[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تازیانه کرونا بر روان ایرانیان، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

اشاره:
این روزها استفاده از ماسک، ضدعفونی متداوم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به فراموشی سپرده ایم. اما هنوز از یاد نبرده ایم که بسیاری از مبتلایان کرونا در راهروهای بیمارستان در انتظار بهبود یا جان سپردن هموطنانشان بودند تا مگر فرصتی برای تنفس با دستگاه اکسیژن بیابند. از یاد نمی‌بریم یک کپسول اکسیژن تا ده برابر قیمت در بازار سیاه معامله می‌شد و داروهای کرونا به جای بیمارستان در بازار سیاه 
موجود بود.
مجاهدت‌های مدافعان سلامت و ایثارگری‌های کادر درمان در کشاکش کرونا از مهم‌ترین مواردی است که هیچ‌گاه نباید آن را در پستوی ذهن به فراموشی سپرد.در آن روزهای غبارآلود، بسیاری از ایرانیان عزیزانشان را در حالی به خاک سپردند که حتی فرصتی برای سوگواری بر مزار و در مسجد هم نداشتند و جای خالی آنها را برای همیشه در قلب خود پاس می‌دارند.
متأسفانه واکسن کووید 19 دیرهنگام به ایران آمد و تعدد اجساد قربانیان در پیک‌های بیماری، یاد روزهای سیاه طاعون و جنگ‌های جهانی را زنده می‌کرد. مرگ، دلواپسی و رکود اقتصادی از پیامدهای آشکار کرونا در میان ملت‌ها بود. اما به موازات آن آسیب‌های پنهانی هم هنوز در میان جامعه انسانی به صورت خزنده جولان می‌دهد که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
جدی ترین بیماری سده اخیر تبعات بی‌شماری در حوزه‌های روانی هم بر جای گذاشته است که پیامدهای ناشی از آن تا مدت‌های زیادی گریبان‌گیر جهانیان است. هیچ‌کس به درستی نمی‌داند که این بیماری مرگبار در چه برهه ای ریشه‌کن خواهد شد؛ اما جهانیان به خوبی می‌دانند که تبعات ناگوار آن تا مدت‌ها پس از انقراض این ویروس مشکوک در میان ما خواهد ماند. در همین زمینه گروه گزارش شیرازنوین، مروری گذرا بر گوشه ای از پیامدهای ناگوار این بیماری در میان کودکان، زنان و مردان داشته است.
 زنان قربانی خشونت‌های کرونا
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه خشونت درون خانواده حین شیوع بیماری کرونا بین ٢٠ تا ٣٠ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: اکنون با فروکش کردن پاندمی کرونا، خشونت هم کاهش یافته و جالب اینکه پیش از این بیماری، خشونت در برخی خانواده‌ها وجود نداشته است. دکتر کامران باقری لنکرانی در پاسخ به شیرازنوین، با بیان اینکه در دوران بیماری کرونا فرسودگی شغلی در پرستاران و کارکنان نظام سلامت به ٦٤ درصد و در پزشکان عمومی و متخصصان به ٤٠ درصد رسید، گفت: ازدیاد خشونت در دوران کرونا منحصر به استان فارس و ایران نمی‌شود و در بسیاری از نقاط جهان شاهد روند مشابهی هستیم.
در همین زمینه عضو هیئت مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران با بیان اینکه پاندمی کووید ۱۹ منجر شد خشونت علیه زنان در مقیاس جهانی شرایط وخیم‌تری پیدا کند، اظهار داشت: نزدیک به ۲۵۰میلیون زن و دختر در جهان از جانب شرکای زندگی خود مورد خشونت قرار گرفتند. شیرین احمدنیا افزود: با پاندمی کووید ۱۹، خشونت علیه زنان در شرایط وخیم‌تری قرار گرفت؛ چراکه نهادهای ذی‌ربط دچار ضعف عملکرد شدند و دسترسی به خدمات نیز برای این زنان 
دشوار شد.
کودکان دچار افسردگی‌های کووید
با عبور از امواج مهیب کرونا، هنوز از یاد نبرده‌ایم که روزهای قرنطینه تا چه اندازه سخت و جان‌فرسا و آرام می‌گذشتند. اما تحمل آن دوران برای کودکان به‌مراتب عذاب‌آورتر بود. کودکانی که باید وقت خود را در زمین‌های بازی و پارک و مهدکودک بگذرانند، به ناچار در خانه‌های تنگ و تاریک گرفتار آمده و در معرض ابتلا به افسردگی قرار گرفتند.
یک روان‌شناس حوزه کودک و نوجوان رسیدگی به سلامت روان خصوصاً در دوران شیوع کرونا و در گروه‌های آسیب‌پذیر همچون کودکان و نوجوانان را بسیار ضروری دانست و بر سیاست‌گذاری جهت پیشگیری از بحران‌های اساسی که در نسل آینده به واسطه مشکلات سلامت روان ایجاد می‌شود، تأکید کرد. دکتر محمدکریمی با اشاره به شدت و سرعت گسترش بیماری کرونا در سراسر جهان و تحت تأثیر قرار دادن جسم و روان افراد و به ویژه کودکان توضیح داد: در این دوران با بیماری‌هایی مثل افسردگی، اضطراب، خودبیمارانگاری، رفتارهای اجتنابی، اختلال خواب، استرس پس از سانحه، استرس حاد و اختلالات سازگاری بیشتری مواجه شده‌ایم.
این روان تحلیلگر همچنین با اشاره به یکی از اساسی‌ترین نیازهای افراد یعنی ارتباط با دیگران، عنوان کرد: در دوران شیوع کرونا افراد و به خصوص کودکان از برقراری روابط اجتماعی به عنوان یک نیاز بسیار ضروری محروم‌اند و همین مسئله ممکن است آثار مخربی بر روح و روان آن‌ها به جا بگذارد که به دنبال آن احتمال بروز افسردگی و اضطراب در نتیجه این محرومیت‌ها بسیار بالاست.
وی نبود پایگاه‌های حمایتی در خانواده، عدم تبادل صمیمیت و ارتباط با افراد نزدیک خانواده، فامیل و دوستان، استرس‌ها، اخبار ناگوار، فقدان و از دست دادن اعضای خانواده، تغییر در شیوه و سبک زندگی، مرگ ناگهانی، محرک‌ها و عوامل پرخطری که به این مقوله دامن می‌زنند را از مهم‌ترین عوامل روانی تأثیرگذار در دوران کرونا معرفی کرد و گفت: سرعت اتفاقات به حدی بالاست که روان انسان‌ها فرصت سازگاری و رسیدن به یک بهزیستی نسبی را ندارد.
 مردان در مهلکه اضطراب کرونا
بیماری کرونا بر مردان هم تأثیرات مخربی بر جای گذاشت. میزان مرگ و میر مردان نسبت به زنان در اثر ابتلا به کرونا بیشتر است و این در حالیست که این ویروس مرگبار تأثیرات منفی بر قوه باروری مردان نیز بر جای می‌گذارد.
در همین زمینه یک روان‌شناس، کاهش درآمد را به عنوان یکی از جنبه های استرس زا و اضطراب آور برای مردان دانست که در این دوران بیشتر آن را تجربه می کنند و گفت: همه مردان جامعه در بخش های مختلف اجتماعی و اقتصادی با فشار و تنش و استرس مواجه هستند. جواد عینی پور با اشاره به آثار و تبعات روان شناختی شیوع بیماری کرونا بر مردان جامعه، اظهار کرد: بیماری کرونا موجب تغییر سبک زندگی و شکل گیری یک سری مناسبات جدید در حوزه شغلی و اقتصادی جوامع بشری شده است.
وی خاطرنشان کرد: مردانی که ناچار به حضور در محل کار هستند، با اضطراب و استرس روزانه ناشی از ترس از مبتلا شدن به کرونا مواجه می شوند. این افراد همچنین می ترسند که حضور آنان در بیرون از خانه عامل انتقال بیماری به داخل خانه و بیمار کردن همسر و فرزندان باشد. عینی پور، کاهش درآمد و مزایای اقتصادی را یکی دیگر از جنبه های استرس زا و اضطراب آور برای مردان دانست که در این دوران بیشتر آن را تجربه می کنند و گفت: همه مردان جامعه در بخش های مختلف اجتماعی و اقتصادی با فشار و تنش و استرس مواجه هستند و لذا آسیب های روان شناختی زیادی را متحمل می شوند و به حمایت روانی و کمک مشاوره ای نیاز دارند. وی با اشاره به راهکارهای کاهش فشار روانی بر مردان به ویژه در روزهای کرونایی، خاطرنشان کرد: برنامه های حمایتی می تواند پیامدهای روان شناختی را حل کند، اما در دنیای روان شناسی نقش افکار بسیار پررنگ و اثرگذار است؛ لذا در گام نخست باید بازسازی شناختی را انجام دهیم.
 بحران کووید همچنان پابرجاست
استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شیراز در این رابطه گفت: هنوز به دوران پساکرونا نرسیده ایم و در بحبوحه این بیماری مرگبار قرار داریم.
پرفسور حسن حق شناس در گفت‌وگو با خبرنگار شیرازنوین، با اشاره به این موضوع که احتمال شیوع موج‌های شدیدتری از کووید 19 همچنان وجود دارد، اظهار داشت: یکی از آسیب‌هایی که در پی شیوع کرونا در جامعه تشدید شد، به مؤلفه‌های استرس مزمن بازمی‌گردد و تأثیرات مخرب این سلسله عوامل به شکل فزاینده‌تری در نسل‌های آتی مشاهده خواهد شد. او با بیان اینکه آشفتگی‌های روانی از پیامدهای اصلی دوران کروناست، اظهار داشت: تمامی اقشار جامعه و طیف‌های سنی از پاندمی کووید 19 متحمل آسیب‌های آشکار و نهان بی‌شماری شده اند و این در حالی است که بسیاری از پیامدهای آن در جامعه نادیده گرفته می‌شود.
 رعایت پروتکل‌ها ضروری است
در این میان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز همچنان بر تداوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در جامعه تأکید می‌کند.
دکتر سید وحید حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به سرمای هوا و احتمال بروز بیماری‌های تنفسی در فصول سرد، هیچ تضمینی برای مواجه نشدن با سویه‌های جدید کرونا وجود ندارد و همیشه این نگرانی برای مجموعه سلامت وجود دارد که با موارد جدیدی از جهش‌های بیماری در سطح جهان و کشور روبه‌رو شویم؛ بنابراین مجموعه سلامت استان همچون همیشه آمادگی خود را برای مقابله با شرایط سخت احتمالی حفظ می‌کند. او افزود: لازم است با همکاری و مشارکت مردم و تداوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در اماکن شلوغ و فضاهای بسته و همچنین تزریق دوز یادآور واکسن کرونا، با آسودگی از فصل سرما و احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی عبور کنیم. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی