[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ترویج نشاط شهروندی در پرتو طبیعت، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به همت معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز آیین پیاده‌روی شهروندی به مناسبت روز هوای پاک برگزار شد.
این مراسم عصر پنجشنبه 29 دی‌ماه با حضور رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز، سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری شیراز، رئیس اداره شهروندی معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز و با حضور گسترده شهروندان شیرازی و مشارکت سازمان‌ها و ادارات مختلف در پیاده‌راه استاد شجریان برگزار شد.
 گام بلند مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز گفت: باغ‌های شیراز در سنوات اخیر دچار آسیب‌های زیادی شده و صیانت از آنها در زمره مأموریت‌های اصلی مدیریت شهری است. علی اکبر سلطانی از اهالی شیراز به عنوان شهروندانی فرهنگ‌مدار و دلسوز یاد کرد و اظهار داشت: به منظور صیانت از این سرمایه‌های گران‌بها، حوزه ویژه باغات با نگاهی کلان‌تر نسبت به حوزه استحفاظی راه‌اندازی خواهد شد و با این راهکار سد محکمی در برابر قلع و قمع درختان توسط افراد سودجو می‌سازیم. او از دغدغه جدی شهردار و شورای اسلامی شهر نسبت به باغات خبر داد و افزود: باغ‌های قصردشت فرصت گران‌بهایی برای تلطیف آب و هوای کلان‌شهر و گردشگری شیراز هستند. وی در بخش دیگری از سخنانش از اجرای طرح زاگرس سبز در ارتفاعات و کاشت یکصد هزار نهال درخت نارنج در سال جاری خبر داد و افزود: با راهکارهای مختلف به دنبال توسعه و نگهداری از فضای سبز شهری هستیم. رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: مجموعه اتوبوسرانی شهر شیراز دارای جوان‌ترین ناوگان حمل و نقل عمومی در میان کلان‌شهرهای کشور است و به منظور بهبود این آمار تعداد یکصدوبیست دستگاه اتوبوس به این ناوگان افزوده خواهد شد.
سلطانی با بیان اینکه 24 دستگاه اتوبوس در روز حمل‌ونقل به مدار خدمت‌رسانی با اولویت مناطق کمتر برخوردار اضافه شده است، اظهار داشت: در این دوره از شورای اسلامی شهر شیراز، ششصد دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر شیراز اضافه خواهد شد. وی در پایان افزود: تلاش داریم تا سال آینده حداقل یک خط بی‌آرتی در شهر شیراز راه اندازی شده و به‌موازات آن شاهد خبرهای خوبی از مترو شیراز در دهه فجر سال جاری خواهیم بود.
 بهبود محیط‌زیست با مشارکت شهروندان
در ادامه این مراسم سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز گفت: هوای پاک دستاورد مشارکت شهروندان و تلاش مدیریت شهری در حوزه حفظ و ارتقای محیط‌زیست است.
عباس آتش زمزم در این حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: واحد شهروندی معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز برای هفته هوای پاک برنامه‌های ویژه ای را در دستور کار قرار داده و امید می‌رود تا با همکاری بخش‌های مختلف بتوانیم در حوزه آموزش همشهریان برای حفظ محیط‌زیست و استفاده بهینه از وسایل نقلیه در راستای پاک و زنده نگه‌داشتن هوای شهر، گام مثبتی برداشته و از این مشارکت شهروندان برای حفظ فضای سبز استفاده کنیم. وی افزود: با برنامه‌ریزی سعی داریم تا از فضاهایی مثل پیاده‌راه‌های سلامت در زمینه گسترش هوای پاک بیشتر استفاده کنیم و بهره‌برداری از اولین باغ مهربانو در ابتدای پیاده‌راه سلامت بلوار چمران هم در همین راستا 
بوده است.
 ظرفیت‌های شیراز بی‌همتاست
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری شیراز هم در این مراسم با اشاره به برخی ویژگی‌های فضای سبز ارتفاعات اطراف کلان‌شهر شیراز گفت: هرکدام از این فضاها می‌تواند تبدیل به یک تفرجگاه شود و شهروندان برای کوهنوردی به این فضاها سر بزنند و در آنجا بذر بکارند. غلامرضا غلامی افزود: شیراز از نظر فضای سبز شهری منحصر به فرد است. در کنار ارتفاعات بکر شهر بخش زیادی از باغ‌های زیبای قصردشت و مکان‌هایی مثل پیاده‌راه‌های سلامت در اختیار مردم قرار گرفته است. وی با طرح این پرسش که در کدام جای ایران چنین ظرفیتی وجود دارد که رودخانه و چنین باغ‌هایی در کنار هم باشند، اظهار داشت: هوای پاک شیراز مرهون این فضاهای سبز است و ما در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری برنامه‌های بسیاری برای توسعه اینگونه فضاها داریم.
 جلب مشارکت‌های مردمی در برنامه‌های فرهنگی
رئیس اداره شهروندی معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هم در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: امروز به مناسبت روز ملی هوای پاک برنامه‌ریزی شد تا پیاده‌روی بزرگ شهروندان با همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان نظیر شهرداری، محیط‌زیست و سایر دستگاه‌های دولتی و حضور شهروندان در پیاده‌راه سلامت بلوار چمران برگزار شود که البته مورد استقبال نیز قرار گرفت.
محمد زنده‌دل ادامه داد: با توجه به استقبال شهروندان، اجرای اینگونه برنامه‌ها برای سال‌های آینده هم تداوم دارد. علاوه بر این برنامه، در سال‌های بعد برنامه‌های دیگری هم در این زمینه داریم و در بخشی از پیاده‌راه سلامت بلوار چمران به‌صورت فصلی برنامه‌ریزی کردیم که بتوانیم مشارکت مردم را در برنامه‌های خود داشته باشیم. وی گفت: در واحد شهروندی معاونت فرهنگی و اجتماعی تأکید ما بر آموزش مردمی و مشارکت شهروندان است تا علاوه بر یاری دستگاه‌های اجرایی و شهرداری، بخشی از فعالیت‌ها نیز به عهده شهروندان باشد؛ چراکه معتقدیم وقتی شهروندان آموزش ببینند و در کنار آن در مدیریت شهر مشارکت کنند، خودشان در زمینه مسائلی مانند هوای پاک پیش‌قدم می‌شوند.
گفتنی است در پایان این مراسم نیز که با استقبال شهروندان شیرازی همراه بود، به صورت قرعه‌کشی هدایای ارزنده‌ای از جمله چندین دستگاه دوچرخه به شرکت‌کنندگان اهدا شد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی