[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رئیس سازمان توسعه تجارت: ورود ایران و پاکستان به مرحله اجرای تهاتر و مذاکرات برای تجارت آزاد، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور گفت: گسترش تعاملات اقتصادی با همسایگان از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم و موردتأیید رئیس جمهوری است و در این راستا تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و پاکستان وارد مرحله اجرای تجارت تهاتر و آغاز مذاکرات برای امضای پیمان تجارت آزاد شده است.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «علیرضا پیمان‌پاک» روز سه‌شنبه در حاشیه دیدار با مسئولان سازمان توسعه تجارت پاکستان در شهر کراچی، در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم توسعه تعاملات تجاری و اقتصادی با همسایگان خصوصاً با کشورهایی مانند پاکستان که قرابت‌های فرهنگی دیرینه داریم، می‌باشد.
پیمان‌پاک افزود: با توجه به ظرفیت‌های متقابل دو کشور و اینکه تراز تجاری پاکستان تقریباً ۷۰میلیارد دلار و ایران نیز با تراز تجاری ۱۲۰میلیارد دلار رقمی ۲۰۰میلیارد دلاری را تشکیل می‌دهد، با این دیدگاه طی سال گذشته با پیگیری دولت سیزدهم و حمایت‌های همه بخش‌ها ازجمله وزارت صمت، کشور، راه و وزارت امور خارجه توانستیم رشد ۵۰درصدی را در تجارت دوجانبه رقم بزنیم و اکنون تجارت مشترک به تقریباً ۲میلیارد دلار 
رسیده است.
وی با تأکید بر اهمیت ارتباط فرهنگی دو همسایه، علاقه متقابل و ظرفیت‌های موجود گفت: هر دو دولت دیدگاه همسویی دارند و ما شاهد تمایل طرف پاکستانی برای کسب اهداف مطلوب هستیم که یکی از این حوزه‌ها بهره‌برداری از ظرفیت استان‌های هم‌جوار مرزی است.
رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: هدف‌گذاری سازمان توسعه تجارت ایران رساندن حجم مبادلات دو کشور در افق میان‌مدت طی ۲ سال آینده از ۲میلیارد به ۵میلیارد دلار است. در عین حال دستیابی به این عدد نیاز به یک سازوکارهایی دارد؛ مانند مسائل بانکی که ما در حال پیگیری آن هستیم و برای عبور از این مانع سازوکار تهاتر تدوین و مأموریت آن به اتاق‌های زاهدان و کویته سپرده شد. وی گفت: امضای توافق‌نامه همکاری میان سازمان‌های توسعه تجارت ایران و پاکستان مسیر مبادلات بازرگانی و اقتصادی ما را روان تر کرد و با تلاش‌های فعلی، ایران و پاکستان وارد فضای اجرای تهاتر شده‌اند.
علیرضا پیمان‌پاک افزود: تجارت آزاد دوجانبه و چندجانبه موردتأکید رئیس محترم جمهور و وزارت صمت است. ما پیمان تجارت آزاد با اوراسیا را این هفته نهایی می‌کنیم، با چند کشور هم قرارداد تجارت آزاد داریم. تجارت ترجیحی را با پاکستان فعال کردیم و اکنون موضوع مذاکره برای شروع فرایند تجارت آزاد بین دو کشور کلید خورده و خوش‌بین هستیم که این روند نیز طی یک سال آینده به نتیجه می‌رسد و قرارداد آزاد را امضا کنیم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با افزایش رفت و آمد هیئت‌های تجاری دو کشور، برگزاری نمایشگاه‌ها، اعتبارسنجی تجار و ایجاد کانال ارتباطی میان جامعه بازرگانی قطعاً به تسریع چند برابر شدن ظرفیت تجاری ایران‌ و پاکستان کمک می‌کند.
رئیس سازمان توسعه تجارت کشور گفت: اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگرند و در حوزه پاکستان برآیند تجارت دوجانبه به نفع ایران است و معتقدیم این منفعت باید ۲جانبه باشد.
سازمان‌های توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران و پاکستان روز دوشنبه در کراچی و در حاشیه نمایشگاه اختصاصی ساخت ایران با هدف رفع موانع در مسیر تجارت متقابل، روان سازی تعاملات بازرگانی و افزایش حجم تجارت مشترک تفاهم‌نامه همکاری 
امضا کردند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی