[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

شتاب عمران در روستاهای فارس ، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی و سالروز ورود تاریخی امام راحل و همچنین پیروزی انقلاب اسلامی، از افتتاح و بهره برداری از 44 طرح عمران روستایی با صرف بیش از یک‌هزار میلیارد ریال خبر داد.
به گزارش شیرازنوین به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن استان فارس، عطاءالله زمانی اجرای این طرح‌ها را زمینه‌سازی برای محرومیت‌زدایی و تحول در توسعه روستایی دانست و خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های توسعه و بهسازی معابر روستایی، اجرای عملیات زیرسازی و آسفالت، احداث ابنیه روستایی و ترمیم لایه و زیر اساس از جمله سرفصل‌هایی است که این طرح‌ها در قالب آن اجرا شده است.
وی با بیان اینکه همه شهرستان‌های استان فارس در طرح‌های دهه فجر امسال طرح‌هایی در قالب آغاز عملیات اجرایی یا طرح‌های بهره برداری داشته اند، افزود: بیشترین این طرح‌ها در شهرستان‌های لارستان، لامرد، خرم‌بید، پاسارگاد، داراب، زرین دشت، بیضا، استهبان، سرچهان، کازرون، نی‌ریز، خرامه، خنج، سپیدان، گراش، رستم، بوانات، خفر، فیروزآباد، جهرم، ارسنجان، بوانات و سایر شهرستان‌های فارس اجرایی شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه عملیات اجرایی برخی از این طرح‌ها در سال‌های 1400 و 1401 آغاز شده است، افزود: این طرح‌ها در مناطق روستایی موجب ایجاد بیش از 360 مورد اشتغال‌زایی مستقیم شده و زمینه‌ساز تسهیل در تردد و آمد و شد روستاییان و بهبود کیفیت زندگی در این مناطق شده است.
بهسازی و بازسازی واحد‌های مسکونی آسیب دیده از سیل، زلزله و بلایای طبیعی یکی از کارکردهای بنیاد مسکن در راستای محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی است. این طرح طی بازه زمانی از دهه فجر سال گذشته تاکنون در حدود ۷هزار واحد مسکونی استان فارس با بهره‌گیری از اعتبارات و تسهیلات اجرا شده و اکنون به بهره‌برداری رسیده است.
عطاءالله زمانی مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس همچنین با بیان آمارهای عملکرد معاونت امور بازسازی و مسکن روستایی این بنیاد در سال جاری و سال گذشته، اظهار داشت: طرح بازسازی و بهسازی ۶هزار و ۹۹۹ واحد مسکونی در مناطق روستایی استان فارس با بهره‌گیری از ۸هزار و ۶۷۸میلیارد و ۷۶۰میلیون ریال خودیاری و آورده مالکان واحد‌های مسکونی و تسهیلات اعطایی بنیاد مسکن بازسازی و بهسازی شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس اضافه کرد: نیمی از این ارقام به مبلغ ۴هزار و ۳۳۹میلیارد و ۳۸۰میلیون ریال در قالب خودیاری و آورده متقاضیان و همین مقدار در قالب تسهیلات اعطایی کم‌بهره بنیاد مسکن برای بهسازی و بازسازی واحد‌های مسکونی آسیب‌دیده از سیل و سایر حوادث پیش بینی نشده در این مدت هزینه شده است.
زمانی ادامه داد: این طرح‌ها در روستاها و شهرهای زیر ۲۵هزار نفر جمعیت در ۳۶ شهرستان استان فارس اجرایی شده است و حدود ۷هزار خانوار از آن بهره مند شده اند.
زمانی ادامه داد: فعالیت‌های عمران روستایی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌در امر عمران و آبادی روستاهای استان فارس به شمار می‌رود که با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها و تأمین عادلانه امکانات و هدایت فیزیکی جهت ارتقای شرایط زیست محیطی و بهبود چشم انداز آتی نقاط روستایی در سراسر این استان به انجام می‌رسند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با اشاره به آمارهای عملکرد موجود یادآور شد: شاخص‌های توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی در استان فارس فراتر از متوسط کشوری در حال حرکت و پیشرفت است؛ بر این اساس از ابتدا تاکنون برای  ۱۰۰درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان فارس طرح هادی تهیه شده است.
وی افزود: همچنین از ابتدا تاکنون در یک‌هزار و  ۲۸۴ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فارس طرح هادی اجرا شده که معادل  ۵۴.۹۲ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از اجرای طرح هادی بهره مند شده است. این شاخص توسعه روستایی نیز در استان فارس فراتر از متوسط کشوری است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس خاطرنشان کرد: از دیگر شاخص‌هایی که توسعه روستایی در استان فارس را با دیگر استان‌ها متمایز می‌کند، شاخص اعطای اسناد مالکیت روستایی است؛ به طوری که از ابتدا تاکنون ۲۹۴هزار و ۱۷۶ جلد سند روستایی در استان فارس صادر شده و ۷۲.۴۴ درصد از خانوارهای روستایی این استان را بهره‌مند ساخته است. این شاخص توسعه و محرومیت زدایی با فاصله قابل توجه بیشتر از متوسط شاخص اعطای اسناد مالکیت روستایی در سایر استان‌هاست.
وی همچنین با برشمردن مزایای صدور اسناد مالکیت روستایی گفت: صدور اسناد مالکیت روستایی مزایایی قابل توجه دارد که از جمله آنها می‌توان به تضمین مالکیت و ارزش دادن به تثبیت مالکیت خانه‌های مسکونی، جلوگیری از تعارض مالکان، وجود وثیقه‌ای مطمئن برای اخذ تسهیلات، جلوگیری از مهاجرت جامعه روستایی به شهرها، برنامه‌ریزی مؤثر در بازار خرید و فروش و قانونمند کردن این فعالیت و همچنین تسریع در امر آموزش و بهداشت، در روستاها اشاره کرد.
زمانی اضافه کرد: شاخص صدور اسناد مالکیت در شهرهای استان فارس نیز فراتر از متوسط کشوری است؛ به طوریکه از ابتدا تاکنون ۴۰هزار و ۷۵۸ جلد سند شهری در استان فارس صادر شده که  ۲۲.۷۳ درصد از  خانوار‌های شهری از مزایای آن بهره مند شده اند. واگذاری اراضی به متقاضیان روستایی و زوج‌های جوان در استان فارس نیز از دیگر کارکردهای بنیاد مسکن است که می‌توان به آن اشاره کرد. تاکنون ۱۱۱هزار و ۱۰۹ قطعه زمین در مناطق روستایی این استان واگذار شده که ۲۷.۳۶ درصد خانوارهای روستایی از آن 
بهره‌مند شده‌اند.
وی افزود: از دیگر عملکردهای قابل اشاره در بنیاد مسکن استان فارس مقاوم‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در این مناطق است. تاکنون تعداد ۲۵۳هزار و ۴۷۴ واحد مسکن روستایی معادل ۶۷.۴ درصد واحدها در مناطق روستایی فارس تسهیلات مقاوم‌سازی، نوسازی و بازسازی را دریافت کرده و به این کار مبادرت ورزیده اند؛ هرچند این شاخص توسعه روستایی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد، اما راهی که بنیاد مسکن در این عرصه پیموده، قابل ستایش است و به افقی روشن منتهی خواهد شد. قطعاً با افزایش استقبال روستاییان از وام‌های بهسازی و نوسازی مسکن روستایی امید می‌رود در سال‌های آینده شاخص‌های مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن روستایی رشدی دوچندان داشته باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی