[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تجلی حماسه بر تاریخ شیراز، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
ضیافت شکوهمند شامگاه یوم الله بهمن به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز برگزار شد. جشن بزرگ شب ۲۲ بهمن ماه با نورافشانی در ۴۰ نقطه کلان‌شهر شیراز و اجرای ویدئو مپینگ بر دیوار ارگ کریمخان زند با حضور جمعی از مسئولان مورد استقبال پرشور مردم انقلابی و ولایت‌مدار شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) قرار گرفت.
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: در دهه فجر امسال آیین‌ها و جشن‌های پرشور محله ای و شهری داشتیم که در قالب فرهنگ‌سراها، اجرای گروه‌های نمایش، مسابقات مختلف ویژه بانوان و کودکان، جشنواره بادبادک‌ها و مواردی از این دست برگزار شد.
محمدعلی چوبینی با اشاره به اینکه در شب ۲۲ بهمن ماه در ۴۰ نقطه از کلان‌شهر شیراز آیین نورافشانی و برنامه نمایش ویدئویی (ویدئو مپینگ) بر دیوار ارگ برگزار شد، عنوان کرد: در روز ۲۲ بهمن ماه همزمان با شروع راهپیمایی جایگاه توزیع اقلام پرچم فعالیت داشته و مواردی نظیر بادبادک و نقاشی روی صورت کودکان نیز در ۴ نقطه برگزار شد. وی افزود: در روز ۲۲ بهمن ماه برنامه‌های دیگری از جمله برگزاری سرود توسط گروه‌های فرهنگی، اجرای نمایش و ایجاد غرفه‌های فرهنگی در طول مسیر راهپیمایی نیز پیش‌بینی شده بود. به گفته او، آذین‌بندی مسیر راهپیمایی نیز یکی دیگر از اقداماتی بود که انجام شد و در این مدت در سطح شهر و نقاط اصلی فضاسازی میادین و معابر را داشتیم. سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به استفاده از تبلیغات شهری و دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) به عنوان دومین دیوارنگاره بزرگ کشور به مناسب جشن انقلاب بیان کرد: این دیوارنگاره به عنوان دومین دیوارنگاره بزرگ بعد از تهران است که به فراخور مراسم‌های مختلف تصویر آن تغییر می‌کند.
چوبینی با بیان اینکه سیاست ما بر استفاده از ظرفیت بیرون سازمانی در رویدادهای مختلف است، تأکید کرد: باید از ظرفیت‌های هنری و فرهنگی شهر استفاده کرده و بر اساس رسالت خودمان در این حوزه عمل کنیم. وی همچنین ظرفیت ویدئو مپینگ و آموزش آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حوزه ویدئو مپینگ باید توانمندسازی انجام دهیم و نیروهای درون سازمانی را به جایی برسانیم که بتوانیم از آنها استفاده کرده و خودکفا شویم و از این ظرفیت در مناسبت‌های مختلف استفاده نماییم.
چوبینی با اشاره به اینکه فرهنگ شهروندی یکی از رسالت‌های جدی سازمان فرهنگی شهرداری است، تصریح کرد: مردمی که در این کلان‌شهر هستند، باید شرایط زندگی در آن را آموزش ببیند و در این خصوص برنامه مشترکی با آموزش و پرورش داریم. وی گفت: نشاط و شادی مردم بحث جدی ماست و معتقدیم اتمسفر حاکم بر فضای شهر باید شاد باشد. سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه این سازمان ظرفیت مولد و برنامه‌ریز بودن را دارد، عنوان کرد: می‌توانیم از دریچه رسالت شهرداری به موضوع ورود کنیم و برنامه‌ها را مردمی‌سازی و ضعف‌ها را اصلاح کنیم.
بر اساس این گزارش، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز برنامه‌های متعددی در ایام دهه پرفروغ فجر در دستور کار قرار داد که برخی از آنها به شرح زیر است: راه‌اندازی ۸ غرفه توزیع پرچم و بادکنک، پذیرایی سرد و گرم و ایستگاه نقاشی در مسیر راهپیمایی، مشارکت در برگزاری غرفه‌های موضوعی از قبیل جمعیت و حجاب، مهدویت، چهار عدد سن اجرای سرود و نمایش، برگزاری جشن ابتدای مسیر در میدان امام حسین(ع) با مشارکت صدا و سیما، ۳ عدد بالن طرح پرچم در مسیر راهپیمایی، نورافشانی در ۴۰ نقطه از سطح شهر، 20 غرفه‌های مشترک با بسیج و سپاه در مسیر راهپیمایی، راه‌اندازی پاتوق دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها با مشارکت سازمان بسیج دانش آموزی، مشارکت در برگزاری مراسم انتهای پیاده‌روی، صوت و سازه و بنر.
از دیگر برنامه‌هایی که به همت این سازمان در ایام پرفروغ دهه فجر برگزار شد، می‌توان به مواردی نظیر برگزاری کارگاه‌های مشاوره و آموزشی، ارائه خدمات رایگان مشاوره انفرادی در حسینیه‌ها، مساجد و فرهنگ‌سراها، ارائه خدمات اجتماعی و آموزشی و برگزاری جشن در مدارس و محلات در قالب طرح پایگاه‌های سفیر مهر سیار اجتماعی، برگزاری دو نشست و همایش با عنوان چه باید کرد با موضوع اقتضائات روز جامعه و نوجوانان با حضور آیت‌الله مهدوی و دکتر ناصر رفیعی، اجرای نمایش خیابانی ارگ کریم خان، جلو بازار وکیل، مرکز خرید نگین و زیتون، باغ عفیف آباد، باغ ارم، بوستان ایرانی، فرهنگ‌سرای شهروند، نیایش و پرتو، اجرای سرود انقلاب در سطح شهر، انتخاب زیباترین کوچه، جشنواره بادبادک‌ها بوستان ایرانی، فرهنگ‌سرای جوان (۱۹ بهمن)، مسابقه پخت کیک ۴۴سالگی انقلاب بوستان بعثت، فرهنگ‌سرای هنر (۲۰ بهمن)، جشن سایه مهربانی، سالن تئاتر استاد فقیه (۱۵ بهمن)، پویش قرائت سوره مبارکه فجر در شب ۱۲ بهمن، غباروبی گلزار شهدا با حضور فعالان قرآنی شهر شیراز، گلزار شهدا (۱۸ و ۱۹ بهمن)، مسابقه قرآنی حفظ و ترجمه سوره مبارکه صف (۲۱ بهمن)، ساحل آرامش (آنچه نوجوانان و جوانان باید بدانند) ۲۰ فرهنگ‌سرا، جشن‌های انقلاب و پیروزی در فرهنگ‌سراها، ۱۵ جشن در دهه فجر، برگزاری کارگاه‌های نجوم و ستاره‌شناسی در مدارس و کتابخانه‌های سطح شهر به مناسبت بزرگداشت دهه فجر (به‌ویژه در مدارس مناطق محروم) اشاره کرد. سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی پرتلاش ظاهر شد و گوشه ای از برنامه‌های این سازمان عبارت‌اند از: تورهای شیرازگردی آشنایی با مشاهیر و بزرگان شیرازی، توزیع کتاب با موضوع انقلاب و شهدای انقلاب (۲۰۰ جلد)، اجرای سرودهای انقلابی در فرهنگ‌سراها (۱۰ فرهنگ‌سرا)، دهه فجر، اجرای نمایش با موضوع پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۰ فرهنگ‌سرا (دهه فجر)، مسابقات نقاشی، داستان نویسی و خلاقیت در گروه‌های سنی مختلف (۱۲ فرهنگ‌سرا)، روایتگری انقلاب سال ۵۷ (در ۵ فرهنگ‌سرا)، مشارکت در اعزام‌ شهروندان به برنامه پیاده‌روی خانوادگی (بلوار چمران، ۱۴ بهمن، ۱۵ فرهنگ‌سرا)، آذین‌بندی و فضاسازی دهه فجر در ۲۵ فرهنگسرا، نمایشگاه کتاب با موضوع انقلاب اسلامی ایران در ۷ فرهنگ‌سرا، نمایشگاه صنایع دستی بانوان در ۴ فرهنگ‌سرا، قصه‌گویی انقلاب برای کودکان و نوجوانان، نمایشگاه گل و گیاه در ۳ فرهنگ‌سرا، برگزاری مسابقات ورزشی ورزشکاران فرهنگ‌سراها (۵ فرهنگسرا)، پیاده‌روی خانوادگی 14 بهمن ماه بلوار چمران و مسابقه دو محله ای در بلوار شهید مأذون قشقایی.
از دیگر برنامه‌هایی که به همت این سازمان در ایام پرفروغ دهه فجر برگزار شد، می‌توان به مواردی نظیر مسابقات جوانان و نوجوانان راگبی در مجموعه ورزشی 22 بهمن، مسابقات کشتی جام منتظران، برگزاری تورهای تخصصی روایت‌محور گردشگری انقلاب در قالب ۴ مسیر با معرفی بیش از ۷۰ مکان تاریخی مرتبط با اشخاص مؤثر و رویدادهای مهم در تاریخ معاصر شیراز شامل انقلاب اسلامی، انقلاب مشروطه، نهضت تنباکو، نهضت ملی نفت، دفاع مقدس، حادثه تروریستی شاهچراغ و... با حضور بیش از ۱۳۰ نفر ساعت مخاطب از عموم مردم، برگزاری تورهای عمومی روایت‌محور گردشگری انقلاب ویژه مساجد، مدارس و پایگاه‌های مقاومت بسیج با معرفی اماکن، اشخاص و رویدادهای انقلاب اسلامی در شیراز و با حضور بیش از ۴۲۰ نفر ساعت مخاطب، برگزاری نمایشگاه روایت رویدادهای انقلاب اسلامی در شیراز به همراه نمایش تصاویر دیوارنوشته‌ها و دیوارنگاره‌های بازمانده از انقلاب در محل شورای اسلامی شهر شیراز اشاره کرد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی