[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مرهم بیمه‌ای بر زخم‌های صعب‌العلاج، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

اشاره:
هزینه و رنج بیماری جان‌فرساست. جامعه بیماران خاص و صعب‌العلاج از کمیابی داروهای حیاتی و هزینه‌های کمرشکن درمان گلایه‌های بسیار دارند و بسیاری از اقشار بیماران چوب حراج به زندگی خود می‌زنند تا اقلام گران‌قیمت دارویی را برای دلبستگان خود تهیه کنند. بر همین اساس بود که مقام معظم رهبری در بیاناتی تاریخی به این نکته اشاره کردند که «کاری کنید بیمار جز رنج بیماری درد دیگری نداشته باشد».
با در نظر گرفتن این موضوع، دولت سیزدهم نسبت به راه اندازی صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج اقدام کرد. اگرچه این صندوق حمایتی در ابتدای کار قرار دارد، اما با گذشت زمان کیفیت خدمت‌رسانی و جامعه تحت پوشش افزایش یافته و این امر نقش مهمی در رفع دغدغه بیماران خواهد داشت.
امروزه شرایطی مهیا شده است که تمامی اقشار جامعه فارغ از نوع بیمه ای که تحت پوشش آن قرار دارند، می‌توانند از حمایت‌های صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج بهره مند شوند.
 بیمه سلامت، عهده‌دار حمایت از بیماران صعب‌العلاج
عملیات اجرایی و خدمت‌رسانی صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به مجموعه بیمه سلامت ایران واگذار شده است. این صندوق به موجب بند «ن» تبصره 17 ماده واحده قانونی بودجه سال 1401 کل کشور و بر اساس اساسنامه مصوب هیئت وزیران تشکیل شده است. این دستورالعمل به منظور اجرایی نمودن بسته خدمتی بیمه‌شدگان مشمول و کاهش پرداخت از جیب و جبران بخشی از هزینه‌های درمان آنها تدوین شده است.
ریاست شورای سیاست‌گذاری بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به وزیر بهداشت واگذار شده و مدیرعامل بیمه سلامت ایران به عنوان مدیرعامل صندوق و رئیس کارگروه کشوری بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج انجام وظیفه می‌کند.
 پیشتازی فارس در ارائه خدمات نیکوکاری حوزه درمان
مدیرکل بیمه سلامت استان فارس در این زمینه می‌گوید: تشکیل صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج یکی از آرزوهای دیرینه بیماران و کارشناسان بیمه بوده است.
دکتر علی محمد جعفرپور با اشاره به خلأهایی که در حوزه حمایت از بیماران وجود داشته، افزود: کارشناسان حوزه بیمه همواره بیشترین ارتباط را با جامعه بیماران دارند و بر این حقیقت واقف‌اند که هزینه‌های دارو و درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج بسیار بیشتر از رقم پرداختی بیمه‌هاست.
لازم به ذکر است که این حمایت مادی و معنوی از بیماران خاص و صعب‌العلاج در استان فارس از گذشته‌های دور توسط بخش غیردولتی (سمن‌ها) انجام می‌پذیرفته است.
این مقام مسئول از دغدغه دولت نسبت به حمایت از بیماران خبر داد و افزود: با آسیب شناسی خلأهایی که در حوزه هزینه‌های درمان وجود دارد، دولت سیزدهم و مدیرعامل بیمه سلامت پیگیر تأسیس صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج شدند و 5هزار میلیارد تومان برای شش ماهه دوم سال جاری به این صندوق اختصاص داده شد تا پس از بررسی عملکرد آن نسبت به افزایش اعتبارات آن در سنوات آتی تصمیم گیری شود.
دکتر جعفرپور با تأکید بر این موضوع که اعتبارات این صندوق با بیمه سلامت کاملاً مجزاست، بیان کرد: مدیرعامل بیمه سلامت به عنوان مدیرعامل صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج هم منصوب شده و خدمت رسانی به جامعه بیماران به تشکیلات بیمه سلامت واگذار شده است.
 جهاد خدمت‌رسانی بیمه سلامت به بیماران خاص
رئیس کمیته استانی صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در استان فارس با اشاره به این موضوع که کارکنان بیمه سلامت علاوه بر مسئولیت‌های جاری به صورت جهادی و انقلابی در حوزه خدمت رسانی به بیماران خاص و صعب‌العلاج هم فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: هزینه‌های دارو و درمان بیماران خاص بسیار زیاد است و گاهی سهم پرداختی بیمار پس از کسورات بیمه ای به یکصدمیلیون تومان در سال می‌رسد. بنابراین راهکاری اندیشیده شده است که پس از پرداخت سهم سازمان، فرانشیز پرداختی بیمار هم تا سقف 50میلیون تومان برای هر بیمار در سال از محل همین صندوق قابل 
پرداخت می‌باشد.
مدیرکل بیمه سلامت استان فارس با تأکید بر این موضوع که نقش کارگروه استانی در تدوین سازوکار پرداخت‌ها بسیار پراهمیت است، اظهار داشت: بیمه سلامت استان فارس شناخت جامع و پایگاه اطلاعاتی کاملی از بیماران خاص و صعب‌العلاج داشته و در سامانه وزارت بهداشت نشان دار هستند. به همین منظور از آنها برای اجرای فرایندهای قانونی و بهره مند شدن از مزایای صندوق دعوت به عمل آمده است.
وی با بیان اینکه تعداد بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج که در سبد حمایتی این صندوق قرار دارند در حال افزایش است، عنوان کرد: طیف بیماری‌های صعب‌العلاج بسیار گسترده است. در ابتدا شش نوع بیماری در سبد حمایتی این صندوق قرار داشت و امروزه به 107 پوشش حمایتی افزایش یافته و همچنان مسیر صعودی را می‌پیماید.
دکتر جعفرپور با اشاره به مرجعیت کلان‌شهر شیراز در حوزه درمان گفت: در استان فارس سهم پرداختی بیمه سلامت به بیماران صعب‌العلاج بیشتر از سایر استان‌های همسایه و مناطق جنوبی کشور است و بسیاری از مراجع کلان درمانی در این خطه واقع شده اند. در همین راستا این صندوق تاکنون 15هزار میلیارد ریال در سطح کشور پرداخت کرده که سهم استان فارس از این مبلغ معادل ده درصد است که البته این سهم مربوط به پرداختی بیمه سلامت به بیمه شدگان خودش است. با این حال در نظر داشته باشیم که جمعیت مخاطب این صندوق بسیار دردمند هستند و این کمک‌ها گوشه ای از آلام آنها را کاهش داده و به موازات آن نقش ارزنده ای در امیدافزایی 
جامعه دارد.
 دهک‌بندی بیماران با آزمون وسع
مدیرکل بیمه سلامت استان فارس در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در استان فارس مبلغ 5میلیارد تومان از محل اعتبارات خارج از ضوابط درمان (5 درصد) به بیماران این حوزه پرداخت کرده است.
او با یادآوری این نکته که تمامی سرطان‌ها در حوزه بیماران صعب‌العلاج قرار می‌گیرند، تصریح کرد: تمامی اقشار جامعه فارغ از نوع بیمه ای که تحت پوشش آن قرار دارند، می‌توانند از حمایت‌های این صندوق بهره مند شوند. بدین معنا که در مرحله اول از پوشش‌های حمایتی بیمه‌های خود برخوردار شده و برای جبران هزینه‌های باقی‌مانده که گزاف هم هستند، زیر پوشش چتر حمایتی صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج قرار می‌گیرند. رئیس کمیته استانی صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در استان فارس در بخش دیگری از سخنانش گفت: در آینده برای طبقه بندی وضع اقتصادی بیماران از آزمون وسع وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم بهره خواهیم گرفت. در نظر داشته باشیم که برای اقشار کم برخوردار جامعه پرداخت یک‌میلیون تومان هم رقم سنگینی است.
دکتر جعفرپور افزود: در راستای دولت الکترونیک هم اکنون ارزیابی دهک‌های اقتصادی به صورت روزانه امکان پذیر است و این امر به ارزیابی هوشمند ارائه خدمات کمک 
قابل‌توجهی می‌کند.
 خدمت‌رسانی در پرتو فرمایشات رهبری
او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این موضوع که هدف‌گذاری بیمه سلامت بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «کاری کنید بیمار جز رنج بیماری درد دیگری نداشته باشد» بنیان‌گذاری شده، اظهار داشت: پرداخت‌های بیمه‌ای عمدتاً منوط به ارائه سند است و این در حالیست که جامعه بیماران با انبوهی از هزینه‌های پیدا و پنهان روبه‌رو هستند که نمی‌توان برای آنها سندی ارائه کرد. به همین دلیل صندوق‌های حمایتی بیمه‌ها باید در آینده در قبال این نوع هزینه‌ها نیز احساس مسئولیت کرده و راهکارهایی برای جبرانشان ارائه کنند.
دکتر جعفرپور در بخش دیگری از سخنانش به تاریخچه ارائه خدمات بیمه ای در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در ابتدا فقط کارکنان آموزش و پرورش با جمعیتی بالغ بر 5میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار داشتند و در پرتو نظام مقدس جمهوری اسلامی این آمار به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافت و امروزه جامعه تحت پوشش بیمه سلامت به 45میلیون نفر افزایش یافته است.
او با اشاره به این موضوع که بسیاری از موارد تخصصی دارو و درمان تحت پوشش‌های بیمه ای قرار دارند، اظهار داشت: بیش از 85 درصد از جمعیتی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، هیچ نوع حق بیمه ای پرداخت نمی‌کنند که این امر در دنیا بی‌همتاست. همچنین در حوزه ارائه خدمات هوشمند نیز گام‌های پرتوانی برداشته شده است. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی