[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

نی‌ریز بر مدار عمران و محرومیت‌زدایی، روزنامه شیراز نوین

استاندار فارس در سفر یک روزه به شهرستان نی‌ریز از پروژه‌های مختلف این شهرستان در عرصه‌های گوناگون بازدید به عمل آورد و رهنمودهای لازم را برای تسریع در بهره‌برداری و استفاده بهینه از این پروژه‌ها ایراد کرد. در این بازدید دکتر محمدهادی ایمانیه که به منظور بررسی میدانی پروژه‌های عمرانی، درمانی، اقتصادی وفرهنگی و آیین شروع عملیات اجرایی احداث ۱۵۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی جهش مسکن به شهرستان نی‌ریز سفر کرده بود، در بدو ورود ضمن حضور در گلزار شهدای این شهرستان، به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد و بر سر مزار مرحوم آیت‌الله فقیه امام جمعه فقید نی‌ریز فاتحه‌ای قرائت کرد.
دکتر ایمانیه در آیین آغاز عملیات اجرایی نهضت ملی جهش مسکن در این شهرستان، یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم را ایجاد اشتغال و احداث مسکن عنوان کرد و افزود: در حوزه اشتغال با اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس، طی ده ماه از سهمیه ای که برای آن مشخص شده بود عبور کردیم؛ امیدواریم طی دو ماه پیش رو نیز تعداد بیشتری ایجاد اشتغال شود.
نماینده عالی دولت در فارس با اشاره به اینکه از چهارمیلیون مسکن ابلاغی در کشور طی چهار سال، سهم استان فارس ۲۴۰هزار واحد مسکونی می‌باشد، اظهار داشت: پس از ثبت‌نام و صلاحیت‌سنجی از متقاضیان، ۱۳۶هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. وی ادامه داد: با همت اداره‌کل راه و شهرسازی استان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری‌های استان و سایر دستگاه‌های درگیر در احداث منازل مسکونی؛ از جمله آبفا، برق و شرکت گاز، اتفاقات خوبی صورت گرفته است که امیدواریم مردم از عملکرد دولت سیزدهم در احداث مسکن ملی راضی باشند.
استاندار فارس با بیان اینکه ۱۷۰۰ نفر در شهر نی‌ریز واجد صلاحیت نهضت ملی جهش مسکن شناخته شده اند، اظهار داشت: امروز شاهد آغاز به کار احداث ۱۵۰۰ واحد در این شهر هستیم و پیمانکار طرح متعهد شده است حداکثر طی دو سال تمام واحدهای مسکونی را در اختیار مردم قرار دهد. وی بر رعایت فرهنگ دینی و اعتقادی مردم در ساخت منازل مسکونی تأکید کرد و افزود: مصرانه پیگیر هستیم تا همزمان با احداث منازل مسکونی، سایر اماکن مورد نیاز و ضروری مردم از جمله کتابخانه، مسجد، درمانگاه، مدرسه، زمین چمن و پاسگاه انتظامی به منظور تأمین امنیت در محدوده‌های این طرح ساخته شود. استاندار فارس ضمن بازدید از دارالقرآن شهرستان نی‌ریز، بیان داشت: اگر قرار است دنیا به مدینه فاضله تبدیل شود و مکان امنی برای زندگی بشریت باشد، راهی به جز توسل و تمسک به قرآن وجود ندارد. دکتر ایمانیه با بیان اینکه عده ای همت کردند و میزبان عزیزان جوان و نوجوان شدند که مایه افتخار است و با هیچ کار مادی و مالی نمی‌توانیم آن را جبران کنیم، افزود: روز قیامت، قرآن اهل خودش را شفاعت می‌کند؛ امیدواریم که این توفیق نصیب ما هم بشود. وی بر ضرورت توسعه و افزایش فضای فیزیکی این مجموعه تأکید کرد و اظهار داشت: توسعه این مرکز از موارد ضروری و قابل توجه است؛ احداث فاز دوم این مجموعه در طبقه فوقانی همین مکان با همکاری شهرداری نی‌ریز از روز میلاد امام عصر(عج) آغاز می‌شود و امیدواریم حداکثر طی مدت یک سال مورد استفاده قرار گیرد.
نماینده عالی دولت در فارس در حاشیه بازدید از روند اجرایی احداث مجموعه فرهنگی ورزشی شهید سلیمانی شهر نی‌ریز که با همکاری شهرداری و سرمایه‌گذاری شرکت فولاد غدیر نی‌ریز در دست انجام است، کار شرکت فولاد غدیر را بسیار زیبا و قابل تقدیر عنوان کرد و افزود: برای رفاه اجتماعی و در قالب مسئولیت اجتماعی، شرکت فولاد غدیر اقدام به احداث پارکی در این منطقه نموده که امیدواریم سال آینده فاز اول آن مورد استفاده مردم این شهرستان قرار گیرد. وی این اقدام را به عنوان نمونه و الگویی برای سایر صنایع و صاحبان سرمایه معرفی کرد و اظهار داشت: صنایع و صاحبان در کنار فعالیت‌های تولیدی به مردم منطقه خودشان ارائه خدمت کنند و زمینه‌ نشاط و تفریح مردم مبتنی بر اخلاق اسلامی را فراهم آورند. استاندار فارس همچنین به پارک ویژه بانوان در این منطقه اشاره کرد و افزود: بانوان اساس و بنیان خانواده‌های ایرانی و اسلامی هستند و اصلی‌ترین نقش را در خانواده ایفا می‌کنند؛ اساس اجتماع جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند. وی بر حق مسلم بانوان در امر ورزش و تفریح با حفظ موازین شرعی تأکید کرد و اظهار داشت: حاکمیت وظیفه دارد امکانات موردنیاز بانوان را به جهت تفریح و نشاط آنها فراهم کند؛ امیدواریم با همکاری و مشارکت صنایع و صاحبان سرمایه بتوانیم حداقل یک مورد از این پارک بانوان را در شهرهای استان احداث کنیم. دکتر ایمانیه همچنین ضمن بازدید از سد چشمه عاشق، دستور آغاز عملیات اجرایی انتقال آب از این سد به بخش قطرویه را صادر کرد و گفت: انتقال آب از این سد به بخش قطرویه و روستاهای ریزآب بالغ بر ۴۰میلیارد تومان هزینه دارد که توسط شرکت فولاد غدیر نی‌ریز در قالب صندوق مسئولیت اجتماعی تأمین خواهد شد؛ شرکت مجری این طرح از شرکت‌های توانمند کشور است؛ لذا امیدواریم تا قبل از تابستان ۱۴۰۲ آب آشامیدنی سالم به بخش قطرویه و ریزآب برسد‌.
وی همچنین به بازدید از ساختمان بیمارستان قدیم شهر نی‌ریز اشاره کرد و گفت: خواسته‌ مردم این شهر وجود یک درمانگاه شبانه‌روزی در مرکز شهر است؛ با توجه به بُعد مسافتی که بیمارستان جدید شهرستان با مرکز شهر دارد، مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کمترین زمان ممکن نسبت به راه‌اندازی درمانگاه شبانه روزی در ساختمان بیمارستان قدیم اقدام نماید. نماینده عالی دولت در فارس در حاشیه بازدید از کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز، تولید در همه‌ زمینه‌ها در کشور را از ضروریات و اولویت‌های دولت عنوان کرد و گفت: امسال سال تولید، اشتغال و توجه به علم و دانش است؛ این کارخانه‌ مجهز، از ابتدا با درایت و تخصص بنا گذاشته شده و در عرصه‌ فعالیت‌های اجتماعی نیز نقش خود را برای مردم منطقه ایفا کرده است. استاندار فارس به اشتغال معلولان در این واحد اقتصادی اشاره کرد و افزود: این کارخانه در به‌کارگیری توان‌خواهان عزیز فعالانه ظاهر شده که جای تشکر و قدردانی دارد؛ لازم است سایر تولیدکنندگان و حتی ادارات دولتی سهمیه ۳ درصد اشتغال از جامعه‌‌ معلولان را رعایت کنند.
فرماندار نی‌ریز ضمن تشریح اقدامات انجام شده در سفر اخیر استاندار فارس به این شهرستان، به پروژه‌هایی که در دهه فجر انقلاب اسلامی در نی‌ریز افتتاح و بهره‌برداری می‌شود، اشاره کرد.
مختار یوسفی فرماندار نی‌ریز، ابتدا با اشاره به سفر اخیر استاندار فارس به نی‌ریز گفت: در این سفر و در ابتدا جهت ادای احترام به مقام شامخ شهدا در گلزار شهدای نی‌ریز حضور پیدا کرده و تجدید بیعتی با این عزیزان به خدا پیوسته صورت گرفت. او افزود: در ادامه بازدیدی از سرای صنایع دستی فتح که محصولاتش جنبه صادراتی به کشورهای حوزه قفقاز دارد، صورت پذیرفت؛ مجموعه ای که می‌تواند ظرفیت‌های خود را به خوبی گسترش دهد. بازدید از مجتمع فرهنگی ورزشی شهرداری و فولاد غدیر که یک مجموعه مشترک است، دیگر موردی بود که فرماندار نی‌ریز بدان اشاره کرد و گفت: مدیر عامل فولاد غدیر در این بازدید قول داده تا یک سال آینده از پارک آبی و سالن ورزشی این مجموعه بهره‌برداری صورت گیرد.
یوسفی همچنین گفت: در این سفر بازدید از پارک بانوان نی‌ریز نیز در دستور کار قرار گرفت که همان‌گونه که مطلعید، چنین پارک‌هایی در استان فارس محدود است و ما درصدد هستیم حتماً از چنین فضایی برای بانوان محترم بهره‌برداری شود. مقام عالی دولت در شهرستان نی‌ریز از بازدید از درمانگاه قدیم نی‌ریز که 2 سال است به خاطر افتتاح بیمارستان جدید بازگشایی نشده بود نیز گفت و افزود: تا یک ماه آینده بهره‌برداری از این بیمارستان با اعزام پزشک متخصص انجام خواهد شد. او همچنین از بازدید از مؤسسه بیت‌الاحزان که 80 فراگیر خواهر از سایر استان‌های کشور در آن حضور داشتند نیز گفت و اظهار داشت: از اقصی‌نقاط کشور در این مؤسسه به صورت شبانه‌روزی به حفظ قرآن می‌پردازند که در ابتدای حضور در شهرستان پیشنهاد دادیم از کشورهای دیگر نیز به این مؤسسه دعوت شود. یوسفی ادامه داد: تنها ظرف 10 ماه اخیر، 11 مسلمان خارجی از کشورهای گامبیا، افغانستان، لبنان، عراق، نیجریه، استرالیا، ترکیه، هندوستان و پاکستان فراگیر قرآنی جذب شده و با این کار این مؤسسه بین‌المللی خواهد شد. فرماندار نی‌ریز همچنین از کلنگ‌زنی 1500 واحد مسکونی برای قشر ضعیف و کم‌درآمد در بهترین نقطه نی‌ریز که امکانات مختلفی در آن دیده شده است گفت و بیان کرد: این واحدها در دو طبقه به صورت تک‌واحدی ساخته خواهد شد. بازدید از سد چشمه عاشق و پروژه آب‌رسانی به روستاهای بخش که آرزوی دیرینه مردم این منطقه بود، با حضور مدیرعامل فولاد غدیر و مدیران آبفا و آب منطقه ای استان فارس از دیگر مواردی بود که فرماندار نی‌ریز بدان اشاره کرد و گفت: این پروژه در دهه فجر افتتاح خواهد شد و مردم قطرویه از آب آشامیدنی بهره مند می‌شوند که جا دارد از بسیج سازندگی و مدیرعامل آبفا به دلیل همکاری نزدیک در انجام این پروژه تشکر و قدردانی کنیم. یوسفی بازدید از مجتمع فولاد غدیر که موجب اشتغال‌زایی و توسعه صنعت در نی‌ریز شده را دیگر برنامه استاندار در این سفر ذکر کرد و گفت: تلاش ما این است که نی‌ریز را به سمت صنعتی شدن ارتقا دهیم که استاندار محترم نیز قول دادند موانع تولید در این کارخانه در راستای اشتغال‌زایی و پرداخت تسهیلات مرتفع شود. او افزود: در نظر است انتقال آب از پروژه آب‌رسانی خلیج فارس از سمت گل‌گهر به سمت نی‌ریز و بختگان توسط کارخانه فولاد محقق شود. مقام عالی دولت در شهرستان نی‌ریز با اشاره به بازدید استاندار فارس از کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز نیز گفت: این کارخانه به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه سیمان خاکستری شرق استان در بخش اشتغال‌زایی بسیار خوب عمل کرده و از کارخانه‌های موفق استان است؛ لذا استاندار محترم نیز در این بازدید قول دادند تا مشکلات ارزی کارخانه که مربوط به قبل بوده با کمک وزیر صمت و بانک توسعه تعاون رفع شود. یوسفی افزود: در بحث تأمین انرژی هر دو کارخانه نیز استاندار محترم قول مساعد دادند.
پروژه‌های دهه فجر نی‌ریز
فرماندار نی‌ریز در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه‌های افتتاحی در دهه فجر امسال نیز اشاره کرد و گفت: یکی از این پروژه‌ها افتتاح 19 کیلومتر از جاده آسفالته سیرجان به سمت نی‌ریز معروف به گردنه لای رز است که با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح می‌شود. پروژه آب‌رسانی بخش مرکزی روستای نصیرآباد و بخش هرگان، پروژه آب‌رسانی قطرویه، احداث شش واحد مسکن روستایی، بهره‌برداری از کارخانه سبدسازی و تولید فوم از دیگر مواردی بود که فرماندار نی‌ریز بدان اشاره کرد و گفت: همچنین در دهه فجر امسال یک سیستم آبیاری نوین در باغات افتتاح می‌شود که از یک سیستم بسیار نوین بهره می‌گیرد. یوسفی همچنین گفت: کانال سیمانی انتقال آب در شهر مشکان در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین مهندس حامد فرغت شهردار نی‌ریز نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگار ما گفت: پروژه مجتمع فرهنگی ورزشی فولاد غدیر بوستان آزادی شهر نی‌ریز در زمینی به مساحت یکصدهزار مترمربع در حال احداث است. مقام عالی شهرداری نی‌ریز گفت: پروژه مجتمع فرهنگی ورزشی فولاد غدیر بوستان آزادی توسط شهرداری نی‌ریز و شرکت فولاد غدیر نی‌ریز به صورت مشارکتی احداث می‌شود. او با اشاره به این موضوع که این زمین در طرح تفصیلی شهر نی‌ریز به عنوان پارک تعریف شده، اظهار داشت: این پروژه مشارکتی در قالب قرارداد B.O.L.T (ساخت، بهره برداری، اجاره و انتقال) فی‌مابین شهرداری نی‌ریز به عنوان سرمایه‌پذیر و شرکت فولاد غدیر نی‌ریز به عنوان سرمایه‌گذار از سال 1398 در حال اجراست. فرغت با تشریح جزئیاتی از این طرح کلان عمرانی، افزود: پروژه مجتمع فرهنگی ورزشی فولاد غدیر بوستان آزادی شهر نی‌ریز شامل یک پکیج ورزشی مشتمل بر ورزشگاه مسقف دوهزار نفره، استخر سرپوشیده به طول 50 متر با ظرفیت 300 تماشاچی، سالن بدنسازی، پانسیون اقامتی به ظرفیت یکصد نفر، سالن اجتماعات آمفی‌تئاتر با ظرفیت 700 نفر، دریاچه مصنوعی به مساحت 14هزار و پانصد مترمربع و گنجایش 45هزار مترمکعب، پیاده‌راه سلامت و چندین زمین ورزشی روباز در مجاورت دریاچه است. او هدف از اجرای این پروژه را بسط نشاط و سلامت در میان اقشار مختلف جامعه و به ویژه جوانان تعریف کرد و افزود: این پروژه طی چندین مرحله و برنامه زمان‌بندی به بهره‌برداری خواهد رسید که قسمتی از آن تا پایان سال جاری به اهالی شریف نی‌ریز ارائه خواهد شد. شهردار نی‌ریز با اشاره به این موضوع که از ظرفیت این دریاچه مصنوعی می‌توان در زمینه تأمین آب ذخیره قنات برنج‌زار متعلق به شهرداری بهره برد، اظهار داشت: از دیگر کارکردهای این دریاچه می‌توان به تقویت مؤلفه‌های محیط‌زیستی، راه‌اندازی ورزش‌های آبی و ایجاد محیطی شاد و پرنشاط برای تعاملات اجتماعی خانواده‌ها اشاره کرد. او با ابراز امیدواری مبنی بر اجرای این پروژه طبق برنامه زمان‌بندی گفت: فاز بعدی این پروژه شامل احداث ورزشگاه مسقف دوهزار نفره است که در سال 1402 به بهره‌برداری خواهد رسید. فرغت خاطرنشان کرد: ارزش ریالی این پروژه با احتساب قیمت زمین، مبلغی بالغ 200میلیارد تومان است که پنجاه درصد ارزش ریالی آن متعلق به ابنیه ای است که توسط مجتمع فولاد غدیر به عنوان سرمایه‌گذار تأمین می‌شود و مابقی ارزش ریالی زمین، پروانه ساختمانی و سایر مجوزهایی است که برای احداث بنا لازم است و توسط شهرداری صادر خواهد شد. دکتر محسن مصطفی پور مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز نیز در حاشیه بازدید استاندار فارس از مجتمع فرهنگی ورزشی شهید سلیمانی، با اشاره به هدف اصلی سرمایه‌گذاری مجتمع فولاد غدیر در این پروژه که ایجاد امید و انگیزه برای مردم شهرستان است، اظهار داشت: تاکنون نزدیک به ۱۰۰میلیارد تومان در این مجموعه هزینه شده است و بخش‌های مختلف آن مرحله به مرحله به منظور بهره‌برداری تقدیم مردم شریف نی‌ریز خواهد شد. مصطفی پور افزود: دریاچه این مجموعه به‌زودی به عنوان اولین فاز به بهره‌برداری خواهد رسید و در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نیز سالن ورزشی تکمیل می‌شود و مورد استفاده عموم مردم قرار خواهد گرفت. وی همچنین از استخر سرپوشیده که عملیات خاک‌برداری آن به اتمام رسیده است، به عنوان فاز بعدی مجموعه یاد کرد و با اشاره به اردوی تیم ملی وزنه برداری که ماه گذشته در نی‌ریز و به میزبانی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز برگزار شد، احداث کمپ و مهمان‌سرای این مجموعه را برای میزبانی از تیم‌های ملی در رشته‌های مختلف با توجه به امکانات فوق‌العاده مجموعه فرهنگی، ورزشی و آموزشی شهید سلیمانی، از دیگر برنامه‌های مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در راستای محرومیت‌زدایی از منطقه عنوان کرد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی