[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

یک‌سوم جوانان فارس اضافه‌وزن دارند، روزنامه شیراز نوین

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که بالغ بر ۳۲.۶ درصد جوانان در استان فارس دچار چاقی و اضافه وزن هستند. به گزارش شیرازنوین، دکتر عباس رضاییان‌زاده در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه بسیاری از مشکلات حوزه سلامت با افزایش آگاهی جامعه برطرف می‌شوند، گفت: این قاعده در سراسر دنیا صادق است تا تغییر نگرش و نهایتاً تغییر رفتار بهداشتی ایجاد شود.
او یکی از مهم‌ترین ارکانی که می‌تواند این آگاهی را افزایش دهد، رسانه‌ها معرفی و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و داوطلبان سلامت از بازوهای مهم افزایش آگاهی در حوزه بهداشت هستند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین به بسیج ملی تغذیه و اهمیت خاص تغذیه مناسب اشاره و عنوان کرد: سالانه روزهایی به این مهم با یک شعار مشخص اختصاص داده می‌شود تا جامعه بیش از پیش نسبت به نقش بسزای تغذیه مناسب حساس شود.
رضاییان‌زاده با بیان اینکه طی دهه‌های اخیر بیماری‌های عفونی در جوامع کمرنگ‌تر شده‌ است، اضافه کرد: تغذیه و مواد خوراکی از عوامل مهم در رخداد بیماری محسوب می‌شوند. تغذیه و روش آن قابل تغییر بوده و می‌توان با این تغییر از وقوع و بروز بیماری‌های مزمن پیشگیری کرد. قطعاً تغذیه از موارد مهم در بروز یا جلوگیری از بروز بیماری‌های مزمن است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، «حال خوب با وزن مناسب» را شعار امسال بسیج ملی تغذیه ذکر و خاطرنشان کرد: مطالعاتی که در رخداد بیماری‌ها انجام شده، نشان از این دارد که چاقی عامل بیماری قلبی و عروقی است و نقش آن در بیماری‌های سرطانی و عضلانی نیز دیده شده است. رضاییان‌زاده همچنین با بیان اینکه چاقی یک بیماری همه گیر جهانی محسوب می‌شود و هم‌اینک ٨٠٠میلیون نفر در دنیا چاق هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ٢٠٣٠ به یک‌میلیارد نفر برسد، گفت: در بیماری مانند دیابت اگر چاقی کنترل شود، عملکرد قند خون هم کنترل خواهد شد. او با بیان اینکه افزایش استفاده از فست فودها و غذاهای آماده موجب افزایش سرطان روده بزرگ شده است، به وضعیت چاقی در فارس اشاره کرد و گفت: طی شش ماهه اول امسال، در گروه سنی کودکان ٢ درصد چاقی و اضافه وزن، در نوجوانان ١٧.٢ درصد، در جوانان ۳۲.۶ درصد، در میانسالان ٥٦.٧ درصد و در سالمندان ۳۴.۲ درصد چاقی و اضافه وزن داشته‌اند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین اعلام کرد که ۳۴ درصد از نوجوانان ما به طور دائم از تنقلات استفاده می‌کنند.
رضاییان‌زاده همچنین بیان کرد: در سال گذشته و در رده سنی کودکان، ۴.۱ درصد از کودکان دچار کم‌وزنی و کم‌وزنی شدید، ۳.۴۸ صدم کوتاه قدی، ۷.۵۸ درصد لاغری و لاغری شدید، ۲۰.۳۵ درصد در معرض اضافه‌وزن و ۲.۴ کودکان هم مبتلا به چاقی بوده‌اند. در رده سنی نوجوانان نیز ۱۱.۹ درصد از نوجوانان دچار لاغری و لاغری شدید، ۱۱ درصد اضافه وزن و ۶.۲ درصد چاق بودند.
به گفته او، در شش ماهه اول امسال ٢٤هزار و ٩٥٧ نفر در فارس به مراکز خدمات جامع سلامت و به کارشناس تغذیه مراجعه کرده‌اند. در مراجعه دوم ٧٨ درصد از آنها کاهش وزن به درجات مختلف داشته‌اند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین خاطرنشان کرد که سال گذشته ۱۱هزار و ٤٢١ سبد غذایی توزیع کرده‌ایم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی