[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ویژگی اصلی ماست‌ها چیست و کدام نوع آن‌ها مناسب‌تر است؟، روزنامه شیراز نوین

امروزه در اکثر سفره‌های ما ‌ایرانیان، ماست همراه غذا مصرف می‌شود. ‌این لبنیات خوشمزه انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی خاصی دارند.
به گزارش نمناک، ماست از فراورده‌های شیر محسوب می‌شود که با شیر گاو و گوسفند و... تهیه می‌شود. ‌این لبنیات پرطرفدار و خوشمزه که همراه غذاها سرو می‌شود، انواع مختلفی دارد. اگر به مصرف ماست علاقه‌مند هستید، در ‌این بخش از بهداشت و سلامت نمناک با ویژگی اصلی ماست‌ها آشنا شوید تا دریابید کدام نوع آن‌ها مناسب‌تر است.
ماست پرچرب
ماست‌ها را می‌توان بر اساس خصوصیات زیادی دسته بندی کرد که یکی از آن‌ها میزان چربی موجود در ماست است. اگر شیر ماست پرچرب باشد ماست پرچرب تولید می‌شود، ماست‌هایی که چربی آن‌ها بیشتر از 5 درصد باشد پر چرب محسوب می‌شوند. ماست چرب حاوی حدود 5/3 درصد چربی است که یک فنجان آن حدود 255 کیلو کالری دارد.
مصرف ماست پرچرب بیشتر به کودکان زیر 5 سال توصیه می‌شود زیرا قند و پروتئین مورد نیاز بدنشان را تأمین می‌کند اما برای افراد بزرگ‌سال و کم تحرک و افراد دچار چربی خون و بیماری‌های قلبی مناسب نیست، همچنین هر چه میزان چربی ماست بیشتر باشد کلسیم آن کمتر جذب می‌شود.
ماست کم چرب یا بدون چربی
تفاوت ماست پرچرب یا کم چرب در مقدار چربی موجود در ماست است. ماست‌های کم چرب، بین 0.5 تا 3 درصد چربی و ماست‌های بدون چربی کمتر از 0.5 درصد چربی دارند. از آنجایی که هیچ چربی اشباع شده و اضافه‌ای در تهیه ماست کم چرب استفاده نمی‌شود، ‌این ماست نسبت به ماست پر چرب طبیعی‌تر است و دارای مقدار پتاسیم بیشتری بوده، بنابراین برای افراد دچار فشار خون مفید است و سبب کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه شده و کاهش چگالی استخوانی را کمتر می‌کند. ماست‌های کم چرب که با کیفیت بالا بدون پکتین تهیه می‌شوند، بهترین گزینه برای بیماران قلبی و فشارخونی هستند.
ماست‌های طعم‌دار یا میوه‌ای
ماست طعم‌دار، ماستی می‌باشد که پس از عملیات تخمیرش به آن طعم‌دهنده اضافه کنند. ماست میوه‌ای نوعی ماست طعم‌دار می‌باشد که پس از تخمیر شدن به آن میوه اضافه می‌شود.
اگر چه بسیاری از افراد می‌پندارند که ‌این نوع ماست‌ها به دلیل وجود میوه سالم هستند اما بخش اصلی طعم و عطر ‌این ماست‌ها به شیرین کننده و قندهای افزودنی برمی‌گردد و حاوی شربت فروکتوز هستند. ماست‌های سبزیجات نیز حاوی نمک یا سدیم می‌باشند.
هر 226 گرم ماست طعم‌دار یا میوه‌ای حاوی 44 گرم قند بوده و با 176 کیلوکالری برابر است. اگر باز هم دوست دارید ماست شیرین میل کنید ماست کم چرب را خودتان با عسل شیرین کنید و یا ماست ساده و وانیل را ترکیب کنید تا هم کالری کمتری استفاده نموده و هم ماست سالم‌تری بخورید.
ماست یونانی
ماست یونانی یک ماست بسیار مقوی و مغذی به شمار می‌رود که در فرایند تولید آن آب اضافی، لاکتوز و مواد معدنی از ماست خارج می‌شود و چیزی که باقی می‌ماند ماست خامه‌ای غنی با قند کمتر، کربوهیدرات بیشتر و طعمی ‌ترش است. هر 170 گرم ماست یونانی بیش از 20 گرم پروتئین دارد، ماست‌های یونانی در مقایسه با ماست‌های رایج دیگر و با همان میزان کالری، حاوی پروتئین بیشتری هستند و قند کمتری هم دارند.
ماست یونانی خواص زیادی داشته و از بهترین ماست‌ها هستند اما باید هنگام تهیه ‌این نوع ماست به برچسب مواد تشکیل دهنده دقت کنید تا نشاسته و ذرت نداشته باشند زیرا برخی از کارخانه‌ها برای غلظت بیشتر ‌این مواد را به ماست می‌افزایند.
ماست هم زده
ماست هم زده از انواع ماست می‌باشد که در سال‌های اخیر به بازار عرضه‌شده و با استقبال بسیار خوبی از طرف مصرف‌کنندگان روبه‌رو شده است؛ در ‌این نوع از ماست‌ها پس از مایه‌زنی در حین و انتهای انکوباسیون ماست توسط همزن، به هم زده می‌شود تا بافت ماست یکدست شود. ارزش تغذیه‌ای متفاوتی بین ماست‌های هم زده و دیگر ماست‌ها وجود ندارد.
ماست کفیر
کفیر نوشیدنی لبنی است که از تخمیر شیر با دانه‌های کفیر تهیه می‌شود. کفیر دارای طعم ترش و تند و قوامی ‌شبیه به ماست آشامیدنی است. شیر و باکتری‌های مفید از عناصر تشکیل دهنده کفیر هستند و یکی از ویژگی‌های خاص متمایز کننده کفیر نسبت به ماست‌های دیگر خصلت گازدار بودن آن است. کفیر در انواع کم چرب، پرچرب و بدون چربی وجود دارد. کفیر بسته به نوع شیر مصرفی، حدود 100 کالری، 7 تا 8 گرم کربوهیدرات و 3 تا 6 گرم چربی دارد.
کفیر از نظر پروبیوتیکی در جایگاه خاصی قرار می‌گیرد و دارای خواص ضدمیکروبی، ضدتومور و ضدسرطانی ویژه بوده و برای سلامتی و تقویت دستگاه‌ ایمنی مفید است اما افراد دچار بیماری‌های گوارشی باید در مصرف آن احتیاط نمایند.
ماست ‌ایسلندی
ماست ‌ایسلندی یا اسکایر ماستی می‌باشد که حالتی خامه‌ای و غلیظ دارد و به همان شیوه ماست یونانی تولید می‌شود.‌ این ماست از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در آن از ترکیبات غلظت دهنده یا شیرین کننده استفاده نمی‌شود. ماست ‌ایسلندی بیشترین مقدار پروتئین را در هر وعده ارائه می‌دهد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی