[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه سجوق مراغه ، روزنامه شیراز نوین

 مواد لازم
گردو: ۱۵ عدد
آب: ۱ پیمانه
نشاسته: یک دوم پیمانه
شیره انگور: ۱ پیمانه
گلاب: یک سوم پیمانه
وانیل: یک دوم قاشق چای‌خوری
شکر: ۳ قاشق غذاخوری
پودر هل: یک دوم قاشق چای‌خوری
روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
ژلاتین: ۱ قاشق غذاخوری به دلخواه
زعفران غلیظ: به مقدار لازم

سجوق مراغه یکی از شیرینی‌های محلی این شهر می‌باشد که در دو نوع می‌باشد. سجوق مراغه و باسلوق مراغه که زبانزد عام و خاص می‌باشد و یکی از عمده‌ترین سوغاتی‌های این منطقه محسوب می‌شود، سجوق از شیره انگور یا همان دوشاب تهیه می‌شود و با مغز بادام و پسته و گردو یا هسته زردآلو شیرین به همراه گلاب و هل تهیه می‌شود و در اواسط آذرماه تهیه سجوق مراغه آغاز می‌شود. سجوق در سالیان گذشته جزو شیرینی‌های سنتی این منطقه می‌باشد که معمولاً آن را برای عید نوروز مصرف می‌کنند. سجوق بیشتر در آذر شهر تهیه می‌شود و در فصل زمستان در جا‌های مخصوص نگهداری می‌کنند و قبل از عید به بازار می‌آید و به شهر‌های دیگر صادر می‌شود. 

 طرز تهیه
 مرحله اول: آماده سازی گردو
ابتدا باید گردو‌ها را به ۴ قسمت تقسیم کنید و بعد برای ۱ ساعت در آب ولرم قرار دهید تا نرم شوند. سپس یک نخ و سوزن استریل را بردارید و گردو‌ها را با کمک سوزن نخ کنید تا پشت هم قرار بگیرد؛ دقت کنید نباید بین گردو‌ها فاصله باشد و مقداری نخ اضافه بگیرید تا بتوانید با کمک آن آویزان کنید.
 مرحله دوم: مخلوط کردن مواد
در ادامه باید نشاسته و آب سرد را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا نشاسته گل داخل آب سرد باز شود و بعد از صافی رد کنید و بعد شکر و گلاب وانیل و ژلاتین و پودر هل یا عصاره هل را به همراه شیره انگور افزوده و مواد را خوب هم بزنید تا یکدست شود.
 مرحله سوم: پخت مواد
مواد را روی حرارت قرار دهید و مداوم بدون وقفه هم بزنید تا مواد غلیظ شوند، سپس در انتها باید روغن مایع و زعفران غلیظ را نیز اضافه کنید و مجدد هم بزنید تا مواد به غلظت برسند، در این مرحله باید قابلمه را از روی حرارت بردارید و کمی ‌صبر کنید تا از داغی بیفتد.
 مرحله چهارم: تهیه سجوق مراغه
گردو‌های به نخ کشیده را داخل این مواد ولرم زده و آویزان کنید. بعد از ۱۵ دقیقه دوباره این کار را تکرار کرده و بند‌ها را آویزان کرده و اجازه دهید تا اضافه مواد بریزد. بعد از نیم ساعت دوباره بند گردو را داخل مواد سجوق زده آن را آویزان کرده، سه تا پنج روز زمان دهید تا خشک شود. اگر دوست داشتید بعد از ۲۴ ساعت داخل کنجد یا پودر پسته یا آرد خالی بغلتانید، این طور باسلوق شکیل‌تری خواهید داشت. نوش جان

 نکات کلیدی
 اگر ژلاتین را حذف کنید باید ۲ قاشق غذاخوری نشاسته بیشتری اضافه کنید.
 می‌توانید از مخلوط سه شیره استفاده کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی