[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

سامان اراضی در سامانه ثبت دهقان‌پور: ماهیانه ۸۴۰۰ هکتار رفع تداخل در فارس انجام می‌شود، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ماهیانه به طور میانگین برای 8400 هکتار از اراضی این استان فرایند رفع تداخل انجام می‌شود؛ این در حالی است که میانگین کشور حدود 6هزار هکتار است. به گزارش شیرازنوین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان پور در ششمین شورای پیشگیری از تخریب و حفاظت از اراضی این استان که به ریاست سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس برگزار شده بود، تصریح کرد: در حال حاضر برای حدود 20 درصد از اراضی مستثنیات این استان رفع تداخل انجام شده است. 
این مقام مسئول با بیان اینکه برای 240هزار هکتار از اراضی استان فارس سند صادر شده است، اظهار کرد: متوسط صدور سند برای اراضی استان 24 درصد است که بالاتر از متوسط 15 درصد کشوری است.
به گفته دهقان‌پور، تاکنون 274 پلاک با مساحت 673هزار و 391 هکتار رفع تداخلات شده است که 451هزار و 447 هکتار از آن اراضی ملی تثبیت شده و مابقی اراضی غیرملی تثبیت شده است. 
وی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته استان فارس از حیث تعداد پلاک رفع تداخل در رتبه 30 کشور و به لحاظ سطح در رتبه 31 قرار داشت، ابراز کرد: بر اساس آخرین آماری که در قرارگاه رفع تداخل کشوری اعلام شده، در حال حاضر رتبه استان فارس به لحاظ تعداد پلاک رفع تداخل شده به رتبه 16 و به لحاظ سطح به رتبه 13 کشور رسیده است. 
او اضافه کرد: جایگاه مذکور برای سال 1401 تاکنون با تمهیداتی که اتخاذ شده از لحاظ تعداد پلاک به رتبه 8 رسیده و به لحاظ سطح غیرملی تثبیت شده در رتبه 10 کشور قرار دارد. 
دهقان پور با بیان اینکه رفع تداخلات سه ضلع منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و شرکت‌ها را داراست، افزود: در حال حاضر هر هفته یک یا دو جلسه پیرامون رفع تداخلات اراضی برگزار می‌شود که یک فضای تعاملی خوب مابین جهاد کشاورزی و منابع طبیعی شکل گرفته است.
به گفته وی، در راستای تسریع در رفع تداخلات، پلاک‌های اراضی در هر شهرستان بر اساس تعداد آرای کمتر، مساحت غیرملی بیشتر و وسعت بیشتر آن اولویت بندی شده و در دستور کار رفع تداخل قرار گرفته اند تا استان فارس در رفع تداخلات از جایگاه بهتری برخوردار شود. او تشریح کرد: در منابع طبیعی پس از انجام کاداستر جانمایی آرا انجام نشده بود و این بیشتر محدود به پلی‌گون‌ها و محدود‌های پلاک بود و بر اساس تفویض اختیاری که مدیرکل منابع طبیعی به شهرستان‌ها کرد، روند کار تسریع شد. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه به‌کارگیری نیروهای جوان، متعهد و کارآمد در منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در موضوع رفع تداخلات موجب تسهیل و تسریع فرایند رفع تداخلات شده است، گفت: در 29 شهرستان استان فارس با شرکت‌ها انعقاد قرارداد‌های جدید انجام شد تا در انجام امور تسریع شود. 
دهقان پور با بیان اینکه با پیگیری و مکاتبه‌های انجام شده عکس‌های هوایی دهه 40 استان نیز به ما رسید تا مبنایی برای بررسی سابقه کشت در آن دهه باشد و از عکس‌های دهه 70 استفاده نشود، افزود: این اقدام باعث رفع برخی اختلاف نظر‌ها و تسریع در انجام رفع تداخل شده است. 
وی از ایجاد یک پایگاه داده و تجمیع آرای قضایی صادر شده از سال 1392 تا 1401 در این پایگاه داده ای در منابع طبیعی خبر داد و بیان کرد: شرکت‌های طرف قرارداد با دسترسی به این پایگاه داده توانسته اند حق انتخاب داشته باشند. این اقدام در تسریع کار اثرگذار بود و پیشرفت روند کار بیشتر شد.
او به تشکیل یک گروه از مفسران نیز به عنوان عاملی در بهبود روند اجرای کار اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دو نفر مفسر خبره در سازمان مستقر هستند تا کارها با دقت و سرعت ادامه یابد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی