[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

فواید دویدن صبحگاهی برای سلامت مغز و دیگر اعضای بدن، روزنامه شیراز نوین

دویدن صبحگاهی می‌تواند به تقویت حافظه، قدرت توجه و هشیار ماندن حس‌ها کمک کند و تا پایان روز شما را سرحال و پر انرژی نگه دارد. به گزارش نمناک، وقتی که صحبت از دویدن می‌شود، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که ‌این کار را هنگام صبح انجام دهند و روز خود را با دویدن آغاز کنند. شاید تا به حال به ‌این فکر نکرده‌اید که دویدن جزو روتین زندگی‌تان باشد؛ اما قطعاً می‌دانید که می‌تواند سبک زندگی‌‌تان را تغییر دهد. در‌ این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک تصمیم گرفتیم راجع به فواید دویدن صبحگاهی با شما صحبت کنیم تا بیشتر به انجام ‌این کار ترغیب شوید.
کاری راحت و بدون دردسر
وقتی که تصمیم می‌گیرید روز خود را با دویدن شروع کنید؛ یعنی یک برنامه‌ریزی منظم دارید و احتمالاً تا انتهای روز هم خواهید داشت. وقتی که از خواب بیدار می‌شوید و سریعاً برای دویدن، خودتان را آماده می‌کنید، یعنی بدون فکر و ناخودآگاه ‌این کار را کرده‌اید و حتماً تا انتهای روز کارهایتان پشت سر هم انجام می‌شود.
چربی سوزی بیشتر
مطالعات نشان می‌دهند که دویدن با شکم خالی به خاطر ‌اینکه ذخیره کربوهیدرات در بدن کم است، باعث می‌شود تا بیشتر چربی سوزی کند که قطعاً برای لاغری خیلی مفید خواهد بود.
کاهش استرس
کورتیزول همان هورمون استرس است که بیشترین سطح را هنگام صبح دارد و با دویدن در بدن کم می‌شود و سطح استرس‌تان کاهش پیدا می‌کند؛ همچنین سطح افسردگی هم تا حد زیادی کم خواهد شد.
افزایش سطح تمرکز
دویدن بعد از بیدار شدن از خواب به خاطر ‌اینکه هنوز مشغله‌‌ها شروع نشده است، یک کار بسیار مفید است و باعث می‌شود که در طول روز بیشتر تمرکز داشته باشید و بهتر برنامه‌ریزی کنید، زیرا سلول‌های مغزی تازه‌ای را همان اول صبح در مغزتان تولید می‌کند که به طور کلی عملکرد ذهنی‌تان را بالا خواهد برد.
افزایش سلامت قلب
تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که هنگام صبح می‌دوند، به افزایش سلامت قلب خود کمک می‌کنند؛ زیرا با انجام ‌این کار؛ سطح کلسترول و فشار خون در بدن آن‌ها متعادل خواهد شد.
سریع‌تر خوابیدن
دویدن هنگام صبح باعث می‌شود که بیشتر خسته شوید و شب‌ها هم راحت‌تر بخوابید و در نتیجه بدنتان ریتم پیدا می‌کند و خواب شبانه بهتری هم خواهید داشت.
بهبود وضعیت پوستی
طبق مطالعات انجام شده، انجام تمرینات هوازی (دویدن و...) باعث اکسیژن رسانی و رساندن مواد مغذی به پوست می‌شود که آن را ترمیم می‌کند، کلاژن سازی را هم افزایش می‌دهد و وضعیت پوستی را بهبود می‌بخشد.
افزایش تستوسترون
دویدن هنگام صبح باعث افزایش سطح تستوسترون می‌شود و رشد ماهیچه‌ای و عضلانی را بالا می‌برد.
ارتباط با طبیعت
اینکه شما اول صبح بیرون از منزل بروید و بدوید، یعنی ارتباط خود را با طبیعت قطع نکرده‌اید و همین باعث افزایش سلامتی جسم و ذهن‌تان خواهد شد.
انتخاب بهتر برای غذاها
بعد از دویدن بدن شما سوخت و ساز بهتری خواهد داشت و به طور کل شکر و گوشت قرمز بهتر گوارش می‌شود و از آن جایی که از خواب‌تان زده‌اید و دویده‌اید، احتمال ‌این که به سراغ غذاهای ناسالم بروید؛ خیلی کم‌تر می‌شود.
ابتلا به مشکلات مزمن پوستی
همان طور که پیش از ‌این نیز گفته شد؛ ورزش باعث کاهش سطح هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس می‌شود که کاهش آن برای بهبود وضعیت‌های پوستی مثل اگزما و پسوریازیس و آکنه مناسب است.
افزایش سلامت مفصل
مطالعات نشان می‌دهند که دویدن به طور منظم باعث تقویت مفاصل و جلوگیری از آرتروز می‌شود و می‌تواند تغییرات بیوشیمی ‌را در بدن به وجود بیاورد و از طرفی هم مفصل زانو را تقویت خواهد کرد.
ذخیره وقت
اگر صبح‌ها بدوید و ورزش کنید، دیگر مجبور نیستید که عصر ‌این کار را انجام دهید و در نتیجه وقت‌تان خالی می‌شود و می‌توانید به کار‌های دیگر برسید.
تأثیر و فواید دویدن صبحگاهی در تقویت حافظه
دویدن یکی از پرفایده‌ترین ورزش‌ها است که تأثیرات مثبت فراوانی در مکانیزم بدن دارد و علاوه برسلامت فیزیکی بر حافظه اثرات مثبتی می‌گذارد.
با دویدن در صبح بخشی از مغز که مسئولیت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری را بر عهده دارد، فعال می‌شود، هشیار شدن مغز سبب می‌شود که برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی خوب و بهینه عمل نمایید.
همچنین انجام آزمایش و تحقیقات نشان داد که با دویدن صبحگاهی نواحی از مغز که نیازمند سطح بالای تفکر است فعال‌تر و بخش‌هایی از مغز دوندگان که به کمبود تمرکز و گردش افکار مرتبط است، با کاهش فعالیت مواجه می‌شود.
دویدن صبحگاهی سبب افزایش خون‌رسانی به مغز شده و در بهبود حافظه دخیل است چرا که سبب شکل گیری صدها هزار سلول جدید حافظه می‌شود. دویدن در صبح علاوه بر‌ اینکه می‌تواند شما را تا پایان روز سرحال و پر انرژی نگه دارد، به افزایش قدرت توجه و هشیار ماندن حس‌ها کمک می‌کند، پس ‌این ورزش آسان و بدون هزینه را در سبک زندگی خود بگنجانید تا از فواید ارزشمند آن بهره‌مند شده و حافظه‌تان تقویت شود.
بهترین موقع برای دویدن هنگام صبح چه تایمی ‌است؟
نمی‌توان زمان دقیق و ثابتی را در نظر گرفت، چرا که ریتم شبانه روزی بدن افراد با یکدیگر متفاوت است؛ اما بهترین حالت‌ این است که بعد از بیدار شدن؛ برای دویدن آماده شوید؛ به طوری که زمان کافی برای دویدن و دوش گرفتن بعد از آن را داشته باشید.
صبح‌ها چه مدت بدویم؟
پاسخ به ‌این سؤال بستگی به ترجیح شخصی خودتان دارد؛ اما حداقل باید 20 دقیقه بدوید.
آیا با دویدن هنگام صبح می‌توان وزن هم کم کرد؟
قطعاً بله. وقتی که با شکم خالی بدوید، چربی برای انرژی مصرف می‌شود و لاغر می‌شوید؛ اما در هنگام عصر باعث سوختن کالری‌‌های اضافه‌ای می‌شود که در طول روز از غذا به بدن‌تان رسیده است و در نتیجه چربی سوزی و لاغری در هنگام عصر کمتر اتفاق می‌افتد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی