[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

پیشکسوت آموزش و پرورش فارس تجلیل شد، روزنامه شیراز نوین

آیین تجلیل از یک عمر تلاش فرهنگی و ادبی عبدالعلی دستغیب در اداره امور بازنشستگان آموزش و پرورش فارس با حضور جمعی از فرهنگیان و پیشکسوتان حوزه فرهنگ، ادب و هنر برگزار شد. 
در این آیین که در سالن اجتماعات اداره امور بازنشستگان و موظفان آموزش و پرورش فارس برگزار شد، منصور غلامی رئیس اداره امور بازنشستگان و موظفان آموزش و پرورش فارس، ضمن سپاس از حضور عبدالعلی دستغییب در این مراسم اظهار داشت: آقای دستغیب از جمله اندیشمندانی است که عمر خود را صرف مطالعه و تحقیق در عرصه‌های پژوهش، نقد و ترجمه کرده و حوزه مطالعات او، تحقیق‌ و پژوهش‌ ادبی، تاریخی و ترجمه آثار فیلسوفان و شاعران تأثیرگذار و مطرح جهان است و در این زمینه آثار ارزشمندی به رشته تحریر درآورده که از این حیث، دارای جایگاهی والا، ارزشمند و در نوع خود کم نظیر است.
وی صمیمیت، صراحت بیان و قلم، پشتکار، نواندیشی و نقد منصفانه و اثرگذار را از ویژگی‌های دستغیب دانست و افزود: این محقق، بیش از 6 دهه از عمر پربار خود را در این حوزه قلم زده و کتاب‌های گران‌سنگی درباره شاعران و نویسندگان مطرح‌ معاصر و نقد و بررسی آثار آنها نوشته 
است.
در این نشست، عبدالعلی دستغیب با برشمردن اهمیت فعالیت‌های ادبی و فرهنگی، نقد را ابزاری ارزشمند جهت اعتلای فرهنگ و ادب کشور دانست و اظهار داشت: ما رسالت داریم تا زنده هستیم، در راستای ارتقای فرهنگ کشورمان گام برداریم و مشاهیر و آثار ارزشمند خود را به جهان معرفی کنیم و از فرهنگ، ادب و هنر خود صیانت کنیم. 
دستغیب، پرورش استعدادهای نسل جوان را از مهم‌ترین ضروریات امروز جامعه دانست و اظهار داشت: امروز حوزه‌ ادبیات، تحقیق و نقد و پژوهش، نیار به تحول دارد و باید جانی تازه در کالبد آن دمیده شود و برای عملی شدن این مهم، باید به جوانان میدان بدهیم و از آنها حمایت کنیم تا شاهد رشد و تعالی در این زمینه باشیم. 
گفتنی است عبدالعلی دستغیب که منتقد ادبی، مترجم و پژوهشگر است، بیش از 80 عنوان کتاب ترجمه یا تألیفی دارد. وی در 16 آبان 1310 خورشیدی در شیراز به دنیا آمد. پدرش سید جواد، واعظ و سپس کارمند وزارت معارف (فرهنگ و آموزش و پرورش) در شهرستان‌های فیروزآباد و جهرم بود. 
عبدالعلی دستغیب، تحصیلات ابتدایی و دوره اول متوسطه را در فیروزآباد و جهرم انجام داد. سپس وارد دانش‌سرای مقدماتی شیراز شد و پس از فراغت از تحصیل، به تدریس در دبستان‌های کازرون و نورآباد ممسنی پرداخت.
وی مدتی نیز به کار در دفتر اسناد رسمی و روزنامه‌های محلی شیراز پرداخت و مدت سه سال نیز کارمند غیررسمی اداره بهداشت بود.
دستغیب در سال1337 برای ادامه تحصیل به تهران رفت و وارد دانش‌سرای عالی شد. پس از گذراندن دوره‌ی سه‌ساله‌ دانش‌سرای عالی در رشته فلسفه و علوم تربیتی، فوق لیسانس همین رشته را ادامه داد، اما به دلیل موانعی، درس را رها کرد.
از آن پس، تا سال 1359 به تدریس ادبیات، نقد ادبی و جامعه‌شناسی هنر در دبیرستان‌ها، مدارس عالی و دانش‌سراهای مقدماتی در شیراز و تهران پرداخت. وی در سال 1359 به درخواست خود بازنشسته شد و از آن پس توانست وقت بیشتری را به مطالعه و نگارش اختصاص دهد.
این نویسنده و منتقد، از سال 1326 در روزنامه‌های شیراز همچون پارس و بهار ایران و سپس در مجله‌ها و روزنامه‌های تهران همچون اطلاعات، کیهان، سخن، فردوسی، نگین، روشنفکر، امید ایران، پیام نوین، راهنمای کتاب، آینده، آدینه، کلک، کیهان فرهنگی، نیستان و ادبیات داستانی، مقاله‌ها و مطالب متعددی در زمینه‌های تاریخ، فلسفه، جامعه‌شناسی و هنر نوشته است.
دستغیب تاکنون بارها مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفته نشان‌های مختلفی دریافت کرده است. وی در سال 1374 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان منتقد نمونه برگزیده شد و لوح سپاس خدمات فرهنگی دریافت کرد. در سال 1382 طی مراسمی در صدا و سیما، به عنوان چهره ماندگار در رشته نقد ادبی شناخته شد و موفق به دریافت لوح تقدیر و جایزه گردید.
در سال 1395 از سوی انجمن آثار و مفاخر استان فارس، نشان ارزشمند مفاخر استان فارس، به این منتقد ادبی و نویسنده 
شیرازی اهدا شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی