[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

در ستایش نشاط شهروندی، روزنامه شیراز نوین

اشاره: امروزه بحران‌هایی که سلامت جسمی ‌و روانی جامعه را تهدید می‌کنند، بی‌شمار هستند. فشارهای عصبی و تغذیه ناسالم، کم تحرکی و زندگی ماشینی، آلودگی هوا و شیوع بیماری‌های ناشناخته، پمپاژ اخبار بد و بحران‌های عاطفی، چالش‌های اقتصادی و بسیاری دیگر از ‌این سلسله عوامل سبب می‌شود تا بحران‌های حوزه سلامت در گذر زمان مسیر صعودی را بپیمایند. اما در راستای مقابله با ‌این تهدیدها چندان بی‌دفاع هم نیستیم و راهکارهایی برای مهار بحران‌های فزاینده وجود دارد.
بشر امروزی بیش از همیشه به آرامش و رهایی از دغدغه‌های فکری نیاز دارد و ‌این در حالی است که فشارهای روانی هر روز عرصه را تنگ‌تر کرده و گاهی انسان در عنفوان جوانی به دلیل عذاب‌های روحی جان می‌سپارد.
از سوی دیگر روند مهاجرت معکوس نیز در ‌ایران و استان فارس هنوز به صورت جدی آغاز نشده و با شیوع خشک‌سالی شاهد رشد حاشیه نشینی در مقیاس وسیعی هستیم. اگرچه سرانه فضاهای سبز شهر شیراز در میان سایر کلان‌شهرها پیشتاز است اما ‌این پتانسیل‌های ارزنده عمدتاً در دسترس شهروندان نبوده و بسیاری از آن‌ها پشت درهای بسته و دیوارهای بلند در حال خشکیدن و خشکانده شدن هستند.
در همین راستا گروه گزارش شیرازنوین نگاهی به سلسله عواملی داشته است که در پرتو آن‌ها می‌توان آرامش، نشاط و شادابی را برای ساکنان کلان‌شهر به ارمغان آورد و با بهره‌گیری از فضاهای طبیعی و بافت سنتی در میانه آشوب‌های روانی مینیمالیسم، یک نفس عمیق کشید.
 محرومیت شیراز از زیرساخت‌های نشاط آور
صورت مسئله را با یک بحران جدی در حوزه ورزش و سلامت و نقش ارزنده آن در شادابی جامعه آغاز کنیم. مدیرکل ورزش و جوانان فارس به ‌این نکته مهم اشاره می‌کند که کلان‌شهر شیراز جزو محروم‌ترین شهرها در سرانه ورزشی است. ‌این نکته تکان دهنده به معنای ‌این است که بسیاری از اقشار جامعه و به ویژه جوانان از دسترسی به زیرساخت‌های ورزشی محروم بوده و انرژی آن‌ها باید در آوردگاه‌های دیگری به جز ورزشگاه‌ها تخلیه شود.
نکته‌ای که حیدر صفرپور به آن‌ها اشاره می‌کند همان توزیع امکانات بدون در نظر گرفتن عدالت اجتماعی است که ‌این امر زمینه ساز محرومیت از نشاط و گسترش آسیب‌ها و هنجارشکنی‌ها می‌شود. به گفته وی حدود ۱۰۸ هزارم متر در فضای بسته، ۴۱۱  هزارم متر در فضای رو باز و در مجموع ۵۱۱ هزارم متر سرانه ورزشی استان است که اگرچه با متوسط کشوری فاصله نداریم اما توزیع سرانه ورزشی نامتناسب است.  او با ارائه راهکاری می‌گوید: توسعه زیرساخت‌ها که منجر به دسترسی آسان و ارزان به ورزش شود، در اولویت است و دولت سیزدهم هم اهتمام ویژه‌‌ای به مقوله جوانان دارد.
اما تا زمانی که وعده‌های ورزشی دولت محقق شوند باید به مسئله نشاط و سلامتی جامعه تمرکز بیشتری داشت و همه دستگاه‌ها در ‌این زمینه مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند. البته در حوزه فضاهای فرهنگی هم با وضعیت بهتری روبه‌رو نیستیم و بسیاری از سالن‌های سینمای نوستالژی شهر مخروبه شده و در قالب پارکینگ و مخروبه سرا مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
 مدیریت شهری سکاندار نشاط افزایی
رصد میدانی وضعیت شیراز در بردارنده ‌این موضوع است که مدیریت شهری کارنامه مقبول‌تری در ‌این زمینه نسبت به همتایان خود دارد. در سال‌های اخیر شاهد گسترش پیاده راه‌های سلامت بوده‌ایم، مسیرهایی که نقش ارزنده‌ای در گسترش تعاملات اجتماعی، بهبود سرانه سلامت، ترویج ورزش‌های پایه، اجتناب از آشوب‌های روانی و مواردی از ‌این دست داشته و بر تن خسته اهالی کلان‌شهر مرهم می‌گذارد.
در نظر داشته باشیم که از دوران خوش منازل حیاط دار با حوض‌های آبی و درختان سروقامت عبور کرده‌ایم و در شرایط حاضر به اسارت آپارتمان‌های کوچک و کم نور و دلگیر درآمده‌ایم. از سوی دیگر دهک‌های زیادی از جامعه و به ویژه فرودستان هستند که توانایی استفاده از تفرجگاه‌های برون شهری را نداشته و باید برای آن‌ها در بستر کلان‌شهر معابری را طراحی کرد. به همین دلیل می‌توان از پتانسیل‌های ارزنده پیاده راه‌های سلامت بهره برد و سلامتی و نشاط را برای تمامی ‌اقشار جامعه به ارمغان آورد. در همین زمینه گروه گزارش شیرازنوین به مناطق مختلفی از کلان‌شهر شیراز رفته تا نظر شهروندان را پیرامون مسیرهای پیاده روی جویا شود.
بانوی سالمندی که در پیاده راه احمد بن موسی (ع) قدم می‌زند به خبرنگار روزنامه شیرازنوین می‌گوید: ‌این فضا در گذشته مسیری خاکی و بی‌استفاده بود که با انباشت زباله و تجمع معتادان متجاهر مشکلات زیادی را برای ساکنان به‌وجود می‌آورد و چهره منطقه را در حد یک روستای دورافتاده و محروم تنزل داده بود، اما اکنون به مسیری مفرح تبدیل شده و همه طیف‌های سنی از آن استفاده می‌کنند. معصومی‌ در ادامه می‌افزاید: خوشبختانه مردم هم قدردان ‌این خدمات هستند و حفظ و نگهداری از آن را وظیفه شهروندی خود می‌دانند، تا جایی که منازل اطراف نسبت به آبیاری درختان و فضای سبز اقدام کرده و اهالی نسبت به نگهداری از وسایل ورزشی و امکانات رفاهی دغدغه‌مند هستند.
این بانوی بازنشسته آموزش و پرورش در ادامه می‌افزاید: متأسفانه در ‌این منطقه پارک و فضای بازی کودکان متناسب با جمعیت محلات وجود ندارد و کودکان از همین چند وسیله بازی که در ‌این پیاده راه قرار داده شده استقبال چشمگیری می‌کنند. وی تقاضا دارد مسئولان شهری نسبت به نگهداری از فضای سبز، تعویض لامپ‌های سوخته و مرمت نقاطی که آسیب‌های جزیی دیده‌اند، اهتمام بیشتری کنند.
 از شهید رادفر تا استاد شجریان و قندیلی
از خطه جنوبی شهر به دیگر مناطق برویم. کوچه باغ‌های سنگفرش و نورپردازی شده ویژگی پیاده راه شهیدرادفر است که آن را در زمره یکی از مقاصد گردشگری شیراز برای اهالی کلان‌شهر و گردشگران قرار داده است. مسافران سلامت در ‌این مسیر کوتاه پیاده روی از فضای مطبوع باغ‌ها برخوردار شده و فرصتی می‌یابند تا فارغ از دغدغه‌های محیط کلان‌شهر، لحظاتی را با آرامش سپری کنند.
مرد میان‌سالی که هر شب از ‌این مسیر پیاده راه استفاده می‌کند به اهمیت همکاری شهروندان با مدیریت شهری اشاره کرده و می‌گوید: حضور گاه و بی‌گاه اتومبیل و موتورسیکلت‌ها در ‌این مسیر پیاده روی آرامش را از شهروندان سلب می‌کند، به همین دلیل از دستگاه‌های مسئول تقاضا داریم تا سازه‌هایی برای منع تردد در ابتدا و انتهای مسیر نصب کنند. وی می‌فزاید: هم اکنون عابران پیاده با همراهی باغداران موانعی را در مسیر قرار داده‌اند که رفت و آمد اتومبیل را منع می‌کند، اما‌ این امر باید در ابتدای مسیر انجام شود.
 جوانمردی می‌افزاید: بازگشایی درب باغ‌ها به روی شهروندان اقدام شایسته تقدیری است که از سوی شهرداری انجام شده؛ اما باید مراقب بود که درختان جای خود را به نیمکت و فضای تجاری ندهند و با در نظر گرفتن هویت باغ، درآمدی برای باغداران ‌ایجاد شود. به گفته وی، ‌این امر نیازمند پایش‌های میدانی متداوم است.
یکی دیگر از مسیرهای پیاده روی که در منطقه کوهستانی احداث شده، پیاده راه شهید قندیلی است، مسیری بکر و زیبا که با احترام به حریم طبیعت ساماندهی شده و چشم انداز زیبایی از شهرراز را پیش روی اهالی شیراز قرار می‌دهد. در ‌این مسیر زیبا شهروندان فرصتی می‌یابند تا در یک محیط شهری به تپه نوردی و کوه نوردی بپردازند و از ارتفاعات به تماشای شهر بنشینند.
بانوی جوانی که هفته‌ای سه بار برای ورزش و تندرستی از پیاده راه قندیلی استفاده می‌کند از برخی رفتارهای شهروندی گلایه‌مند است. او به بطری‌های پلاستیکی، ماسک، نایلکس و بسیاری دیگر از وسایلی اشاره می‌کند که با بی‌مبالاتی در طبیعت رها شده است. غلامی ‌با تقدیر از تلاش‌هایی که برای توسعه و نگهداشت طبیعت در ‌این مسیر انجام شده می‌افزاید: عملیات آبیاری قطره‌ای در فضای کوهستانی کار دشواری است که به همت شهرداری شیراز انجام شده است. اما متأسفانه روشن کردن آتش سبب شده بخشی از فضای زیبای کوهستان دچار حریق شود.
مسیر پیاده روی استاد شجریان هم یکی از پیاده راه‌های مهم کلان‌شهر شیراز است که از سوی شهروندان با استقبال روبه‌رو می‌شود. در‌ این فضای مفرح دستگاه‌های ورزشی، مسیرهای دوچرخه سواری، پیست اسکیت، آبنما و فضاهای آمفی تئاتر روباز طراحی شده و برای طیف‌های مخالف سنی امکاناتی را ارایه می‌کند، اما حضور گاه و بی گاه دستفروشان و حاشیه‌هایی که به دنبال دارند از کیفیت فضا کاسته و منجر به نارضایتی برخی از شهروندان می‌شود.
 یکی از شهروندان پیرامون ‌این موضوع می‌گوید: حضور فروشندگان پوشاک تاناکورا، عرضه کنندگان موادغذایی ناسالم و غیربهداشتی و حضور گاه و بی‌گاه هنجارشکنان سبب شده است تا از کیفیت فضا کاسته شود. به همین دلیل از دستگاه‌هایی که در ‌این زمینه‌ها دارای مسئولیت هستند تقاضا می‌شود تا حضور مستمری در ‌این مسیر پیاده روی داشته باشند. مارال اطیابی همچنین از مجموعه قطارشهری تقاضا دارد تا به خودروهای کارکنان تذکر دهد تا با سرعت کمتر و احتیاط بیشتری در ‌این مسیر تردد کنند و تا جای ممکن امکان عبور وسایل نقلیه به منظور حفاظت از جان شهروندان در مسیرهای پیاده روی مسدود شود.
 تلفیق ورزش و نشاط در مهربانو
این شهروند با تقدیر از افتتاح پارک مهر بانو در مسیر پیاده راه استاد شجریان توسط شهرداری شیراز می‌افزاید: بانوان به فضاهای پرنشاط نیاز مبرمی ‌دارند و متأسفانه کلان‌شهر شیراز در ‌این زمینه با فقر امکانات برای زنان روبه‌روست. امیدواریم که سرانه چنین فضاهایی برای بانوان افزایش یابد.
رئیس کمیته بانوان و خانواده شورای اسلامی‌ شهر شیراز در ‌این زمینه می‌افزاید: با توجه به سیاست گذاری‌های مدیریت شهری، حمایت از  بنیان خانواده در دستور کار شورای ششم قرار دارد.
افسانه خواست خدایی با اشاره به بازطراحی باغ بانوان مهربانو که مدت زمانی تعطیل بود، عنوان کرد:‌ این باغ در راستای مصوبه شورای اسلامی ‌شهر به بهره برداری رسید و در هر منطقه از شهرداری شیراز حداقل یک باغ به بانوان اختصاص یافته و عملیات بازطراحی آن در دستور کار قرار گرفته است.
وی با تأکید بر‌این موضوع که فضاهای ورزشی و تفریحات خاص بانوان و فرزندانشان در مجموعه باغ‌های مهربانو فراهم شده خاطرنشان کرد: طراحی چنین باغ بانوانی در نوع خود در کشور بی‌نظیر است و در تمام مناطق به ویژه مناطق کم برخوردار پیگیر ‌ایجاد چنین باغ‌هایی برای بانوان و کودکانشان هستیم و مقرر شده حداقل ۱۱ باغ خانواده و بانوان تحت عنوان مهربانو در شیراز داشته باشیم.
 آبادگری با جامعه‌ای سالم و پرنشاط
مطابق آمار و ارقام، در دوران قبل از همه گیری کرونا هر فرد‌ ایرانی به طور متوسط روزانه 27 دقیقه ورزش کرده است که پس از شیوع ‌این بیماری به رقم نگران کننده 13 دقیقه رسیده و علی‌رغم عبور از روزهای قرمز کووید هنوز با وضعیت ‌ایدئال فاصله فراوانی دارد.
از سوی دیگر در نظر داشته باشیم که جامعه امروز در معرض بحران‌های عدیده ناشی از سبک نادرست زندگی و فشارهای روانی قرار دارد و در شرایطی که زیرساخت‌های ورزشی برای همه اقشار جامعه در دسترس نیست، باید بهره برداری از فضاهای مرده شهری را به شکل پررنگ‌تری در دستور کار قرار داد.
رشد پدیده‌های مثبتی نظیر نشاط و شادابی در پرتو ورزش و پیاده راه‌های سلامت می‌تواند نقش مثبتی در دفع افکار منفی، بهبود سرانه سلامت، کاهش اعتیاد و بزهکاری، تخلیه انرژی و مهمتر از همه نشاط افزایی جامعه ‌ایفا کند. جامعه سالم و شاداب با افق‌های فکری دوراندیشانه‌تری نسبت به مسایل روز نگریسته و برای ساختن‌ ایرانی آباد تلاش می‌کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی