[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

درمان سرفه خلط دار در خانه با نسخه‌های طب سنتی، روزنامه شیراز نوین

برای درمان سرفه‌های خلط‌دار دیگر داروهای پرعوارض را مصرف نکنید، برای درمان این نوع سرفه می‌توانید از داروهای طبیعی و بسیار مؤثر استفاده کنید.
به گزارش نمناک، درمان سرفه با توجه به نوع سرفه تعیین می‌شود، اینکه سرفه خشک باشد یا خلط دار، درمان را متفاوت می‌سازد. در بخش قبلی بهداشت و سلامت نمناک درمان سرفه خشک کودکان و بزرگ‌سالان را گفتیم و حالا قصد داریم نسخه‌های طب سنتی برای درمان گیاهی سرفه خلط‌دار را شرح دهیم.
عسل بخورید
عسل سرشار از خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که التهاب گلو را رفع و احتمال سرفه را کاهش می‌دهد. عسل برای درمان سرفه‌های مرطوب بسیار خوب عمل می‌کند زیرا پوشش ضخیم مخاط را شل و خروج آن از بدن را آسان‌تر می‌کند.
برای درمان سرفه خلط‌دار با عسل، به تنها چیزی که نیاز دارید دو قاشق غذاخوری عسل و مایعی مثل آب گرم، آب لیمو، چای گیاهی یا آب زنجبیل است که ترکیب فوق را یک بار صبح و یک بار قبل از خواب شب بنوشید.
دارچین مصرف کنید
دارچین که به دلیل خواص ضد ویروسی خود شناخته شده است، به مبارزه با سرماخوردگی کمک می‌کند و گلودرد را تسکین می‌دهد. این ادویه معطر را می‌توان به تنهایی یا همراه با زنجبیل، میخک و عسل برای درمان سرفه استفاده کرد.
برای درمان سرفه خلط‌دار کافیست کمی ‌پودر دارچین را به چای اضافه و میل کنید. برای مزایای بیشتر، تکه‌های زنجبیل خرد شده، 2 تا 3 عدد میخک، 2 تا 3 دانه فلفل سیاه یا کمی ‌پودر فلفل سیاه را به همراه 2 چوب دارچین به چای خود اضافه کنید. این مواد را در یک لیتر آب بجوشانید تا به نصف برسد و سپس اجازه دهید 15-20 دقیقه دم بکشد.
پس از آماده شدن دمنوش، یک قاشق چای‌خوری به آن عسل اضافه کرده و میل کنید.
از خواص زنجبیل کمک بگیرید
زنجبیل علاوه بر درمان سرفه خشک، دارای خواص ضد التهابی است که غشاهای موجود در راه‌های هوایی را که سرفه را کنترل می‌کنند، تثبیت و سرفه خلط‌دار را نیز تسکین می‌بخشد. برای درمان سرفه‌های خلط‌دار می‌توانید از ترکیب زنجبیل، عسل و لیمو استفاده کنید.
زردچوبه را فراموش نکنید
زردچوبه دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی است که به مبارزه با عفونت کمک می‌کند. خواص ضد التهابی آن برای تسکین سرفه مفید است. برای تسکین سرفه‌های خلط‌دار با ترکیب دو قاشق چای‌خوری عسل و یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه، خمیر زردچوبه درست کنید و آن را سه تا چهار بار در روز مصرف کنید تا اثر تسکین ‌دهنده‌ای داشته باشد.
همچنین خوردن شیر زردچوبه گرم همراه با فلفل سیاه و عسل قبل از خواب نیز کمک کننده است.
نعنا را دست کم نگیرید
نعنا تازه یک درمان طبیعی عالی برای عفونت‌های ویروسی است. نعنا حاوی منتول است که اثر خنک‌کنندگی دارد و قسمت‌های تحریک شده در گلو را تسکین می‌دهد.
برای تهیه نسخه ضد سرفه با نعنا کافیست 15 برگ نعنا را به دو فنجان آب اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه بجوشانید. پس از جوش آمدن، حرارت را خاموش کنید و بگذارید 10 دقیقه دیگر بماند. دمنوش آماده شده را صاف کرده و یا بدون عسل بنوشید.
هیدراته بمانید
هیدراته نگه داشتن بدن و نوشیدن آب زیاد در هنگام سرماخوردگی به پاک نگه داشتن سینوس‌ها و مجاری تنفسی و در نتیجه پاک‌سازی خلط کمک می‌کند.
فضای خانه را مرطوب نگاه دارید
مرطوب نگه داشتن هوای اطراف به جلوگیری از تحریک مجاری بینی کمک، خلط را شل و به راحت‌تر شدن سرفه کمک می‌کند.
روی بالشت بلندتر بخوابید
خوابیدن روی بالشت بلندتر به کاهش هرگونه ناراحتی ناشی از تجمع خلط در پشت گلو کمک می‌کند.
آب نمک غرغره کنید
یک فنجان آب گرم را با یک قاشق چای‌خوری نمک مخلوط و غرغره کنید. این روش می‌تواند به شل شدن و رفع مخاط پشت گلو کمک کند.
از روغن اکالیپتوس استفاده کنید
مالش روغن اکالیپتوس به شکل رقیق شده روی قفسه سینه یا استفاده از آن در حمام گرم یا داخل دستگاه بخور می‌تواند به کاهش مخاط و تسکین سرفه خلط‌دار کمک کند.
سیگار نکشید
استعمال دخانیات به دلیل اثر تحریک کننده آن بر مجاری هوایی میزان خلط تولید شده را بیشتر می‌کند. این عادت غلط همچنین خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند COPD و سرطان ریه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
دوش آب گرم بگیرید
بخار گرم به شل شدن خلط و همچنین کاهش فشار در سینوس‌ها کمک می‌کند. این یکی از ساده‌ترین نسخه‌های درمان سرفه خلط‌دار در خانه است.
میوه فراوان بخورید
داشتن یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات باعث افزایش میزان آنتی‌اکسیدان‌های سالم در بدن می‌شود و به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا با سرماخوردگی و سایر عفونت‌ها مقابله کند.
از غذاهای افزاینده اسید خودداری کنید
اگر مستعد سوزش سر دل یا رفلاکس اسید معده هستید ممکن است بیشتر خلط تولید کنید، بنابراین مراقب رژیم غذایی خود باشید.
از عطر و بوهای حساسیت‌زا دوری کنید
مراقب باشید که اسپری، عطرها یا مواد شیمیایی که استفاده می‌کنید مجاری تنفسی شما را تحریک نکند و باعث تولید خلط بیشتر نشود.
از شربت‌های ضد سرفه کم‌تر استفاده کنید
سرفه روش بدن برای از بین بردن خلط بیش از حد است، بنابراین سرکوب آن توصیه نمی‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی