[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

کودکان آسمانی چشم انتظار نیکوکاری خیّران، روزنامه شیراز نوین

  سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
 اشاره:
آرامش، امیدواری و نشاط در چهره کودکانی که در مرکز شبانه روزی نگهداری از کودکان بی‌سرپرست  خیریه مردمی‌ عطر یاس نبوی زندگی می‌کنند، موج می‌زند.
گروهی از آن‌ها در حیاط خانه مشغول فوتبال هستند و برخی دیگر در سالن به تماشای تلویزیون نشسته‌اند. دانش آموزان دبستانی یکدیگر را در فراگیری مطالب درسی یاری می‌کنند و چند بانوی دلسوز در آشپزخانه مشغول آشپزی هستند. برنامه هفتگی صبحانه، ناهار و شام با تدارک میان وعده‌ها بر دیوار آشپزخانه خودنمایی می‌کند.
همه جای ‌این خانه پاکیزه و آراسته است. روتختی‌های بارسلونا و رئال مادرید بر تخت‌ها با دقت خاصی کشیده شده است و کمد جوایز توجه کودکان را به خود جلب می‌کند. راننده سرویس با خوش‌رویی هر روز آن‌ها را به مدرسه می‌برد و می‌آورد و مجموعه از فرصتی برای تفریح و شادابی آن‌ها استفاده می‌کند.
 تجربه‌ای ارزشمند در کنار کودکان بی سرپرست
آن‌ها غم غیبت والدین را با در کنار هم بودن و رسیدگی‌های بابا عسکری و مهمتر از همه کمک‌های خیّران مرهم می‌گذارند.
 وقتی کسی به دیدارشان می‌آید، یکی یکی از او استقبال می‌کنند و افتخار هم کلامی ‌و مصاحبت می‌دهند.
هر یک از آن‌ها قصه و گذشته غم انگیزی دارد ولی زیر سقف ‌این خانه شاد همه آن‌ها از یاد رفته و شور و نشاط کودکانه موج می‌زند.
امروز که ما مهمان مرکز شبانه روزی نگهداری از کودکان بی‌سرپرست مؤسسه خیریه عطر یاس نبوی شدیم، بوی خوش قرمه سبزی در فضای خانه موج می‌زند. وقت غذا که فرامی‌رسد، همه مثل یک خانواده بزرگ دورتا دور میز می‌نشینند و شور و نشاط کودکانه برای لحظه‌ای رهایشان نمی‌کند. چه خوب است از سنین کودکی مورد تکریم و احترام قرار گیرند تا در آینده با انبوهی از عقده‌های کوچک و بزرگ در جامعه رها نشوند.
اینجا یعنی مرکز شبانه روزی نگهداری از کودکان بی‌سرپرست مؤسسه خیریه مردمی‌ عطر یاس نبوی مثل پرورشگاه‌های سرد و غبارآلودی که در آن‌ها بغض و عقده و ناکامی ‌موج می‌زند، نیست. پرورشگاه موسسه خیریه عطریاس نبوی به راستی که خانه امن کودکان است.
مدیر عامل مرکز خیریه  مردمی ‌عطر یاس نبوی از نصب تابلو بر سر در ورودی‌ این مرکز امتناع کرده تا مبادا حس خانه بودن‌ اینجا اندکی خدشه‌دار شود و کودکان هنگام رفت و آمد با نگاه‌های ترحم آمیز روبه‌رو شوند.
 کودکان در آرزوی سقف پایدار
اما ‌این خانه اجاره‌ای است و ‌این کودکان دوست داشتنی دغدغه خانه به دوشی دارند. اجاره نامه خانه پرمهر کودکان بی‌سرپرست هر سال باید تمدید شود و مدیران ‌این مجموعه در ‌این کوران تورم و افسارگسیختگی اجاره بهاء شرایط سختی پیش روی خود می‌بینند. با ‌این حال از خورد و خوراک و تحصیل و پوشاک و درمان ‌این کودکان دوست داشتنی کم نمی‌گذارند و چشم انتظار یاری پروردگار و مساعدت‌های خیّران هستند.
مؤسسه خیریه مردمی‌ عطر یاس نبوی در بسیاری از زمینه‌های خیرخواهانه فعالیت‌های متنوعی دارد و چتر حمایتی خود را بر سر کودکان و اقشار محروم و نیازمند جامعه گسترانده است. مدیر‌ این مجموعه تأکید می‌کند که با حمایت اقشار نیکوکار جامعه می‌توان گام‌های بلندی را در راستای حمایت از نیازمندان و کودکان بی‌سرپرست برداشت و جامعه را به سوی آرمان‌شهر رهنمون ساخت.
 عباس عسکری با تشریح برخی از خدماتی که در مؤسسه خیریه مردمی‌ عطر یاس نبوی ارائه می‌شود، می‌گوید: مؤسسه خیریه عطر یاس نبوی در حوزه‌های ارائه خدمات اجتماعی، نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، حمایت دارویی و درمانی از بیماران نیازمند، تأمین مایحتاج زندگی، حمایت تحصیلی و آموزشی و بسیاری دیگر از موارد نیکوکارانه فعالیت‌های چشمگیری دارد.
 شناسایی و حمایت از خانواده‌های نیازمند
بنیان‌گذار و  مدیر عامل خیریه مردمی‌ عطر یاس نبوی با تأکید بر ‌این موضوع که شناسایی خانواده‌های نیازمند به صورت متداوم در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: خانواده‌هایی هستند که دارای سه فرزند معلول بوده و برای تأمین اولیه‌ترین نیازهای معیشتی با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم می‌کنند، به همین دلیل آن‌ها را تحت پوشش قرار داده و در تلاش هستیم تا با یاری خیّران گرهی از مشکلات‌شان باز کنیم.
وی با بیان ‌این که مؤسسه خیریه مردمی ‌عطر یاس نبوی در سال 1391 تأسیس شده و طی یک دهه خدمات ماندگاری را ارائه کرده است، اظهار داشت: تا به‌حال دست یاری و کمک به سمت و سوی مراکز دولتی و بانک‌ها دراز نکرده‌ایم و با مشارکت‌های مردمی ‌و خیّران طرح‌های خود را به پیش برده و به اقشار نیازمند خدمت رسانی می‌کنیم؛ چرا که بر ‌این باوریم مؤسسه خیریه  مردمی ‌عطر یاس نبوی با مشارکت‌های مردمی ‌دارای قوام و پایداری بیشتری است.
عسکری در ادامه افزود: مؤسسه خیریه  مردمی ‌عطر یاس نبوی دارای دو پرورشگاه برای دختران و پسران بدسرپرست و بی‌سرپرست با ظرفیت 40 نفر است که در ‌این مراکز 22 روانشناس در شیفت‌های مختلف مشغول خدمت‌رسانی هستند. هزینه ماهیانه ‌این دو مرکز رقمی ‌در حدود 300 میلیون تومان است که صرف مواردی نظیر تحصیل، غذا، اجاره بهای ملک، ‌ایاب و ذهاب به مدرسه، پوشاک، تفریح و سایر نیازهای اجتماعی و فرهنگی کودکان می‌شود.
مدیر مؤسسه خیریه عطر یاس نبوی افزود: در‌ این سال‌ها با بحران مکان‌های اجاره‌ای برای پرورشگاه و اسکان کودکان روبه‌رو بوده‌ایم و به همین دلیل از چند سال گذشته عملیات ساخت یک مرکز شش طبقه نگهداری از کودکان بی‌سرپرست را به متراژ شش هزار متر مربع در گلدشت حافظ آغاز کردیم.
 پرورشگاهی مجهز به استخر و سالن موسیقی، سالن کنفرانس،  فناوری و اطلاعات و ....
او با تشریح مراحل انجام‌ این پروژه گفت: با یاری خیّران سقف طبقه چهارم ‌این مجموعه  به زودی بتن ریزی خواهد شد و با بهره‌برداری از آن شاهد رونمایی از فنی‌ترین پرورشگاه کشور در شیراز خواهیم بود.‌ این مرکز دارای سالن‌های اشتغال‌زایی و مهارت آموزی، محل برگزاری آیین‌های مذهبی، باشگاه ورزشی، سالن موسیقی، استخر، اتاق‌های بازی درمانی، سالن آمفی تئاتر، اتاق رایانه، سوییت‌های مجزای اسکان و بسیاری دیگر از امکانات است.
وی رسیدگی به روح و روان کودکان را ضروری و پراهمیت برشمرد و اظهار داشت: برای پرورش روان کودکان بی‌سرپرست به جزییات هم توجه ویژه داریم تا جایی که از رنگ‌های صورتی و آبی آسمانی برای رنگ آمیزی دیوارها در بخش‌های دختران و پسران استفاده می‌کنیم.
عباس عسکری با اشاره به‌ این موضوع که با بهره‌برداری از ‌این مرکز ظرفیت نگهداری از یکصد کودک را خواهیم داشت، افزود: با کمک‌های خیّران مبلغی بیش از 15 میلیارد و هشتصد میلیون تومان برای احداث ‌این پرورشگاه تا به‌حال هزینه شده و پیش بینی می‌شود به چهل میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه نیاز داشته باشیم.
 پرورشگاه، دانشگاه انسان ساز است
مدیرعامل خیریه مردمی ‌عطر یاس نبوی از پرورشگاه به عنوان یک دانشگاه انسان ساز یاد کرد و افزود: در تلاش هستیم افرادی شاد، سلامت، تحصیل کرده و مسلط به مهارت‌های شغلی را برای نقش آفرینی در آینده به جامعه تحویل دهیم.
او با قدردانی از مشارکت خیّرانی که در ‌این پروژه مهم و سرنوشت ساز نقش آفرینی می‌کنند، گفت: از اهداف ساخت ‌این پرورشگاه می‌توان به مواردی نظیر جلوگیری از آسیب‌های روحی و روانی به کودکان، پرورش و شناسایی استعدادها، ساختن مکانی شبیه به خانواده،‌ ایجاد امنیت روانی، مهارت آموزی و آموزش نیروی کار برای بالندگی کشور و مهمتر از رضایت مندی حضرت احدیت اشاره کرد.
عسکری با تأکید بر ‌این موضوع که در شرایط فعلی با کمبود فضا جهت مراقبت از کودکان بی‌سرپرست مواجه هستیم، اظهار داشت: با توجه به آمار کودکان سر راهی و بد سرپرست، تعدادی از ‌این عزیزان در محیط آلوده و خطرناک زندگی می‌کنند و هر روز متوجه آسیب‌های روانی و تربیتی و نوپدید بسیاری می‌شوند. به همین دلیل امیدواریم با ساختن پرورشگاه عطر یاس نبوی ظرفیت پذیرش ‌این فرشته‌های کوچک را تا چند برابر افزایش دهیم.
وی با تشریح برخی از حوزه‌هایی که در آن‌ها مشغول به خدمت‌رسانی است، می‌گوید: در زمینه کارکردهای خدمات اجتماعی تعداد 500 پرونده مشتمل بر 2 هزار نفر شامل خانواده‌های مستمند، بی بضاعت و معلول را در سطح استان تحت پوشش داریم. به ‌این گروه سبدهای معیشتی و حمایت‌های درمانی و دارویی ارائه می‌شود.
 دقت برای امانت‌داری از کمک‌های خیران
مدیر مؤسسه خیریه عطر یاس نبوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیگر فعالیت‌های مؤسسه عطر یاس نبوی گفت: ارزش هر سبد کالا که به اقشار نیازمند اهدا می‌شود بالغ بر ده میلیون ریال است و در شناسایی خانواده‌های کم برخوردار دقت و وسواس زیادی به خرج می‌دهیم تا امانت‌دار خوبی برای کمک‌های خیران باشیم.
عباس عسکری در بخش دیگری از سخنانش افزود: در همین زمینه برخی از کمک رسانی‌هایی که توسط مؤسسه خیریه عطر یاس نبوی صورت می‌گیرد عبارتند از: کمک‌های نقدی، انواع کمک‌های غیر نقدی نظیر پوشاک، لوازم خانگی و خانه داری، مبلمان، جهیزیه و غیره که ‌این مرکز با مشارکت خیّران از اقشار کمتربرخوردار جامعه حمایت می‌کند.
وی با بیان ‌این که ‌این مؤسسه خیریه آماده پذیرش کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیّران است، اظهار داشت: در بخش سفارش عقیقه مؤسسه خیریه کلیه احکام و شرایط عقیقه، از قبیل خرید گوسفند عقیقه، خواندن دعای عقیقه و ذبح شرعی آن، شکسته نشدن و دفن کردن استخوان‌های گوسفند عقیقه و طبخ عقیقه جهت استفاده معلولین و سالمندان مقیم آسایشگاه به‌صورت کاملاً شرعی رعایت و اجرا می‌شود.
 نظارت دستگاه‌ها بر مؤسسه خیریه عطر یاس نبوی
بر اساس ‌این گزارش، شایان ذکر است مؤسسه خیریه عطر یاس نبوی تحت نظارت سازمان کل بهزیستی فعالیت دارد و خیّران و نیکوکاران می‌توانند کمک‌های غیرنقدی خود را به آدرس شیراز، معالی آباد، خیابان خلبانان، نبش کوچه ۱ تحویل دهند.
وی از خیّران و نیکوکاران درخواست کردکمک‌های نقدی خود را به ‌این شماره حساب‌ها واریز فرمایند.
1) حساب بانک ملت به نام مؤسسه غیر انتفاعی- غیر تجاری عطر یاس نبوی
شماره حساب بانک ملت:  ۴۲۸۱۵۰۳۹۵۱
شماره شبا:  ۹۷۰۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۴۲۸۱۵۰۳۹۵۱
شماره کارت:  ۶۱۰۴۳۳۷۷۷۰۰۷۹۸۲۸
۲) حساب بانک توسعه تعاون به نام مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست عطر یاس نبوی
شماره حساب:  ۲۴۱۷.۱۱۱.۴۸۲۵۸۹۷.۱
شماره شبا:  IR650220241701114825897001
شماره کارت:  ۵۰۲۹۰۸۷۰۰۱۲۶۸۶۸۲
همچنین از عموم اقشار علاقه‌مند به همکاری‌های داوطلبانه دعوت می‌شود، عضوی از خانوادۀ بزرگ موسسۀ خیریۀ عطر یاس نبوی باشند.
راه‌های ارتباطی با‌ این مرکز عبارتند از: تلفن: ۲-۰۷۱۳۶۳۵۲۶۳۱- شماره تلفن همراه: ۰۹۱۷۷۱۱۳۰۶۲ - ۰۹۱۷۴۵۴۱۰۹۶- آدرس پست الکترونیک: info@yasnabavi.com - kheyriehyasnabavi@gmail.com

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی