[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

۲۰ راه مؤثر برای کنترل شدت خشم و بداخلاقی ، روزنامه شیراز نوین

خشم و عصبانیت احساسی طبیعی است اما چیزی که اهمیت دارد «کنترل خشم» است و برای کنترل آن باید قبل از هر حرفی نفسی عمیق بکشید و به حرفی که می‌خواهید بزنید خوب فکر کنید.
به گزارش نمناک، خشم، احساسی طبیعی و سالم است، اما کنترل نکردن خشم می‌تواند باعث بروز مشکلات در زندگی شما شود. همه ما مواقعی در زندگی عصبانی و خشمگین می‌شویم و زمان عصبانیت پرخاش می‌کنیم ، اما پس از رفع عصبانیت پشیمان شده و با خود می‌گوییم کاش عصبانی نمی‌شدم و رفتار بدی از خود نشان نمی‌دادم. کنترل نکردن خشم به جز پشیمانی ممکن است عواقب بیشتری برای ما داشته باشد و حتی رفتاری اشتباه هنگام خشمگین شدن آینده ما را نابود سازد. بنابراین یادگیری راه‌هایی برای کنترل شدت خشم و بداخلاقی در زندگی روزمره از اهمیت زیادی برخوردار است. با مطالعه این بخش از نمناک با 20 راه برای کنترل خشم و عصبانیت آشنا شوید.
1. موقعیت خود را ترک کنید و نفس عمیق بکشید:
یکی از روش‌هایی که زمان عصبانیت و خشمگین شدن می‌توانید امتحان کنید، این است که موقعیت خود را ترک کرده و نفس عمیق بکشید و آرام‌ تا ده شماره بشمرید. درست است با این روش مشکلات شما حل نشده و هنوز با فکر به موضوع عصبانی می‌شوید اما با ترک کردن وضعیتی که در آن هستید، برای خود زمان می‌خرید تا راهی برای حل مشکل یا اختلاف بیابید.
2. از خشم‌تان گذر کنید:
اگر نمی‌توانید خشم خود را سرکوب کنید، از خشم‌تان گذر کنید تا بقیه روزتان از بین نرود. اگر خشمگین و عصبانی هستید و راه کنترل خشم را نمی‌دانید، اتفاقی را که سبب ناراحتی شما شده، فراموش کنید و کارهای مورد علاقه خود را انجام داده و با دوستانتان کمی ‌وقت بگذرانید تا از خشم گذر کنید و بقیه روزتان از بین نرود.
3. وقایع روزانه‌تان را یادداشت کنید:
برای این که خشم خود را فرو بنشانید به نوشتن پناه ببرید. با نوشتن می‌توانید خود را آرام سازید، پس زمان ناراحتی قبل از نشان دادن هر واکنشی به نوشتن بپردازید. می‌توانید در یک دفترچه در طول دو هفته هر آنچه که پیش آمده یادداشت کنید. نوشتن آنچه که اتفاق افتاده است برای خلق و خوی شما، چگونگی برخورد با خشم خود و نحوه واکنش مردم به شما کمک خواهد کرد.
4. قدرت تجسم خود را تقویت کنید:
برای کنترل خشم خود زمان عصبانیت سعی کنید جایی را که احساس خوشحالی و آرامش می‌کنید تجسم کنید، نفس عمیق بکشید و همان طور که مکان را پیش بینی می‌کنید، یک کلمه یا عبارت خوشایند را در ذهن خود تکرار کنید تا زمانی که احساس می‌کنید خشم خود را فرو برده‌اید.
5. پیاده‌روی کنید:
برای پاک‌سازی ذهن خود وکنترل خشم‌تان پس از ترک موقعیت‌هایی که در آن احساس خشم شما فوران نموده، پیاده‌روی و ورزش کنید. پیاده‌روی و ورزش به خودی خود می‌تواند یک برطرف کننده استرس بزرگ باشد، زیرا بدن اندورفین را به هنگام راه رفتن آزاد می‌کند. پیاده‌روی فرصتی برای پاک‌سازی ذهن و به دست آوردن دیدگاه‌های جدید است. بعد از پیاده‌روی هنگامی‌که احساس می‌کنید آماده برای مقابله با این وضعیت هستید، به منزل برگردید.
6. درکلاسی که لذت می‌برید، شرکت کنید:
برای رها کردن تنش و خنثی کردن خشم سعی کنید به کلاس‌های ورزشی، تئاتر و نمایش و... بروید تا در این محیط‌های شاد و مؤثر خشم شما فرو بنشیند. کلاس‌های پیوندی فرصتی برای خنثی کردن و ابراز خشم هستند.
7. ذهنیت خود را تغییر دهید:
گاهی اوقات حق دارید آزرده و عصبانی باشید اما سعی کنید در این مواقع از یک دیدگاه دیگر به این مسئله نگاه کنید و چشم‌انداز منفی نداشته باشید. افکار بدبینانه می‌توانند همه چیز را بدتر از آنچه هستند، نشان دهند، پس همیشه برای کنترل خشم فکر کنید که در آن موقعیت چه کار دیگری می‌توانم انجام دهم و جور دیگر به مسائل نگاه کنید.
8. به یک خاطره خنده‌دار فکر کنید:
در مواقعی که شما روز پر مشغله‌ای را گذرانده‌اید، حتی یک اتفاق کوچک و غیر مهم ممکن است عصبانی‌تان کند، در این مواقع برای از بین بردن خشم و دستیابی به آرامش به یک خاطره خنده‌دار فکر کنید و ذهن‌تان را آرام سازید و دیگر به اتفاقی که باعث عصبانیت شما شده فکر نکنید. عصبانیت به دلیل اتفاقات غیر مهم گذراست و چند ساعت دیگر حتی مهم هم نیست.
9. در مورد احساسات‌تان صحبت کنید:
شما ممکن است هنگام صحبت با اطرافیانتان خشمگین شوید، در این هنگام خشم‌تان را فرو ببرید و در فرصتی مناسب با شخص صحبت منطقی داشته باشید تا به شما کمک کند. بسیاری از ما در این مواقع به جای صحبت با فرد درگیر درباره احساس‌مان، احساسات خود را کنار می‌گذاریم و دوباره با پیش آمدن مسئله‌ای دچار ناراحتی از این فرد خواهیم شد. مثلاً اگر شریک زندگی‌تان تمیزکاری خانه را نادیده می‌گیرد و این موجب عصبانیت شما می‌شود، بگویید:»من ناراحت هستم، باید هر شب خانه را خودم تمیز کنم
10. وقت خود را برای رویدادهای غیر قابل تغییر تلف نکنید:
برخی رویدادها در زندگی ما غیر قابل تغییرند، پس وقت خود را در مورد رویدادهایی که شدید و غیر قابل تغییر هستند، تلف نکنید. این امر زندگی شما را روزبه‌روز سخت‌تر می‌کند. بر روی این مسائل که سبب ناراحتی و عصبانیت شما می‌شوند، تأمل نکنید و به جبران اشتباه در زندگی آینده تمرکز کنید تا خودتان را خوشحال کنید.
ادامه دارد ...

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی