[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۶۵
  • دوره جدید

شیراز به شهر جهانی دوچرخه تبدیل می‌شود، روزنامه شیراز نوین

رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان فارس با بیان اینکه پیست پمپ‌ترک در جهان به عنوان مسیرهای ابتدایی دوچرخه‌سواری شناخته می‌شوند، گفت: نخستین پیست پمپ‌ترک را در شهر شیراز راه‌اندازی می‌کنیم.
محمدجواد کشاورز در گفت و گو با پایگاه خبری ورزش در پارس، اظهار داشت: راه‌اندازی این پیست که در امتداد مسیر دوچرخه‌سواری، بین شهرداری منطقه هفت، منطقه ۱۱ و  منطقه سه  تقاطع پل شهدای پودنک است در بحث استعدادیابی و برگزاری مسابقات نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در کازرون نیز  راه‌اندازی دومین پیست پمپ ترک را  استارت زده‌ایم، بیان کرد: اگر از این دو پیست نتیجه بگیریم تا پایان سال جاری نیز در شیراز پیست‌های شماره دو  و شماره سه  را راه‌اندازی می‌کنیم.
کشاورز افزود: ما می‌توانیم در این پیست‌ها  آموزش‌های‌علمی خود را آغاز  کنیم به طوری که به بالاترین سطح آموزشی رسیده و مسابقات، استعدادیابی و  آموزش‌های ابتدایی را نیز انجام دهیم.
رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان در بخش دیگری از سخنان خود به طرح ملی دوچرخه اشاره کرد و گفت: در این طرح شیراز، یزد و تبریز داوطلب هستند که شیراز از تمامی  این شهرها پیشتازتر است.
وی ادامه داد: بحث زیرساخت، وجود قهرمانان ملی و بین‌المللی در آن شهر، آموزش و برگزاری سمینار‌های‌مختلف و آموزش شهروندی سه آیتم مهم در انتخاب شهر ملی دوچرخه است که ما تاکنون به  نحو شایسته آن انجام داده‌ایم.
کشاورز بیان کرد: رویکرد ما در بحث طرح ملی دوچرخه‌سواری رویکرد جهانی شدن است که در پی اجرای این طرح شیراز را در آینده‌ای نه چندان دور به شهر جهانی دوچرخه تبدیل خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت و جایگاه دوچرخه‌سواری با توجه به طرح و برنامه‌های‌شورای شهر به چه صورت است، گفت: در بخش دوچرخه‌های ‌اشتراکی از قبل برنامه‌هایی انجام شده بود که در جهت توسعه زیرساخت‌های همگانی بسیار خوب است اما ایراداتی نیز به این طرح وارد شده و به این خاطر است که دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقلی است و افراد باید آموزش‌های‌لازم را ببینند.
کشاورز بیان کرد: از طرف دیگر استاندارد نبودن دوچرخه‌ها از لحاظ قد، وزن و شرایطی که برای دوچرخه‌سواری وجود دارد مشکلاتی را ایجاد کرده است، اما با توجه به توسعه زیرساخت‌هایی که انجام شده بود به لحاظ همگانی کردن دوچرخه سواری ما نیز حمایت و موافقت کردیم.
رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان میانگین دوچرخه سواری در کلان شهر شیراز را نسبت به پایتخت کشور بالاتر دانست و عنوان کرد:  در بحث دوچرخه‌های‌اشتراکی شیراز یک قدم جلوتر  از تهران است، در تهران میانگین دوچرخه‌های‌اشتراکی ۲۳ دقیقه اما در شیراز ۳۳ دقیقه است. که این قضیه برای ما  خیلی امید بخش است به طوری که  انشاالله در آینده در بحث حمل و نقلی دوچرخه‌سواری به سمت دوچرخه‌های‌شارژی و اسکوتر‌های‌برقی می‌رویم.
کشاورز با اشاره به اینکه  با شهرداری‌های‌مناطق مختلف در بحث زیرساخت‌های مسیر‌های‌دوچرخه‌سواری تعامل خوبی داشته‌ایم، بیان کرد: شهرداران  به سمت توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری ترغیب شده‌اند که اکنون در تمام مناطق ۱۱گانه  مسیرهای دوچرخه‌سواری نیز وجود دارد و در حال توسعه است.
وی اضافه کرد: در سال ۹۷ مسیر دوچرخه سواری ۸۷ کیلومتر بود اما اکنون طبق آمار در سال ۹۹ به ۲۰۰ کیلومتر رسیده است  که به سمت ریلی کردن این مسیرها پیش می‌رویم و  در دستور کار شهرداری است که این مسیرها را به یکدیگر متصل کنند تا مردم بتوانند در امنیت  مسیر‌های‌بیشتری را رکاب بزنند.
رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان با اشاره به میزبانی  اردوی تیم ملی دوچرخه‌سواری جهت اعزام به مسابقات آسیایی تایلند، ابراز داشت:  با توجه به شرایط آب و هوایی که شیراز داشت میزبانی اردوی  تیم ملی دوچرخه سواری کوهستان اعزامی به بازی‌های‌آسیایی تایلند را بر عهده داشتیم که  سه بازیکن فرانک پرتو آذر، فرزاد خدایاری و محمدحسین اسکندری از استان فارس بودند  که مدال برنز توسط فرانک پرتو آذر کسب شد و وی تنها بانوی مدال آور تاریخ دوچرخه‌سواری ایران است.
کشاورز به مشکلات دوچرخه‌سواری بانوان اشاره کرد و گفت: بدون شک ما از دوچرخه‌سواری بانوان هم در بحث همگانی هم در بحث قهرمانی حمایت می‌کنیم.
کشاورز به وضعیت هیئت دوچرخه‌سواری و اتفاقات چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: هیئت دوچرخه‌سواری جزء هیئت‌های‌موفق در سال‌های نه چندان دور بوده و ملی‌پوش‌های‌خوبی به خصوص در بخش کوهستان داشته است.
وی افزود: به خاطر اختلاف‌نظرهایی که پیش آمد نزدیک به دو سال تعلیق بود و هیچ اقدامی انجام نشده بود و ما بچه‌های مستعد زیادی را از دست دادیم به خصوص در بخش نوجوانان که اکنون می‌توانستند حرفی برای گفتن در تیم ملی بزرگسالان داشته‌باشند. از سویی دیگر قیمت تجهیزات ورزشی نیز گران شده با توجه به اینکه دوچرخه‌سواری یک رشته وابسته به تجهیزات است و اگر ورزشکار دوچرخه خوب نداشته‌باشد جایگاهی  در مسابقات کشوری و بین‌المللی نیز وجود ندارد.
کشاورز با بیان اینکه دی‌ماه ۹۸ هیئت را بدون هیچ گونه تجهیزات و امکانات اداری تحویل گرفتم، تصریح کرد: با توجه به تجربیاتی که در هیئت‌های‌پیشین داشتم، ادامه فعالیت‌های‌هیئت را از زیرساخت‌ها آغاز و رصد کرده و دوستانی که علاقه‌مند و دارای تجربه و تخصص هستند در رأس هیئت استفاده کردیم.
این مسئول بیان کرد: اکنون  هیئت‌رئیسه ما هم در بخش بانوان هم در بخش آقایان شکل گرفته است. در شهرستان‌ها نیز پراکندگی‌های‌زیادی وجود داشت که در حال ساماندهی هستیم و هفت شهرستان انتصاب انجام شده وسعی می‌کنیم آمار شهرستان‌ها را به ۲۳ شهرستان برسانیم.
رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان ضمن مطالبه از مدیرکل ورزش و جوانان استان بیان کرد: در جلسه‌ای که با مدیرکل داشته‌ایم قول دادند روند  ساخت پیست دوچرخه‌سواری میانرود را پیگیری کنند که این یک پروژه ملی است و اعتبارات ملی دارد. پیست استاندارد در استان فارس و جنوب کشور وجود ندارد و اگر ما بتوانیم این پیست را راه‌اندازی کنیم به لحاظ موقعیت  گردشگری که کلان شهر شیراز دارد  می‌توانیم میزبانی‌های‌مختلف را بگیریم.
کشاورز به اقدامات انجام شده در دوران شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: در دوران شیوع این ویروس نیز تمرینات دوچرخه‌سواران و قهرمانان استان را پیگیری کردیم، در بحث و آموزش‌های همگانی نیز دوستان در ایستگاه‌های مختلف آموزش شهروندی ارائه دادند و  نکات شهروندی به صورت کمپین انجام شد، اقلام بهداشتی و معیشتی که میان  خانواده‌های کم برخوردار و نیازمند توزیع شد.
وی در پایان با بیان اینکه در برنامه راهبردی خود سه موضوع تعلیم، ترغیب و تسهیل مد نظر است، بیان کرد: سه  باشگاه‌های‌رسمی در سطح شهر داریم که تا پایان سال ۹۹ به هفت باشگاه می‌رسد و دوستان علاقه‌مند می‌توانند به این باشگاه‌ها مراجعه کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی