[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

عهد محرومیت‌زدایی پابرجاست، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
همزمان با دهه پرفروغ فجر، كارگاه اشتغال‌زایی بانوان سرپرست خانوار با حمایت کمیته خانواده و بانوان شورای اسلامی شهر شیراز و به همت شهرداری منطقه پنج شیراز راه‌اندازی شد. کارگاه اشتغال‌زایی بانوان سرپرست خانوار با حضور افسانه خواست‌خدایی عضو هیئت‌رئیسه و رئیس کمیته خانواده و بانوان شورای اسلامی شهر شیراز، رضا مسعودی شهردار منطقه پنج شیراز، سرهنگ هاشم جمالی دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی احمد بن موسی(ع)، سرهنگ مجید علی‌پور فرمانده سپاه ناحیه بقیة‌الله(عج) شیراز و جمعی از بانوان توانمند در محله کوشک میدان در محدوده شهرداری منطقه پنج شیراز احیا و راه‌اندازی گردید.
 دغدغه کمیته خانواده و بانوان شورای شهر نسبت به محلات کم‌برخوردار 
در این مراسم ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در شهرداری منطقه پنج از دغدغه جدی مدیریت شهری نسبت به محلات کم‌برخوردار خبر داد. افسانه خواست‌خدایی با تبریک یوم‌الله 22 بهمن اظهار داشت: مجموعه کارگاه خوداشتغالی بانوان حضرت فاطمه زهرا(س) در گذشته توسط مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شهرداری شیراز افتتاح شد؛ اما با گسترش ویروس کرونا چهار سال تعطیل شد و به مکانی متروکه تبدیل گردید. او از راه‌اندازی این مرکز به همت شهرداری منطقه 5 خبر داد و افزود: این مرکز با همکاری قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه احمد بن موسی(ع) و سپاه ناحیه بقیة‌الله(عج) و دو گروه کارآفرین مجدداً تجهیز شد و به بهره‌برداری رسید. وی با اشاره به اینکه زمین این مجموعه متعلق به شهرداری است و بنای آن توسط خیران احداث شده، گفت: توانمندسازی بانوان خصوصاً بانوان سرپرست خانوار از اولویت‌های مهم ما در کمیته خانواده و بانوان شورای اسلامی شهر شیراز در دوره ششم است. عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر با اشاره به این موضوع که قسمت عمده‌ای از مناطق کم‌برخوردار کلان‌شهر شیراز در محدوده منطقه 5 واقع شده، اظهار داشت: محله کوشک میدان در زمره این مناطق در شیراز قرار می‌گیرد و مدیریت شهری تمرکز ویژه‌ای بر ارائه خدمات، توانمندسازی استعدادها، گسترش زیرساخت‌ها و مواردی از این دست دارد.رئیس کمیته خانواده و بانوان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه موضوع تسهیل دسترسی به محل کارگاه از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بانوان است، اظهار کرد: یکی از اهداف احیای این مجموعه این است که بانوان بتوانند بدون هیچ‌گونه نگرانی و دغدغه ای در محل کار حاضر شوند و این مورد در راه‌اندازی کارگاه خوداشتغالی بانوان حضرت فاطمه زهرا(س) رعایت شده است. وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این کارگاه تعداد زیادی از بانوان محله کوشک میدان و محلات اطراف مشغول به کار شدند، گفت: مناطق پنج، دو، سه، هفت و نه شهرداری شیراز از مناطق کمتربرخوردار هستند و سیاست‌گذاری شورا بر توجه و حمایت از این محلات استوار شده است. عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در تلاشیم در آینده کارگاه‌های خوداشتغالی بانوان با هدف اشتغال‌زایی و توانمندسازی زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست در محلات مختلف راه‌اندازی می‌شود، اظهار داشت: این امر نقش مثبتی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، تقویت بنیان خانواده، تربیت فرزندان و صیانت از هنجارهای عمومی جامعه دارد. این مقام مسئول با بیان اینکه از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این کارگاه‌ها، فراهم نبودن مراکز عرضه و فروش محصولات است، بیان داشت: در این راستا توسط کمیته خانواده و بانوان از شهرداری تقاضا شده لایحه‌ای را به شورا ارائه دهد تا در کنار این کارگاه‌ها مراکزی جهت عرضه محصولات راه‌اندازی شود. این مسئله از طریق کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در حال بررسی و پیگیری است. عضو ناظر شورا در شهرداری منطقه پنج شیراز با بیان اینکه فراهم نمودن بستر عرضه محصولات این کارگاه‌ها مورد توجه قرار دارد، گفت: در نظر داریم مراکز عرضه و فروش این محصولات را در تمام مناطق شهر، به ویژه در مناطق نسبتاً برخوردار راه‌اندازی نماییم. نماینده مردم شیراز در پارلمان شهری با اشاره به اینکه کارگاه حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان اولین مجموعه خوداشتغالی بانوان فعالیت خود را آغاز کرده و به‌زودی در تلاشیم در برخی نقاط شهر از این نمونه مراکز ایجاد شود، گفت: سعی داریم این مجموعه‌ها را با همکاری و مدیریت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نقاط کم‌برخوردار شهر اداره کنیم.
 ارمغان پروژه‌های عمرانی محرومیت‌زدایی است
در ادامه این مراسم، شهردار منطقه 5 شیراز از اقدامات عملیاتی برای عمل به رسالت عدالت اجرای خدمات شهری در محلات منطقه پنج خبر داد. مهندس رضا مسعودی با تبریک فرارسیدن یوم‌الله 22 بهمن و سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز حمایت از اقشار کم‌برخوردار جامعه را در صدر برنامه‌های خود قرار داده و در سطح منطقه 5 پروژه‌های متعددی برای عمل به این مأموریت تعریف و اجرایی شده است. وی افزود: همزمان با دهه مبارک فجر، كارگاه اشتغال‌زایی بانوان سرپرست خانوار با حمایت کمیته خانواده و بانوان شورای اسلامی شهر شیراز و به همت شهرداری منطقه پنج شیراز راه‌اندازی شد. این پروژه برای مدتی متروکه و بدون استفاده بود و شهرداری منطقه 5 شیراز بنا بر رسالت عدالت اجتماعی که سرلوحه کار قرار داده و تأکید شورای اسلامی شهر شیراز نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام کرد. مهندس مسعودی با اشاره به نیاز منطقه به چنین کارگاه‌هایی، گفت: این پروژه در محله کوشک میدان است که از محلات کم‌برخوردار می‌باشد و با بهره‌برداری از آن، شاهد تقویت بنیه مالی زنان سرپرست خانوار، کاهش آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های محروم خواهیم بود. شهردار منطقه 5 شیراز با تشریح مشخصاتی از این پروژه گفت: كارگاه اشتغال‌زایی بانوان سرپرست خانوار در زمینی به مساحت 450 مترمربع و در دو طبقه به بهره‌برداری مجدد رسیده است. زمین این پروژه متعلق به شهرداری شیراز است که با کمک خیران ساخته شده و شهرداری شیراز علاوه بر اختصاص زمین در حوزه اعطای پروانه بهره‌برداری، عملیات بهسازی، تجهیز و راه‌اندازی مجدد این کارگاه تلاش کرده است. وی از اتخاذ تدابیر لازم برای فعالیت این کارگاه با حداکثر ظرفیت خبر داد و افزود: اجرای پروژه‌های مشابه در سایر مناطق کم‌برخوردار شهرداری منطقه 5 شیراز در دستور کار قرار گرفته و در زمینه رسالت رسیدگی به محلات کم‌برخوردار از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نیستیم. مهندس مسعودی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: در سطح منطقه 5 شیراز پروژه‌های متعددی در حال کلنگ‌زنی، احداث و بهره‌برداری است که ارمغان آنها برای مناطق کم‌برخوردار، ایجاد رفاه اجتماعی، ایمن‌سازی و گسترش سرانه‌های ورزشی و فرهنگی خواهد بود. شهردار منطقه 5 شیراز با تأکید بر این مطلب که پروژه‌های عمرانی آبستن ارزش افزوده هستند، بیان داشت: امیدواریم با بهره‌برداری از پروژه‌ها گام مؤثری در راستای توزیع متوازن خدمات شهری برداشته باشیم و دین خود را به شهروندان ولایت‌مدار و فرهنگ‌مدار شیراز عملی سازیم.
 تقدیر از فعالیت‌های مدیریت شهری در حوزه محرومیت‌زدایی
در ادامه این مراسم فرمانده سپاه ناحیه بقیة‌الله(عج) شیراز با اظهار خرسندی از همکاری شهرداری، شورای اسلامی شهر و سپاه پاسداران، اظهار داشت: این مکان چند سال با هدف ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار احداث شد، اما به دلایلی در چند سال اخیر فعالیتی نداشته و بلااستفاده باقی مانده بود. به گفته سرهنگ علی‌پور، با هدف احیا و راه‌اندازی این مجموعه، یک تفاهم‌نامه میان شهرداری، شورا، سپاه ناحیه بقیة‌الله(عج) و قرارگاه محرومیت‌زدایی منعقد شده و در کمتر از ۱۰ روز با استقرار دو گروه توانمند، این مجموعه احیا شد و به چرخه تولید بازگشت. وی با بیان اینکه زمینه اشتغال و توانمندسازی حداقل ۵۰ بانوی سرپرست خانوار یا خودسرپرست فراهم شده است، اظهار داشت: پذیرش سفارشات و تولید انواع البسه در این فضا امکان‌پذیر شده است. فرمانده سپاه ناحیه بقیة‌الله(عج) با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای تعریف بازار فروش محصولات تولیدی این مجموعه باید انجام شود، تصریح کرد: از جمله بازارهای هدف این مجموعه می‌توان به مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، مدارس و سایر مراکزی که به صورت انبوه مصرف البسه دارند، اشاره و با معرفی آنها کمک کرد که چرخ این کارگاه بهتر از گذشته بچرخد. سرهنگ علی‌پور ابراز داشت: در تولیدات این مرکز هیچ نگاه درآمدزایی برای مجموعه شهرداری، شورا و سپاه وجود ندارد.
 رسیدگی شورا و شهرداری انقلابی به مناطق محروم
در ادامه این مراسم، جانشین فرماندهی قرارگاه محرومیت‌زدایی حضرت احمد بن موسی(ع) سپاه فجر فارس بر پشتوانه مردمی سپاه پاسداران تأکید کرد. سرهنگ هاشم جمالی افزود: رهنمودها و بیانات رهبر معظم انقلاب همواره به عنوان الگو پیش روی ما قرار دارد و بصیرت ایشان موجب شد تا در دوران کرونا بهترین عملکرد را داشته باشیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل نماییم. وی ضمن تشکر از همکاری و اقدامات شورای شهر و شهرداری شیراز در راستای محرومیت‌زدایی افزود: در دوره ششم شورای شهر شیراز شاهد اقدامات بی‌نظیری در زمینه محرومیت‌زدایی هستیم که راه‌اندازی چنین مرکزی نیز از مزیت‌های داشتن شورای 
انقلابی است. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی