[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

بافت سامان‌دهی می‌شود، نه تخریب، روزنامه شیراز نوین

استاندار فارس با اشاره به شایعات مطرح‌شده پیرامون تخریب خانه‌های تاریخی اطراف حرم مطهر شاهچراغ(ع) گفت: بنای ما سامان‌دهی محدوده ۵۷هکتاری اطراف حرم مطهر است و این سامان‌دهی به معنای تخریب نیست.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس، دکتر محمدهادی ایمانیه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شیراز گفت: بنای ما این است که اطراف حرم مطهر از وضعیت امروز که مورد گلایه بسیاری از ساکنان این محدوده نیز است، خارج شود و معابر و ظواهر و بسیاری از فضاهای فرهنگی، مساجد و زائرسراهای آن سامان یابد.
استاندار فارس اظهار داشت: ما هیچ تصمیمی برای افزودن فضا به حرم‌های مطهر احمدی و محمدی نداریم و فقط یک قسمت کوچک در شرق حرم مطهر سید علاءالدین حسین(ع) افزوده خواهد شد که در این فضا نیز ساختمانی وجود ندارد.
وی افزود: بنابراین بنای استان و مدیریت استان این است که این ۵۷ هکتار به شکل آبرومندی سامان‌دهی شود و اطراف حرم نسبت به وضعیت امروز به‌مراتب شایسته‌تر شود.
گزارش توسعه فارس در 43 سال گذشته 
استاندار فارس با اشاره به پیشتازی فارس و شیراز در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در شیراز، انقلاب در روز بیست و یکم بهمن و یک روز زودتر از تهران و بسیاری از شهرهای کشور به پیروزی رسید و سه شهر استان از جمله شیراز، جزو ۱۲ شهری بودند که در دوران انقلاب حکومت نظامی در آنها اعلام شد.
دکتر ایمانیه افزود: در حادثه ۱۵ خرداد هم شیراز از جمله شهرهایی بود که در خط مقدم نهضتی که امام راحل آغاز کرده بود، قرار داشت و امروز هم در بسیاری از حرکت‌های جهادی، اقتصادی و علمی، شیراز و فارس پیشتاز و جلودارند.
وی ضمن گرامیداشت یاد شهدایی که از خرداد ۱۳۴۱ تا امروز در اعتلای اسلام و نام ایران اسلامی به شهادت رسیدند، گفت: انقلاب اسلامی با درایت و رهبری امام راحل و رهبر معظم انقلاب، شاید جزو معدود نهضت‌ها و انقلاب‌هایی در دنیا بود که به شعارهای اولیه خود که اصلی‌ترین آنها شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است، به شکل جدی پایبند بود و پایبند ماند.
به گفته استاندار فارس، در عرصه استقلال سیاسی، کشور ما مشهور است به اینکه نه در دام شرق افتاد و نه در دام غرب و آنقدر مقاومت کرد که شرق که در آن زمان به معنای شوروی بود، از هم پاشید و به چند کشور تبدیل شد و آن معنا دیگر وجود ندارد و اردوگاه غرب نیز امروز در شرایطی به مراتب متزلزل‌تر و ضعیف‌تر از ۴۴ سال قبل قرار دارد. دکتر ایمانیه افزود: قبل از انقلاب، کشور برای کوچک‌ترین فعالیت اقتصادی به خارج وابسته بود، اما در همین استان فارس در حوزه درمان به رغم افزایش سه برابری جمعیت استان نسبت به اوایل انقلاب، در بسیاری از خدمات سلامت شاهد افزایش ۱۰۰برابری هستیم.
او اظهار داشت: در بحث افزایش خدمات‌رسانی و توجه به روستاها هم شاهد تحولات بسیار چشمگیری بوده ایم و روستاهایی که قبل از انقلاب از نظر آب، برق، گاز، خدمات سلامت، جاده‌ها و معابر بسیار مشکل داشتند، امروز به سمتی می‌رویم که روستای بدون گاز نداشته باشیم که امیدواریم این اتفاق سال آینده محقق شود و هیچ روستای فاقد گازی در فارس نداشته باشیم.
وی بیان کرد: در بحث آب‌رسانی نیز نهضت آب‌رسانی به روستاها در حال به نتیجه رسیدن است و در همین سال جاری با تلاش بسیج سازندگی و آبفای شیراز و استان، کار آب‌رسانی به ۳۷۰ روستای دارای مشکل و تنش آبی آغاز شد که از این تعداد ۲۰۰ روستا به اتمام رسیده و امیدواریم تا پایان امسال ۱۷۰ روستای باقی‌مانده هم تمام شود.
استاندار فارس افزود: در ادامه نیز خود را آماده می‌کنیم که در سال ۱۴۰۲ باقی‌مانده روستاهای فاقد آب آشامیدنی سالم استان را آب‌رسانی کنیم.
دکتر ایمانیه گفت: در بحث بهداشت و درمان نیز تقریباً روستایی در فارس نداریم که نیاز به خانه بهداشت داشته و در آنجا ایجاد نشده باشد؛ خانه‌های بهداشت اولین خدمات سلامت را به روستاییان ارائه می‌دهند و در صورت لزوم به پزشک خانواده روستایی ارجاع می‌دهند.
وی ادامه داد: در حوزه برق‌رسانی نیز امیدواریم که کار برق‌رسانی به روستاهای بالای پنج خانوار استان، ظرف مدت ۶ ماه آینده پایان یابد.
او گفت: در حوزه راه روستایی هم فعالیت‌های خوبی انجام شده و در همین مدت ۶ ماه اخیر افزون بر ۲میلیون و ۵۰۰هزار مترمربع آسفالت روستایی انجام شده که این کاری بی‌نظیر است.
ایمانیه افزود: در بحث اشتغال در بحث پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی تحت عنوان تبصره ۱۶ با همکاری کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی و ستاد اجرایی فرمان امام و گروه‌های جهادی بسیج سازندگی، اقدامات خوبی در حال انجام است که عمده این وام‌ها به مشاغل خرد به ویژه در روستاها تعلق می‌گیرد.
استاندار فارس گفت: توجهی که به روستاها در این ۴۴ سال و به ویژه در یک و نیم سال فعالیت دولت سیزدهم شده، بی نظیر است و امیدواریم بتوانیم با اقداماتی که در روستاها در حال انجام است، نه تنها از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها جلوگیری کنیم، بلکه مهاجرت معکوس هم که شروع آن در چند ماه اخیر اتفاق افتاده، رقم بخورد.
دکتر ایمانیه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان به ویژه در یک و نیم سال گذشته، افزود: امیدواریم با تداوم این فعالیت‌ها و اقدامات هیچ شهرستان بدون تخت بیمارستانی کافی نداشته باشیم.
او اضافه کرد: به جز شیراز که همچنان دچار کمبود تخت بیمارستانی است که دلیل اصلی آن هم رغبتی است که برای مراجعه به مراکز درمانی شیراز وجود دارد.
وی ادامه داد: در همین ارتباط در ۲ ماه گذشته کلنگ احداث بیمارستان محمد رسول‌الله(ص) با ظرفیت ۱۴۰۰ تخت که ۴۰۰ تخت آن مخصوص کودکان است، به زمین زده شده و در دهه مبارک فجر امسال نیز شاهد آغاز عملیات اجرایی احداث بیمارستان حضرت فاطمه زهرا(س) با ظرفیت ۷۰۰ تخت در منطقه کمیل‌آباد شیراز بودیم.
دکتر ایمانیه افزود: همچنین تکمیل هرچه سریع‌تر بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص) و اعصاب و روان هم در دستور کار قرار دارد و بیمارستان رسول اعظم(ص) نیز با توافقی که خیران با بنیاد شهید و ایثارگران کشور داشته اند، تکمیل و تجهیز خواهد شد و امیدواریم با تکمیل این تخت‌ها، شیراز هم از کمبود تخت‌های بیمارستانی رهایی پیدا کند.
او گفت: در عرصه آب نیز کار انتقال آب خلیج فارس به استان شروع شده که در یک پروسه حداکثر سه‌ساله به شیراز و مرودشت و در یک پروسه پنج‌ساله به آباده خواهد رسید.
استاندار فارس اضافه کرد: با اجرای این طرح انتقال آب امیدواریم نگرانی که در ۹ سال خشک‌سالی وجود داشته، برطرف شود.
دکتر ایمانیه افزود: همچنین کوشش جدی همکاران ما در آب منطقه استان بر این است که سدهای احداث شده در استان به سرعت مورد بهره برداری قرار گیرند تا منابع آبی مربوط به بارش‌های امسال ذخیره شده و نگرانی جدی مردم استان بابت خشک‌سالی برطرف شود.
وی افزود: علاوه بر این، جریانی تحت عنوان استفاده از شبکه فاضلاب شهرهای بزرگ و استفاده از پساب آن برای تأمین آب گلخانه‌ها و صنعت شکل گرفته تا آب مربوط به چاه، سد و رودخانه به آشامیدن اختصاص یابد و از پساب برای صنعت و گلخانه استفاده شود.
استاندار فارس اضافه کرد: خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز نیز مراحل نهایی را طی می‌کند که امیدواریم در اردیبهشت سال آتی به بهره برداری برسد و مردم تابستان سال ۱۴۰۲ را بدون دغدغه پشت سر بگذارند.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم یک خط آزادراه شیراز- اصفهان را نیز (از شیراز به اصفهان) در نوروز امسال زیر بار ترافیک ببریم و علت اینکه احتمال دارد خط اصفهان به شیراز در این مقطع مورد استفاده قرار نگیرد، نگرانی بابت ایجاد ترافیک در منطقه گویم است که در حال تدبیر هستیم تا با ایجاد بزرگ‌راهی تحت عنوان تنگ خیاره که در سه قطعه هشت کیلومتری در حال اجراست، این نگرانی نیز برطرف شود.
او اظهار داشت: در خصوص آزادراه شیراز- بوشهر که طول مسیر را ۱۲۰ کیلومتر کاهش می‌دهد نیز توافق نامه اولیه را با بخش خصوصی و هلدینگ خلیج فارس منعقد کرده ایم که به زودی مشغول طراحی خواهند شد و عملیات اجرایی از سال آینده آغاز می‌شود.
وی بیان کرد: قطار شیراز- بوشهر هم به ۱۰ قطعه تقسیم شده که پیمانکاران در چهار قطعه مشغول کار هستند و در سه قطعه به مناقصه رفته و پیمانکار هم مشخص شده که به زودی فعالیت در این سه قطعه نیز آغاز خواهد شد.
او افزود: در حوزه پارک‌های علم و فناوری، فعالیت این پارک‌ها در شیراز و ۲ شهرستان دیگر توسعه یافته و در یک ماه گذشته موافقت شد که ۲۰ هکتار دیگر به پارک علم و فناوری شیراز افزوده شود.
دکتر ایمانیه گفت: علاوه بر این، در شهرک صنعتی شیراز هم ۲۰ هکتار برای شرکت‌های دانش بنیان پیش بینی شد که زمین با قیمت مناسب و تسهیلات با اقساط طولانی مدت در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار خواهد گرفت.
استاندار فارس در خصوص جمع آوری معتادان متجاهر هم گفت: طی این مدت با همکاری دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، بهزیستی و شهرداری شیراز تلاش‌های خوبی در جهت جمع آوری و سامان‌دهی معتادان متجاهر انجام شد که هم اینک افزون بر ۹۵ درصد آنها جمع‌آوری شده و سامان یافته‌اند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی