[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بدرقه مرگ با شعله آبی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com
اشاره: 
جان سپردن آسان شده است. در کشور ما سالانه هزاران نفر به دلیل کیفیت پایین خودروها و جاده‌های غیراستاندارد و بی‌مبالاتی رانندگان جان می‌سپارند و این در حالی است که با شروع فصل سرما نیز توطئه مرگ خاموش شدت گرفته و جمعی از هموطنان را مسافر دیار باقی می‌کند. این در حالی است که با اطلاع‌رسانی بیشتر و بهتر و در پرتو فرایندهای آموزشی، می‌توان قدم‌های مؤثری در راستای آگاه‌سازی جامعه برداشت و از سوانح پیشگیری کرد. اما متأسفانه بسیاری از اقشار جامعه هنوز بر این باورند که مرگ برای همسایه است و بسیاری از حوادث هیچ‌گاه برای آنها اتفاق نمی‌افتد. در حالی که می‌توان با صرف وقت و هزینه‌ای بسیار اندک، از بسیاری از پیشامدهای ناگوار پیشگیری کرد. در ادامه، گروه گزارش شیرازنوین مروری بر اقداماتی داشته است که با به‌کارگیری آنها می‌توان بر بسیاری از حوادث غلبه کرد و از مهلکه مرگ خاموش جان سالم به در برد.
 آنالیز علل حوادث ناشی از آتش‌سوزی و انفجار
مدیرعامل شرکت گاز فارس در این رابطه به خبرنگار شیرازنوین گفت: با مصرف بهینه و ایمن از ایام سرد سال عبور می‌کنیم. علی‌اکبر میدان‌شاهی خواستار افزایش دقت مشترکان در استفاده از وسایل گرمایشی در آغاز فصول سرد سال شد و با هشدار نسبت به استفاده ایمن از وسایل گازسوز گفت: آنالیز علل حوادث ناشی از آتش‌سوزی و انفجار در استان فارس دربردارنده این موضوع است که بیشترین سهم مربوط فرسودگی، پارگی و پوسیدگی شلنگ گاز بوده و این در حالی است که این امر با بذل توجه و هزینه‌ای اندک به راحتی قابل پیشگیری است. وی با اشاره به این موضوع که استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد نقش عمده ای در بروز حوادث دارد، اظهار داشت: شهروندان باید قبل از راه‌ اندازی وسایل گازسوز، از بازبودن مسیر دودکش و استفاده از کلاهک H اطمینان حاصل کرده و با استفاده از شلنگ و بست استاندارد اقدام به اتصال وسایل گازسوز استاندارد به انشعاب گاز کنند. این مقام مسئول در ادامه افزود: اطمینان از باز بودن و تمیز بودن مسیر دودکش، آبی بودن شعله بخاری و اطمینان از عدم نشت گاز با آزمایش کف صابون در محل‌‌های اتصال از دیگر توصیه‌های شرکت گاز استان فارس به مشترکان است.مدیرعامل شرکت گاز استان فارس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آمار قربانیان حوادث گاز نسبت به سنوات پیشین مسیر کاهشی داشته، بیان کرد: استفاده ایمن از وسایل گازسوز استاندارد و مصرف بهینه انرژی، دو رکن مهمی است که باید در تمامی ایام سال و به ویژه فصول سرد موردتوجه ویژه قرار گیرد. میدان‌شاهی با ارائه راهکارهایی به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی در زمستان خاطرنشان کرد: با استفاده از روش‌های مختلفی از قبیل استفاده از پرده‌های ضخیم، لباس مناسب و تنظیم دمای منزل بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، می‌توان ضمن صرفه جویی در مصرف گاز و کاهش مبلغ گازبها، امکان استفاده سایر هموطنان از جریان پایدار را فراهم کرد. وی اصلی‌ترین دلایل حوادث آتش‌سوزی و انفجار در استان را به ترتیب نشت شلنگ گاز، نقص بست شلنگ، استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد، نشت گاز به علت فقدان ترموکوپل، بازماندن شیرگاز، قرار گرفتن وسایل قابل اشتعال در مجاورت وسایل گازسوز و نشت گاز در سیستم لوله‌کشی داخلی معرفی کرد.
 راه‌اندازی یک طرح تحسین‌برانگیز
در ادامه رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز از آغاز طرح بازدید رایگان از دودکش‌ها در اماکن مسکونی خبر داد.محمدهادی قانع در بیان جزئیات این طرح اظهار داشت: طرح بازدید رایگان از دودکش‌ها از یکم آبان ماه در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز آغاز شد و طی آن و به درخواست شهروندان، با هدف پیشگیری از حوادث غیرقابل‌جبران فصل سرما به‌ویژه حوادث گازگرفتگی، کارشناسان ایمنی و پیشگیری آتش‌نشانی به صورت رایگان از دودکش‌های منازل شیراز بازدید می‌کنند. قانع گفت: شهروندان می‌توانند با ارسال نشانی و تلفن همراه خود به سامانه 300045450125 به صورت رایگان در این طرح شرکت کنند. کارشناسان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در اسرع وقت در مکان اعلام شده، حاضر می‌شوند و از دودکش‌ها بازدید می‌کنند.وی افزود: این طرح تا پایان آبان در شیراز اجرا می‌شود و به منظور جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده‌های احتمالی، آتش‌نشان با لباس فرم آتش‌نشانی و معرفی نامه رسمی از سوی سازمان آتش‌نشانی به اماکن اعلام شده مراجعه خواهند کرد. رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز تأکید کرد: همشهریان برای اطمینان می‌توانند با سامانه 125 تماس بگیرند و از صحت حضور کارشناسان مطلع شوند. آتش‌پاد قانع افزود: هرساله با آغاز فصل سرما، گاز مونوکسید کربن، این قاتل پنهان، سبب مسمومیت تعداد قابل توجهی از هم وطنان و مرگ خاموش برخی از آنان می‌شود؛ این در حالی است که رعایت اصول ایمنی بسیار ساده و توجه به کوچک‌ترین نکات ایمنی به راحتی از بروز حوادث تلخ و ناگوار پیشگیری خواهد کرد.وی خاطرنشان کرد: با شروع به کار پویش بزرگ پیشگیری از مرگ خاموش، در راستای افزایش آگاهی و هوشیاری شهروندان و کاهش صدمات ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن تلاش خواهیم کرد. قانع با اشاره به راه اندازی پویش پیشگیری از مرگ خاموش توسط سازمان آتش‌نشانی شیراز بیان داشت: این پویش با آغاز فصل سرما و از آبان ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و تا پایان فروردین ۱۴۰۲ با آموزش گسترده شهروندان در همه سنین و بازدید‌های مستمر پیشگیرانه ادامه خواهد داشت. وی افزود: پیشگیری از مسمومیت گاز مونوکسید با افزایش آگاهی شهروندان و بررسی‌های کارشناسانه لوازم گازسوز و دودکش‌ها، اقدامی مهم و قابل توجه در این پویش به شمار می‌رود.
 نشان استاندارد فانتزی نیست
مدیرکل استاندارد فارس گفت: از بخاری‌های استاندارد باید به درستی استفاده کرد. رزمجو بیان داشت: بر اساس گزارشات واصله، استفاده نامناسب از وسایل گازسوز، به‌ویژه بخاری‌های گازی همزمان با شروع فصل سرما، متأسفانه خطرات جبران ناپذیری برای شهروندان به وجود آورده است. وی عدم نصب مناسب بخاری‌های گازی و استفاده از مسیرهای طولانی افقی دودکش و استفاده از زانوهای اضافی و همچنین عدم کنترل مسیر خروج گازهای مونو کسید کربن و در برخی موارد معیوب بودن وسایل گازسوز باعث خطرات جبران ناپذیر می‌گردد که می‌توان با رعایت نکات ایمنی از بروز این خطرات جلوگیری به عمل آورد. مدیرکل استاندارد فارس به مردم توصیه کرد قبل از استفاده از وسایل گازسوز دارای نشان استاندارد، به وجود و سالم بودن تجهیزات ایمنی در بخاری‌های گازی از جمله ترموکوپل، سنسور حرارتی حساس به اکسیژن ods و گاونر (وسیله تنظیم فشار گاز) اطمینان حاصل کنند و در صورت وجود مشکل، به تعمیرکار مجاز مراجعه نمایند. رزمجو بر عدم استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در اتاق‌های خواب، حمام‌ها، زیرزمین‌ها و فضاهای بسته تأکید نمود و افزود: استفاده از این بخاری‌ها به شرطی که دارای نشان استاندارد و آدرس دقیق سازنده باشند، صرفاً در فضاهایی که راهی به فضای آزاد دارند، مانند سالن‌های بزرگ یا مغازه‌هایی که معمولاً در آنها باز می‌باشد، مجاز است. به گفته مدیرکل استاندارد فارس، به هیچ عنوان نباید وسیله گازسوز به ویژه بخاری را حتی برای چند لحظه بدون دودکش روشن کرد و در صورت رعایت شرایط استاندارد، شعله بخاری بایستی به رنگ آبی بسوزد و برای اطمینان از باز بودن مسیر دودکش می‌توان با لمس مسیر دودکش و احساس گرم بودن آن، از باز بودن مسیر یقین حاصل کرد و در غیر این صورت بایستی فوراً بخاری را خاموش و نسبت به رفع مشکل اقدام نمود. وی همچنین تأکید کرد که اگر قرار است یک بخاری برای اولین بار روشن شود، توجه شود حداقل چند ساعت قبل از خواب از درست سوختن شعله آن و انتقال گازهای مونوکسید کربن به بیرون از فضای اتاق خواب اطمینان حاصل گردد و از خوابیدن فوری در چنین فضاهایی خودداری شود. رزمجو از مردم خواست در صورت مشاهده تولید یا عرضه وسایل گازسوز بدون نشان استاندارد یا آدرس سازنده، مراتب را به اداره کل استاندارد گزارش نمایند و برای اطمینان از اصالت کالا، کد ده‌رقمی زیر علامت استاندارد را به سامانه پیامکی 10001517 ارسال و در صورت تأیید، اقدام به خرید 
کالا نمایند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی