[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

مربی تکواندو بانوان استان : تکواندو فارس از جایگاه اصلی خود فاصله گرفته است، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
ورزش‌های رزمی ‌در استان فارس از محبوبیت خاصی برخوردارند اما برخی از آن‌ها به دلیل مشکلات مدیریتی تا کنون نتوانسته‌اند آن طور که باید و شاید، پیشرفت کنند.
یکی از ‌این رشته‌های محبوب که کشور ‌ایران در آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و صاحب مدال المپیک نیز هست، رشته پرطرفدار و جذاب تکواندو است؛ رشته‌ای که در دو سال اخیر بدون رئیس در استان فارس به سر می‌برد اما اخیراً علی باوقار به عنوان رئیس هیئت انتخاب شد و ابراز امیدواری کرد که بتواند وفاق و همدلی را در میان خانواده تکواندو فارس گسترش دهد.
وی در ابتدای حضور خود در رأس هیئت گفته بود: سعی می‌کنم تا حد توان مشکلات را حل کنم و از همه مهم‌تر سطح فنی را با کمک یکدیگر ارتقا ببخشیم. در نظر داریم در بدو ورود طی نشستی  با ورزشکاران و پیشکسوتان استان ضمن هم‌فکری با بزرگان از ‌این عزیزان تجلیل داشته باشیم. قصد داریم میزبان دوره‌های مختلف آموزشی و مسابقات مختلف در سطوح مختلف باشیم. همچنین تلاش داریم تعداد تیم‌های استان فارس در لیگ‌های مختلف را گسترش دهیم تا بیش از پیش شاهد شکوفایی تکواندو فارس باشیم.
یکی از مربیان مطرح استان فارس در بخش بانوان، زینب رکنی نام دارد. وی که متولد 1360 است از سال 1384 به طور رسمی ‌وارد عرصه تکواندو شد. وی درباره شروع ورزش خود می‌گوید: در نوجوانی بازیکن والیبال بودم ولی بعد از ازدواج، وارد رشته تکواندو شدم. اوایل حضورم در رشته پومسه، موفق شدم که در بخش تیمی‌ مقام نخست را کسب کنم. در سال‌های 85 و 86 و 87‌ این عنوان را به دست آوردیم و در ‌این مدت من دوبار به اردوی تیم ملی دعوت شدم که متأسفانه به‌خاطر مشکل جسمی ‌نتوانستم در ‌این اردوها حضور پیدا کنم.
مربی تکواندو بانوان فارس  ادامه داد: از سال 1387 به صورت رسمی ‌مربی تیم ناشنوایان استان فارس شدم که شاگردانم از سنین پایه کار را شروع کردند و رسیدند به المپیک ناشنوایان. یک دوره هم توانستم به عنوان مربی تیم ملی ناشنوایان در کنار تیم حضور داشته باشم. در بخش پومسه نیز چندین دوره مربی تیم استان بودم که شاگردانم توانستند مقام پنجم تیمی‌کشور را به دست بیاورند. یکی از شاگردانم نیز چندین دوره به عنوان نایب قهرمان در مسابقات درخشید و چندبار به اردوی تیم ملی هم دعوت شد.
رکنی با بیان ‌اینکه اولین و تأثیرگذارترین مربی وی در عرصه تکواندو، خانم اعظم خانی بوده، ادامه داد: در سبک جیروگی توانستم اولین بانوی تکواندوکار استان فارس را با وجود تمام مشکلات و کمبودهایی که در استانمان بود، به اردوی تیم ملی هدایت کنم؛ خانم آیدا خورشیدی که در مسابقات ارتش‌های جهان، اخیراً نایب قهرمان شد. در همین سبک جیروگی مربیگری دانشجویان دانشگاه پیام نور را هم بر عهده داشتم و در بخش نونهالان هم یک دوره مربیگری کردم و با تیم دانشگاه زند مقام اول تیمی ‌را در مسابقات دانشگاهی کسب کردم.
وی در خصوص شاگردان ناشنوای خود گفت: خانم‌ها مریم خدابنده لو، زهرا ابراهیمی‌ و فاطمه زارع از شاخص‌ترین شاگردانم در بخش تکواندوی ناشنوایان هستند. به جز ‌این‌ها، چند نفر دیگر هم بودند که به‌خاطر شرایطی که برایشان پیش آمد، تکواندو را رها کردند.
رکنی درباره رویدادهای اخیر تکواندو اظهار داشت: اخیراً مسابقات بسیج کشوری را داشتیم که خانم خورشیدی در ‌این رقابت‌ها مدال طلا را کسب کرد و بعد از چندین دوره مسابقه انتخابی، توانستند به عنوان بازیکن ثابت تیم ملی انتخاب شوند و به رقابت‌های ارتش‌های جهان بروند. اخیراً در مسابقات قهرمانی جوانان و بزرگ‌سالان انتخابی تیم ملی، خانم سیده فاطمه حسینی از استان فارس مقام دوم را کسب کردند و به اردوی تیم ملی دعوت شدند. من خیلی امیدوارم که ‌ایشان هم بتواند به عنوان نفر ثابت تیم ملی انتخاب شود. وی درباره سطح تکواندو استان فارس و جایگاه آن در کشور گفت: متأسفانه تکواندو فارس از آن جایگاهی که استحقاقش را دارد دور شده. به‌خاطر مشکلاتی که به وجود آمد، سطح تکواندو ما خیلی پایین آمد. امیدواریم با حضور استاد باوقار در رأس هیئت، بتوانیم تکواندو استان را به یکی از 5 رتبه برتر کشور برسانیم.
این مربی فارسی درباره برنامه‌های آتی گفت: از هفته اول بهمن‌ماه، مسابقات استانی در رده نونهالان آغاز می‌شود و بعد از آن هم برنامه‌ریزی شده که در بخش نوجوانان و جوانان، به صورت مداوم و منظم مسابقه داشته باشیم تا بتوانیم بهترین‌ها را برای مسابقات کشوری انتخاب کنیم.
زینب رکنی در پایان گفت: امیدوارم اداره ورزش و جوانان حمایت بیشتری از تکواندو کند و با فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات، بتوانیم بازیکنان بیشتری را به اردوی تیم ملی معرفی کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی