامین نیاز دارند. ‌این ویتامین به عنوان یک مکمل مستقل در دسترس است.
7. ویتامین ب- 9( فولیک اسید) 
ویتامین ب-9 (*فولات یا فولیک اسید) به متابولیز آمینو اسید، عملکرد بهتر متابولیسم، ساخت پروتئین‌های جدید در بدن، بهبود توانایی رشد بافت‌ها و دی ان‌ای کمک می‌کند. هنگامی‌که به مقدار کافی ویتامین ب - 9 در رژیم غذایی دریافت نکنید ممکن است تجربه تغییرات در رنگدانه مو، پوست و ناخن را داشته باشید. در صورت نخوردن غذاهای غنی از فولات مکمل آن را استفاده کنید.
مثال‌هایی از غذاهای سرشار از فولات
لوبیا - مارچوبه - سبوس برنج - حبوبات - غلات  - سبزیجات با رنگ تیره - مرکبات.
توصیه روزانه برای مصرف مکمل آن برای بزرگ‌سالان 400 میلی‌گرم است. تمامی ‌مولتی ویتامین‌ها حاوی ‌این ویتامین نیستند، به همین دلیل پزشک ممکن است اسید فولیک جداگانه را توصیه کند. اضافه ‌این ویتامین از راه ادرار دفع خواهد شد. 
8. ویتامین ب -12
کمبود ‌این ویتامین یکی از شایع‌ترین علل ریزش مو می‌باشد که از فقر اسید فولیک و بیوتین حاصل می‌شود. ‌این کمبود بیشتر در افراد گیاه‌خوار، نوزادان شیرخوار که مادرانشان با ویتامین ب -12 مواجه هستند، افرادی که جراحی داشته‌اند، افراد مبتلا به بیماری روده، معده، تیروئید یا کم خونی که بدن آن‌ها توانایی جذب کافی ویتامین ب - 12 را از مواد غذایی ندارد، مشاهده خواهد شد.
ویتامین ب -12 ماده‌ای مغذی است که برای سوخت و ساز، تولید دی ان‌ای و انرژی بدن ضروری است. غذاهایی چون گوشت و لبنیات منبع مهمی ‌از این ویتامین هستند. مقدار مصرف روزانه مکمل ‌این ویتامین برای جوانان 4/2 میلی‌گرم است. ‌این ویتامین به‌صورت خوراکی و تزریقی در دسترس است.
9. ویتامین دی
این ویتامین برای سلامت استخوان‌ها و جذب بهتر کلسیم ضروری است. محققان دریافته‌اند افرادی که با سفید شدن زودرس مو روبه‌رو می‌شوند، دچار کمبود ‌این ویتامین هستند. ‌این تحقیقات همچنین نشان داده است که ویتامین دی در تولید ملانین فولیکول مو نیز اثربخشی خوبی دارد. ویتامین دی از قرار گرفتن زیر نور خورشید، غذاهایی چون تخم مرغ، ماهی چرب و محصولات غنی شده تأمین می‌شود. 
10. روی
روی یک ماده معدنی است که وظیفه حفاظت از سلول‌ها و دی ان‌ ای را برعهده دارد، به همین دلیل مردم غالباً آن را داروی سرد می‌نامند.‌ این ویتامین به ساخت پروتئین در بدن کمک می‌کند و کمبود آن در بدن سلامت مو را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.‌ این ماده معدنی در لوبیا، غلات کامل، گوشت قرمز و صدف وجود دارد.
11. روغن ماهی
مکمل روغن ماهی در صورتی که پزشک تجویز کند یکی از گزینه‌های مصرف برای کسانی است که سفید شدن زودرس مو دارند زیرا سطح کلسترول بالایی دارد.  
12. بیوتین 
براساس باور عموم، مکمل بیوتین می‌تواند مو را ضخیم و محکم سازد. تحقیقات نشان داده است که کمبود بیوتین در سفید شدن مو نقش دارد. توصیه مصرف مکمل آن برای بیشتر بزرگ‌سالان 30 میلی‌گرم در روز می‌باشد. 
13. آنزیم کاتالاز 
این آنزیم مسئول تجزیه پراکسید هیدروژن در آب و اکسیژن می‌باشد. برخی افراد مشکلی به نام آکاتالاسمی‌ دارند که به علت پایین بودن سطح ‌این آنزیم می‌باشد. با گذشت زمان مقادیر پایین ‌این آنزیم باعث ‌ایجاد سم در بدن می‌شود. مکمل‌های کاتالاز تنها در صورتی قابل استفاده هستند که مقدارش در بدن کم باشد که در این شرایط باید تحت نظر پزشک تجویز و مصرف شود. 
14. ویتامین سی و ‌ای
این ویتامین‌ها با داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی می‌توانند از سفید شدن زود هنگام مو پیشگیری کنند که بهتر است به جای استفاده از مکمل‌های آن، از مواد غذایی که ‌این نوع ویتامین‌ها را دارند، استفاده کنید. 
ترک سیگار و استرس را فراموش نکنید
سیگار برای سلامتی نیز مضر است، حتی ممکن است سفید شدن زودرس مو به خصوص قبل از 30 سالگی به دلیل مصرف سیگار باشد. 
استرس با سفید شدن ناگهانی مو ارتباط مستقیمی ‌دارد. اگر استرس طولانی مدت باعث سفید شدن موی شما شد پس استرس خود را مدیریت کنید، به‌علاوه آنکه زندگی همراه با استرس فایده ندارد.
با استفاده از نکات زیر استرس خود را بهتر مدیریت کنید:
تعهدات خود به زندگی را اولویت بندی کنید و وقت‌تان را هدر ندهید.
هرهفته برای خود یک سرگرمی‌ در نظر بگیرید.
هر روز فقط 5 دقیقه نفس عمیقی بکشید.
برای کاهش استرس و تقویت سروتونین در مغز روزانه ورزش کنید.
به تمرینات و کارهای اضافه‌ای که برایتان پیش می‌آید قاطعانه «نه» بگویید! 
حرف آخر
با یک رژیم غذایی سالم و شیوه زندگی صحیح می‌توانید به کاهش سفید شدن مو کمک کنید، اگر چه ژنتیک در روند آن بی تأثیر نیست! اگر والدین شما ‌این مشکل را دارند بعید نیست که شما نیز ‌این مشکل را تجربه کنید اما‌ این دلیلی بر آن نیست که تلاشی در روند کند شدن آن نداشته باشید. به‌خاطر بسپارید که مصرف مکمل خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد. شما باید هرگونه نگرانی درباره سفید شدن زودرس مو و ریزش جدی آن را با پزشک در میان بگذارید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی