[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

اقناع افکار عمومی با زمان‌شناسی ، روزنامه شیراز نوین

رئیس جمهور همه مدیران روابط عمومی‌ها را به به‌کارگیری نیروهای کارآمد، متعهد و هنرمند و همچنین پرهیز از جذب نیروهای ناکارآمد و بی‌انگیزه توصیه کرد و گفت: باید به روابط عمومی به عنوان کاری اهم نگاه شود؛ چراکه در مقابل آنها افرادی قرار دارند که در تلاش‌اند ضعف‌ها را احصا و بزرگ‌نمایی کنند و نقاط قوت را کم اهمیت 
جلوه دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح روز پنجشنبه در همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی هنرمندانه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت جهاد تبیین، از همه کسانی که در جهت روشنگری، تبیین و تنویر افکار عمومی نقش دارند، قدردانی کرد و گفت: کار جهادی یک معنا و مفهومی دارد و در مبانی ما با کار عادی فرق می‌کند.
رئیس جمهور افزود: در حرکت جهادی جهادگر باید توانایی، رسالت، اقدامات خود و خودی‌ها و نیز اقدامات، توانایی، ظرفیت‌ها، روش‌ها و ابزارهای دشمن را ببیند و ارزیابی کند و سپس تلاش و حرکت خود را با آنچه اقتضای یک حرکت جهادی است، متناسب کند تا در این حرکت جهادی با شناختی که از دشمن پیدا می‌کند، بتواند کاملاً بر او فائق بیاید و پیروز شود.
دکتر رئیسی جهاد با مال، جان و لسان را از جمله اقسام جهاد تبیین برشمرد و اظهار داشت: قرآن در آیات متعدد خشیت داشتن از خدا و خشیت نداشتن از غیر خدا را شرط موفقیت جهاد تبیین دانسته است. خشیت غیر از خوف است؛ خشیت یعنی اینکه حقیقتاً احساس کند آنچه تأثیرگذار است، خداست و این به انسان توکل می‌دهد؛ اینکه انسان بداند آنچه که تأثیر می‌کند، سخن و بیان الهی است.
روابط‌عمومی‌ها نقش مهمی در مقابله با تلاش دروغ‌پردازان برای گمراه‌سازی جامعه دارند
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش مهم و اثرگذار شایعه‌پراکنان و دروغ‌پردازان در گمراه‌سازی جامعه، تصریح کرد: این نقش مخرب تا اندازه‌ای اثرگذار است که خدای متعال در قرآن کریم و در روایت جنگ احزاب آنان را با عنوان مُرجِفون در ردیف کفار، منافقین و مشرکین قرار داده است.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه این جریان به دنبال شکل‌دهی شناخت و ادراک جامعه بر اساس اهداف و منافع خود هستند، تصریح کرد: در چنین عرصه‌ای که شایعه‌پراکنان و دروغ‌پردازان تلاش دارند در ادراکات جامعه اختلال ایجاد کنند، خوب را بد، بد را خوب، نقاط ضعف را برجسته و نقاط قوت را کوچک‌نمایی کنند، نقش روابط‌عمومی‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است.
امروز وضعیت آرایش نیروی انسانی و جهت‌گیری ما متناسب با جنگ پیچیده شناختی نیست
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز وضعیت آرایش نیروی انسانی، جهت‌گیری، اقدام به موقع و نفوذ در مخاطب ما، متناسب با این جنگ پیچیده نیست، تصریح کرد: امروز مسئله جهاد تبیین برگرفته از بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب از ضروریات جامعه است. در ۴۳ سال گذشته ایستادگی و مقاومت، اقدامات خلاقانه و ابتکاری و همچنین پیشرفت‌های بسیار بزرگ و شگرفی که در حوزه‌های صنعتی، دفاعی و علم و فناوری حاصل شده، به درستی و در زمان خودش برای مردم تبیین نشده و لذا دشمن با سوءاستفاده از این خلأ، به ایجاد شبهات و گره‌های ذهنی در افکار عمومی جامعه اقدام کرده است.
روشنگری و بازکردن گره‌های ذهنی افکار عمومی وظیفه افراد آگاه در روابط‌عمومی‌هاست
دکتر رئیسی با بیان اینکه این گره‌های ذهنی به مرور زمان به ادراک نادرست، تصمیم ناصحیح و اعمال ناشایستی تبدیل شده که امروز در برخی نقاط کشور شاهدیم، تصریح کرد: امروز روشنگری و باز کردن این گره‌های ذهنی از افکار عمومی جامعه، وظیفه افراد مطلع و آگاه در نهاد روابط‌عمومی‌هاست.
کار روابط‌عمومی در عین سختی، باید هنرمندانه و همراه با عقلانیت و عطوفت باشد
رئیس جمهور در ادامه نهاد روابط عمومی را پل ارتباطی میان مردم و مسئولان دانست و اظهار داشت: کار سخت روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی هم پیشتازانه است، هم پیشگیرانه؛ هم دفاع است، هم تهاجم که باید با اطلاع‌رسانی هنرمندانه، عقلانیت و عطوفت همراه باشد تا بتواند برای مردم جاذبه ایجاد کند. آیت‌الله رئیسی در ادامه با تأکید بر ضرورت تبیین اقدامات و دستاوردهای دولت از سوی روابط‌عمومی‌ها، تصریح کرد: بارها اعلام کرده‌ایم اقدامات دولت باید با پیوست رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی زمان‌شناسانه، هنرمندانه و متعهدانه همراه باشد تا برای افکار عمومی جامعه به خوبی تبیین شود. رئیس جمهور با اشاره به اهمیت کار اقناعی از سوی روابط‌عمومی‌ها، افزود: اقناع افکار عمومی صرفاً با صدور اطلاعیه و بیانیه میسر نیست و باید با اصلاح نقص‌ها در روش‌ها و برطرف‌سازی کمبود ابزارها و امکانات به شیوه درست و صحیح انجام شود.
روابط‌عمومی‌ها باید اولین، جامع‌ترین، گویاترین و قانع‌کننده‌ترین روایت را ارائه کنند
دکتر رئیسی در تشریح تفاوت میان کنشگری فعال و منفعلانه در حوزه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، گفت: روابط عمومی‌های ما باید اولین، جامع‌ترین، گویاترین و قانع‌کننده‌ترین روایت را درباره مسائل، ارائه کنند؛ در غیر این صورت کار برای اقناع‌سازی افکار عمومی سخت و منفعلانه خواهد شد.
به روابط‌عمومی به‌عنوان کاری اهم نگاه شده و نیروهای کارآمد و هنرمند در آن جذب شوند
رئیس جمهور همه مدیران روابط عمومی‌ها را به به‌کارگیری نیروهای کارآمد، متعهد و هنرمند در بدنه دستگاه‌های اطلاع‌رسانی و همچنین پرهیز از جذب نیروهای ناکارآمد، بی‌انگیزه و غیرفعال، توصیه کرد و افزود: حقیقتاً باید به روابط عمومی به‌عنوان کاری اهم نگاه شود؛ چراکه در مقابل آنها افرادی قرار دارند که در تلاش‌اند ضعف‌ها را احصا و بزرگ‌نمایی کنند و نقاط قوت را کم اهمیت جلوه دهند.
در برابر بمباران ثانیه‌ای افکار عمومی از سوی دشمن، زمان‌شناسی یکی از ضرورت‌هاست
آیت‌الله رئیسی در ادامه ضرورت زمان‌شناسی در اطلاع‌رسانی، ادراک‌سازی و پاسخ تبیینی به شبهات را مورد تأکید قرار داد و گفت: در شرایطی که دشمن به صورت دقیقه‌ای و ثانیه‌ای به بمباران فکری جامعه اقدام می‌کند، زمان و زبان مناسب در اقناع‌سازی یکی از ضرورت‌هاست که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها را در جلوگیری از متعارض و متناقض جلوه دادن بدنه دولت بسیار ضروری و مؤثر خواند و افزود: در این زمینه هم‌فکری و هم‌افزایی همه مدیران، مسئولان و وزرا، مورد تأکید جدی است.
رئیس جمهور نقش مدیر روابط عمومی را همسان و هم‌تراز رئیس دفتر یک مدیر و مسئول دانست و گفت: نقش مدیران روابط عمومی از این جهت حائز اهمیت است که باید بهنگام خبر بگیرند و بهنگام خبر دهند و اگر میان روابط عمومی و مدیر فاصله باشد، بسیاری از مسائل مهم، در حوزه اطلاع‌رسانی با اختلال موجه خواهد شد.
برخورداری از روحیه جهادی در عرصه روابط‌عمومی مؤثرتر و مهم‌تر از بودجه و امکانات است
آیت‌الله رئیسی در ادامه «امیدآفرینی» و «روایت پیشرفت‌ها» را از دیگر وظایف مهم و بااهمیت روابط‌عمومی‌ها برشمرد و افزود: روابط‌عمومی‌ها وظیفه دارند با بیان و روایت پیشرفت‌ها و قوت‌ها با سیاست خبیثانه و رذیلانه دشمن در ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه مقابله کنند.
رئیس جمهور در اختیار داشتن بودجه، امکانات و برنامه‌ریزی را از شروط لازم، اما ناکافی در موفقیت امر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانست و گفت: پیش از همه این موارد وجود یک مدیر پرتلاش، باانگیزه و با روحیه جهادی در رأس مجموعه روابط عمومی مؤثر است و معطل گذاشتن امر اطلاع‌رسانی به بودجه و امکانات 
پذیرفتنی نیست. دکتر رئیسی روابط عمومی‌ها را به بیان حقایق با انگیزه و تلاش مضاعف بدون بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی توصیه کرد و افزود: در طول یک سال گذشته به رغم همه تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته، برون‌داد اقدامات و دستاوردهای دولت متناسب با حجم فعالیت‌ها نیست و در این زمینه نیاز به انگیزه و تلاش مضاعف داریم.
رئیس جمهور با اشاره به مطالبه قرار گرفتن فعالان حوزه روابط عمومی در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور، افزود: حقیقتاً کار روابط عمومی‌ها جزو کارهای سخت است، اما اقناع و تبیین سخت و زیان‌آور بودن این شغل با عملکردها و اقدامات انجام شده نیز به عهده خود روابط‌عمومی‌هاست.
برخی خواص در اغتشاشات اخیر وظایف خود را انجام نداده و مردود شدند
آیت‌الله رئیسی در این همایش همچنین عدم موضع‌گیری درباره اغتشاشات اخیر از سوی برخی خواص، چهره‌های سیاسی، نخبگان و مدعیان روشنفکری را مورد انتقاد جدی قرار داد و گفت: بسیاری از این افراد در اغتشاشات اخیر، وظایف قانونی، شرعی و انسانی خود در تنویر افکار عمومی، بیان حقایق و محکومیت توطئه دشمن را انجام ندادند و مردود شدند؛ چراکه از جوسازی‌ها در فضای مجازی می‌ترسند. در حالی که خدای متعال به پیامبر(ص) فرمود: «اثرگذار در اندیشه‌ها و افکار مردم من هستم.»
رئیس جمهور رصد و دیده‌بانی و همچنین هشدار و اقدام به موقع را از ویژگی‌های نخبگی و روشنفکری در جامعه توصیف کرد و گفت: نخبه و روشنفکر واقعی ما شهید سلیمانی و بسیجیان و نیروهای جان بر کفی هستند که امروز جان خود را برای امنیت کشور و مردم خود فدا کردند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی