[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ابرپروژه‌ها از راه می‌رسند، روزنامه شیراز نوین

 ادامه از صفحه اول:
 پروژه‌ها بر مدار عمران و آبادانی
اسدی همچنین یادآور شد: در احداث پارکینگ‌های طبقاتی دو پروژه اجرا می‌شود که احداث پارکینگ شهید دستغیب در مجاورت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با ظرفیت هزار خودرو به ارزش 300میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود. شهردار شیراز ابراز کرد: کلنگ‌زنی پروژه‌های ساختمانی با 7 پروژه با اعتباری بالغ بر 415میلیارد تومان، تکمیل ساختمان فرهنگی باغ موزه دفاع مقدس، احداث پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران منطقه 2 و احداث ساختمان‌های مدیریت بحران مناطق 6، 9 و فاز نخست ساختمان شهرداری مرکزی شیراز و تکمیل و اجرای ساختمان فرهنگی بوستان نماز و مجتمع تفریحی و گردشکری دراک از دیگر پروژه‌های اجرایی است. وی با اعلام این مطلب با تأکید بر این نکته که بنای شهرداری در فعالیت‌های این حوزه ساده‌زیستی است، گفت: نگاه ما در فعالیت‌های شهری رو به جلو است و با توجه به تجربه ای که از دور دوم در کنار شوراهای مختلف داشتم، معتقدم شورای ششم در تعداد، کیفیت و اثربخشی پروژه‌های تعریف‌شده بی‌نظیر است. اگر این روش ادامه یابد، شک نکنید شیراز ۱۴۰۴ با شیراز امروز تفاوت بسیاری دارد. وی از رونمایی از ساختمان مرکزی شهرداری شیراز و مرکز دیتاسنتر شهرداری به عنوان برخی از این پروژه‌ها یاد کرد. اسدی در خصوص تأثیر نوسانات بازار ارز بر فعالیت‌های این حوزه گفت: نوسانات بازار ارز قطعاً بر فعالیت ما اثر می‌گذارد، ولی هیچ‌کدام از اینها نمی‌تواند مانع جهش عمرانی شهر شود. ما در مدیریت شهر به توصیه موزون و متوازن فکر می‌کنیم. اسدی با اشاره به آغاز چند ده پروژه محرومیت‌زدایی در نقاط مختلف شهر و تأکید بر این نکته که در اجرای پروژه به محل اجرای پروژه و نیازهای آن منطقه توجه می‌شود، اظهار داشت: امروز یکی از دغدغه‌های ما در شمال غرب شهر، سامان‌دهی ورودی و پروژه‌هایی مثل زیرگذر گویم و پروژه آفرینش است. وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد بودجه اعتبارات عمرانی شهر مربوط به حوزه حمل و نقل است و مناسب‌سازی معابر برای معلولان و افراد کم‌توان، اظهار داشت: شورا با شهرداری عهد اخوت نبسته و ما در هر جایی پاسخ‌گو هستیم. اگر پروژه ای هم عملیاتی نشد، آن طرح را نقد و اطلاع رسانی کنید. او با اشاره به وجود بیش از یک‌هزار پروژه ناتمام از گذشته، گفت: در خصوص توقف پردیس سینما جوان، این پروژه خلع پیمانکار شد، اما الان مجدداً عملیات اجرایی آن آغاز شده و تا هفته شیراز هم به بهره‌برداری می‌رسد. شهردار شیراز در خصوص برخی تغییرات در پست‌های شهرداری و برخی اظهار نظرها در روزهای اخیر به ویژه در خصوص معاونت فرهنگی و اجتماعی گفت: در انتخاب مدیرانم تحت هیچ فشاری نیستم و برای انتخاب در معاونت فرهنگی هم فردی را انتخاب کردم که پیشینه خوبی در این حوزه داشت.
 تداوم سازندگی با مشارکت‌های مردمی
در ادامه این نشست خبری، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر بر تداوم پروژه‌های عمرانی در پهنه کلان‌شهر تأکید کرد. علی اکبر سلطانی گفت: کمیسیون عمران با چند رویکرد مهم به دنبال حل گره‌های ترافیکی با استفاده از ظرفیت طرح جامع حمل و نقل و ترافیک است. وی افزود: با تأیید استانداری فارس، پروژه‌های عمرانی با رویکرد ترافیکی در مسیر جهش عمرانی برای ایجاد تغییر و آبادانی مسیر در دستور کار قرار گرفته است. او با اشاره به وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی شهر شیراز افزود: ایجاد رینگ‌های ترافیکی مناسب در حاشیه شهر شیراز یکی از راهکارهای برون‌رفت از این وضعیت است. سلطانی با اشاره به پروژه بزرگ‌راه سردار شهید سلیمانی به عنوان یکی از رینگ‌های ترافیکی، خاطرنشان کرد: این پروژه قریب به 12 سال به طول انجامیده است و با بهره برداری در سال آینده شاهد رفع ترافیک خواهیم بود. 
همچنین در پروژه 55متری حافظ، بزرگ‌راه امام خمینی(ره) و سایر رینگ‌های ترافیکی به سمت توزیع مناسب مباحث ترافیکی و رفع گره‌های ترافیکی حرکت می‌کنیم. رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر با اشاره به افتتاح ساختمان آتش نشانی گویم به عنوان یکی از زیرساخت‌ها گفت: تصویب طرح جامع اطفای حریق شهر شیراز، یک راهبرد اساسی در مجموعه عمرانی شهر شیراز به همراه دارد تا بتواند در کنار خدمات آتش نشانی و ارتقای سطح ایمنی، امدادرسانی را به استاندارد جهانی خود نزدیک کند.
او با اشاره به راهبرد توزیع عادلانه خدمات و امکانات در شهر شیراز در تصمیم گیری‌های شورای شهر و کمیسیون عمران تصریح کرد: در سنوات مختلف به دلایل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی شاهد یک فاصله عمیق عمرانی و خدماتی بین مناطق مختلف شهر با مناطق مرکزی هستیم. سرعت، عدالت در خدمات، عمل‌گرایی و مسئله‌محوری سه رویکرد اصلی کمیسیون عمران شوراست که سلطانی به آن پرداخت و تصریح کرد: احداث تقاطع دوربرگردان نیایش و بهره‌برداری پنج ماه زودتر از برنامه زمان‌بندی یکی از پروژه‌ها با این محور است. او با اشاره به اینکه مترو شهر شیراز یکی از راهبردهای اساسی در موضوع رفع ترافیک است، عنوان کرد: مترو در خط دو با تلاش شبانه روزی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) به عنوان پیمانکار پروژه، پنج ماه از برنامه زمان‌بندی جلوتر است و در دهه فجر فاز یک این خط به بهره برداری می‌رسد؛ این در حالی است که خط دو مترو در شهر اصفهان از دو مسیر در حال احداث تونل است. سلطانی با اشاره به افتتاح 10 کیلومتر مسیر در فاز یک خط دو مترو گفت: این فاز معادل یک خط کامل در برخی از کلان‌شهرهاست که با افتتاح این خط مطالبه‌گری ما در وزرات کشور برای تهیه واگن بیشتر می‌شود. رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک تأکید می‌کند که با مدنظر قرار دادن رویکرد سرعت در پروژه‌هایی که دهه فجر کلنگ زنی می‌شود، بخش عمده آنها تا پایان سال مالی به بهره برداری خواهد رسید.
 پرهیز از کلنگ‌زنی‌های نمایشی
سلطانی با اشاره به کلنگ‌زنی شعاری و نمایشی برخی از پروژه‌ها در سنوات قبل گفت: این رویکرد اشتباه باعث شده که پروژه‌های برزمین‌مانده در دوره‌های بعد با هزینه و زمان بیشتر تکمیل شود یا با نواقص تکمیل گردد که در تلاش هستیم با پرهیز از این مسیر، پروژه‌های خردی که در سطح مناطق کلنگ‌زنی می‌شود، به بهره‌برداری برسد. او با اشاره به اینکه در تعریف پروژه‌های سال 1402 از ظرفیت یاوران شورا استفاده جدی خواهد شد، گفت: مشارکت مردم قطعاً گام مؤثر و مفیدی در آبادانی شهر شیراز است. سلطانی همچنین از کلنگ‌زنی حداقل 2 ایستگاه‌ خط 3 مترو همزمان با نیمه شعبان خبر داد و گفت: اجرای تونل خط 3 به دلیل شریانی بودن تونل خط مترو در کاهش ترافیک محدوده مرکزی در دستور کار ویژه کمیسیون قرار دارد که با اجرای خط 3 و تکمیل خط دو مترو در سال آینده شاهد بهبود کیفیت در ارائه خدمات حمل و نقل مسافر خواهیم بود. رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه در بلوار رحمت با پنج پروژه شامل دو تقاطع و سه دوربرگردان غیرهمسطح تمام گره‌های ترافیکی بلوار رحمت را برطرف می‌کنیم، گفت: این پروژه‌ها مانند تقاطع دوربرگردان نیایش با برنامه زمان‌بندی فشرده و در مدت زمان 24ماهه مصوبه کمیسیون به سرانجام می‌رسد. سلطانی با اشاره به اجرای زیرگذر حضرتی و ایجاد دسترسی مناسب به بافت بدون آسیب به بافت پیرامون که تبدیل به یک مسئله حاشیه ای در سنوات قبل شده بود، گفت: با بررسی هفت مدل مختلف و جمع بندی با مجموعه مشاورین ترافیکی شهرهای مختلف کشور از جمله مشهد و زیرگذر جنب حرم مطهر امام رضا(ع) و سایر مسائل عمرانی و در نظر گرفتن نوع بافت، در تلاش هستیم اجرای زیرگذر حضرتی در مدت 24 ماه اجرایی گردد. سلطانی همچنین از پایش مکانیزه و هوشمند آسفالت معابر شهر شیراز برای اولین بار خبر داد و گفت: با توجه به هزینه بسیار بالای آسفالت در کلان‌شهرها، این پایش برای اولین بار در سطح شهر شیراز به شکل مکانیزه در خیابان اصلی و پس از آن در خیابان‌های فرعی اجرا می‌شود و دیگر شاهد روکش‌های مجدد و چندباره در برخی محلات یا در مقابل معابر برخی منازل خاص نخواهیم بود و اجرای آسفالت با یک برنامه مدون در شهر شیراز انجام می‌شود.
 تکالیف عمرانی به ثمر نشستند
علیرضا اسکندری رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و اقتصاد شورای شهر در ادامه این نشست خبری گفت: در سال دوم شورای شهر شیراز شاهد به ثمر نشستن تکالیف عمرانی سال قبل شورا هستیم؛ به طوری که این پروژه‌ها در دهه فجر کلنگ‌زنی یا افتتاح می‌شوند. او با بیان اینکه انتظار شورا از مجموعه شهرداری به ثمر نشستن 100درصد پروژه‌هاست، افزود: بودجه شهرداری شیراز در دو بخش درآمدی و هزینه ای تقسیم شده و شهرداری در جهش عمرانی با اعتبار ۱۳هزار و 500میلیارد تومانی قاعدتاً باید نگاه درآمدی به آن داشته باشد.اسکندری درباره اینکه تکالیف سرمایه گذاری شهرداری معادل میزان بودجه 15هزار میلیارد تومانی شهرداری است، اظهار امیدواری کرد تا پایان سال مالی این تکلیف سرمایه گذاری با انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری محقق شود. او با اشاره به پروژه‌های پنج‌گانه در بستر سرمایه‌گذاری افزود: باغ پرندگان، آکواریوم، تله‌کابین، پارک آبی و شهربازی در بستر پروژه‌های گردشگری تعریف شده است که عملیات اجرایی پارک آبی مجدداً آغاز شده است و پروژه آکواریوم در دهه مبارک فجر کلنگ زنی می‌شود. بنابراین از این 5 تکلیف سرمایه‌گذاری دو تکلیف به سرانجام رسیده است و از سوی دیگر باغ پرندگان در مراحل انتهایی مذاکره قرار دارد. اسکندری تصریح کرد: بر اساس تکلیف بودجه در مناطق و سازمان‌ها نیز پروژه‌های سرمایه‌گذاری تعریف شده است. رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و اقتصاد شورا اظهار امیدواری کرد که با قول شهرداری در اردیبهشت ماه سال آینده همزمان با همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در شهر شیراز شاهد جهش سرمایه‌گذاری در شهر باشیم تا شاهد تحقق شعار شیراز بهشت سرمایه‌گذاری با کلنگ‌زنی پروژه‌ها باشیم.
 تمرکز بر محرومیت‌زدایی است
در ادامه این نشست، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه رویکرد ما در انقلاب عمرانی رویکردی عدالت محورانه در بین مناطق مختلف است، گفت: از سنوات گذشته شاهد فاصله طبقاتی در بین مناطق بودیم که شورای ششم در تلاش است این فاصله را کاهش دهد. افسانه خواست خدایی بیان کرد: در این 112 پروژه عمرانی تلاش شده تا اکثر آنان در مناطق کم برخوردار اجرا گردد تا شهروندان ساکن در این مناطق نیز از امکانات لازم برخوردار شوند. وی با بیان اینکه تسریع در تکمیل و اجرای پروژه‌های جدید از جمله اهداف ما در این دوره شوراست، افزود: تلاش گردیده تا در بازه زمانی دهه فجر تا میلاد امام زمان(عج) پروژه‌های مختلفی را کلنگ‌زنی یا افتتاح نماییم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی