[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کتاب یک‌صفحه‌ای و داستان بوروکراسی ، روزنامه شیراز نوین

 مریم کشاورز
افراد خانه‌دار، شاغل، پیر یا جوان بسیاری در مسیر عبور و مرور خود، چشم به جعبه‌های خالی نصب شده بر روی دیوارهای اماکن عمومی پرتردد شهر می‌اندازند تا باز هم لذت مطالعه کتاب‌های یک‌صفحه‌ای را بچشند. این کتاب‌های شکیل که حاوی داستان‌های ارزنده و آموزنده می‌باشند، به ابتکار یک هنرمند شیرازی و با یاری جمعی از نویسندگان، طراحان، نگارگرها و سایر دست‌اندرکاران از جمله صاحب انتشارات نشر یک‌صفحه‌ای به چاپ رسیده‌اند؛ اما افسوس که آن‌‎چنان که باید و شاید موردتوجه قرار نگرفته‌اند.  
در همین رابطه، خالق کتب یک‌صفحه‌ای در ایران که نقش بسزایی در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور داشته است، با حسرت از عدم پشتیبانی مادی و معنوی از این ایده و خالی‌ماندن جعبه کتب یک‌صفحه‌ای نصب‌شده در اماکن عمومی صحبت می‌کند. وی طی مصاحبه اختصاصی به خبرنگار ما توضیح داد: این اثر ابتکاری با همت خیران فرهنگ‌ساز و شهروندان کتاب‌دوست و خیّر گسترش یافت و توانستیم با جذب بودجه پنج‌میلیارد تومانی در سال‌های گذشته، کارمان را آغاز کنیم. هدف از انتشار و توزیع کتاب‌های یک‌صفحه‌ای، جلب توجه مردم به آثار فرهنگی فاخر و افزایش دانش و آگاهی از طریق مطالعه بود. 
مهدی میرعظیمی با تأسف گفت: اما متأسفانه شرایط آن‌گونه که شایسته بود، پیش نرفت و کار انتشار و توزیع گسترده کتاب‌های یک‌صفحه‌ای در پیچ‌وخم بوروکراسی اداری متوقف شد. عواملی همچون جدی‌نگرفتن این ایده از سوی نهادهای فرهنگی، عدم اختصاص بودجه فرهنگی به این کتاب‌ها، کم‌بضاعتی پایه‌گذاران این اثر نیز موجب گردید که دست‌اندرکاران تولید و نشر این آثار قادر به پاسخ‌گویی به مطالبه دوستداران و علاقه‌مندان کتب یک‌صفحه‌ای نباشند. با این حال، در تلاش هستیم که علی‌رغم موانع ذکرشده، مأموریت خود را به سرانجام رسانیم و کار انتشار کتاب‌های یک‌صفحه‌ای را 
از سر بگیریم. 
وی اشاره کرد: با توجه به افزایش نرخ کاغذ و ارز و نیز لزوم برخورداری کتاب از محتوا، تصویر و کیفیت مناسب، قیمت تمام‌شده هر نسخه کتاب یک‌صفحه‌ای در حدود 50هزار تومان است. امیدواریم خیران فرهنگ‌دوست با هدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه، ما را در این زمینه یاری نمایند تا زمینه ارتقای فرهنگ عمومی بیش از پیش فراهم گردد. وی در پایان افزود: ویژگی‌هایی همچون سلیس و روان بودن محتوای کتاب، صرفه‌جویی در وقت مخاطبان، ترجمه محتوا به زبان‌های بریل، ترکی، عربی و انگیسی، استحکام مناسب کتاب، بهره‌گیری از تصاویر زیبا و... موجب جلب توجه بسیاری از مخاطبان به کتاب‌های یک‌صفحه‌ای گردید؛ به‌نحوی‌‌که به باور بسیاری از دوست‌داران کتاب و اقشار فرهنگی جامعه، این کتاب‌ها یکی از سوغاتی‌های ارزنده شیراز بوده و خواهند بود. امیدواریم با یاری خیران فرهنگ‌ساز و دوست‌داران کتاب، شاهد تداوم تولید محتوا، انتشار و توزیع کتاب‌های یک‌صفحه‌ای باشیم. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی