[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بسکتبال فارس از پتانسیل مسابقات دانش آموزی استفاده نمی‌کند، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
مسابقات ورزش دانش آموزی در دو رشته بسکتبال و والیبال در شیراز در حال برگزاریست. مسابقات بخش پسران چندروزیست آغاز شده و امروز پنجشنبه با برگزاری دیدارهای نهایی به پایان می‌رسد و پس از آن، سالن‌های آموزش و پرورش شیراز مهیای میزبانی از مسابقات دختران خواهند شد.
پیش از آغاز رقابت‌ها در نشست هماهنگی خبرنگاران ورزشی در آموزش و پرورش برای پوشش ‌این مسابقات، ‌این مسئله نیز مطرح شد که بهتر است از حضور کارشناسان و پیشکسوتان ‌این دو رشته برای حضور در مسابقات و تبادل نظر، دعوت شود.
به همین دلیل با دو تن از پیشکسوتان و مربیان فعال بسکتبال تماس گرفتیم تا درباره همین موضوع نظر آن‌ها را جویا شویم اما هر دو نفر اعلام کردند که برای حضور در محل برگزاری مسابقات، دعوتی نه از هیئت‌های بسکتبال و نه از آموزش و پرورش، صورت نگرفته است.
ملی پوش شیرازی و پیشین بسکتبال که از منتقدان ثابت هیئت فارس در سال‌های اخیر بوده، حالا هم دیدگاهی کاملاً منفی ارائه می‌دهد و می‌گوید: از ما دعوت نشده ولی اگر دعوت هم کنند، ما دیگر کاری به بسکتبال فارس نداریم. درست است مسابقات دانش آموزی «کشوری» است اما چون در شیراز برگزار می‌شود، ترجیح می‌دهیم نرویم. 
داریوش محمودی البته به مفید بودن ‌این مسابقات اذعان دارد، به شرطی که هیئت‌های استان بتوانند از ‌این ظرفیت استفاده لازم را ببرند: بعضی استان‌ها مثل مازندران استفاده خوبی از ‌این مسابقات می‌کنند. حدود 5 سال پیش در چنین مسابقاتی بود که مازندرانی‌ها استعدادها را شناسایی کردند و حالا همان نفرات، بخش عمده‌ای از تیم مدعی کاله در لیگ برتر را تشکیل می‌دهند! در حالی که ما هم همان سال استعدادهای خیلی خوبی داشتیم که شاید حتی از مازندرانی‌ها هم بهتر بودند، اما پس از مسابقات رها شدند. 
محمودی ادامه داد:‌ این بچه‌ها حالا از ما گلایه‌مند هستند و می‌گویند آن همه وقت گذاشتیم، هزینه کردیم اما به هیچ جا نرسیدیم. من هم تنها جوابی که به آن‌ها می‌دهم ‌این است که فقط از ‌این استان بروند تا شاید در جایی دیگر موفق شوند.‌ این جا با این وضعیت موجود، راهی برای موفقیت وجود ندارد.
این مربی بسکتبال در انتهای صحبت‌هایش هم روی مفید بودن مسابقات دانش آموزی تأکید کرد و گفت: تیم‌های ملی ما از دل همین مسابقات بیرون می‌آیند. بازیکنان مستعد به تیم ملی جوانان و بعد به تیم بزرگ‌سالان می‌رسند. مربیان تیم ملی هم بعضاً در مسابقات حاضر می‌شوند و نفرات برتر را شناسایی می‌کنند.
اما دیگر مربی بسکتبال فارس، رویکردی متفاوت دارد. او اتفاقاً از برخورد قهری با مسئله گریزان است و می‌گوید حتی اگر کسی از او دعوت نکند، وظیفه خودش می‌داند که برای تماشای مسابقات به سالن‌های برگزاری برود: کسی از ما دعوت نکرده اما قطعاً با شروع مسابقات دختران، به سالن خواهم رفت.
سرور روانی پور ادامه داد: انتظار هم نداشتیم کسی از ما دعوت کند. البته که وظیفه هیئت بسکتبال و مسئولان تربیت بدنی آموزش و پرورش است که از پیشکسوتان و کارشناسان بسکتبال دعوت کنند. ما را در استان‌های دیگر بیشتر تحویل می‌گیرند تا استان خودمان. شاید جرم ما خدمت کردن و سالم کار کردن است. 
روانی پور افزود: از آقای خاکسار به عنوان رئیس هیئت بسکتبال استان که در آموزش و پرورش هم دستی بر آتش دارند، توقع بیشتری داشتیم که از حضور صاحب نظران ‌این عرصه استفاده کنند. من خوشحالم که شما به عنوان خبرنگار، حواستان به ‌این مسائل هست اما متأسفانه دست اندرکاران، توجهی ندارند و دقیقاً به همین علت هم هست که بسکتبال ما پیشرفت نکرده. تیمی ‌در لیگ برتر نداریم و حتی تیم‌های پایه ما هم توفیق چندانی کسب نمی‌کنند. فقط شهر کازرون در ‌این عرصه فعالیت خوبی دارد و حداقل نیمی ‌از نفرات فارس از‌ این شهر انتخاب می‌شوند. 
وی درباره فعالیت‌های فعلی خود در عرصه بسکتبال گفت: سال گذشته به عنوان مربی ملی جوانان زیر 18 سال انتخاب شدم و حدود سه ماه هم در تمرینات حضور داشتم اما به خاطر یک سری مشکلات، نشد که در مسابقات شرکت کنیم. سال گذشته  حامی ‌مالی داشتیم ولی امسال بدون حامی در مسابقات شرکت کردیم. با یک تیم جوان کار کردیم و به مرحله یک هشتم نهایی لیگ یک هم رسیدیم که عملکرد نسبتاً خوبی بود.
روانی پور از اهالی بسکتبال و بزرگان ‌این عرصه نیز گلایه‌مند است و می‌گوید: یکی از معضلات ما ‌این است که پیشکسوتان بسکتبال خودشان را کنار کشیده‌اند و ترجیح می‌دهند صحبت نکنند.‌ این اتفاق باعث می‌شود بیشتر به عقب برویم. اتفاقاً یک عده دنبال همین هستند که نام‌های بزرگ از متن بسکتبال استان خارج شوند تا جا برای امثال خودشان باز شود.
امروز پنجشنبه از ساعت 9 دیدار نهایی مسابقات بسکتبال برگزار خواهد شد و از ساعت 11 نیز دیدار نهایی مسابقات والیبال آغاز می‌شود. هر دو بازی در سالن پوریای ولی برگزار و از شبکه ورزش و شبکه استانی فارس، به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی