[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مضرات جدی و عوارض نگران کننده سیر، روزنامه شیراز نوین

امروزه در حالی سیر به دلیل خواص و مزایای مناسبش توسط افراد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد که مصرف سیر مضرات جدی و عوارض نگران کننده‌ای را می‌تواند برای بدن به همراه داشته باشد.
به گزارش نمناک، سیر از خانواده پیاز است که به عنوان طعم دهنده داخل غذاها سال‌هاست مصرف می‌شود و طرفداران زیادی دارد. حتماً تا به‌حال خواص زیادی از سیر را شنیده‌اید و در مطالب قبلی ما مطلب خواص سیر را خوانده‌اید اما در‌ این بخش از سلامت نمناک ما به معرفی عوارض آن می‌پردازیم.
آسیب به کبد:
نیازی به فکر کردن درباره اهمیت کبد نیست زیرا یکی از حیاتی‌ترین عضو در بدن انسان است و می‌تواند با مصرف سیر بیش از اندازه صدمه ببیند. اگر چه سیر غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است اما با مصرف بیش از حد، می‌تواند موجب مسمومیت کبد شود، هر چند که تقریباً سمی ‌نیست اما در صورت زیاده‌روی می‌تواند باعث آسیب کبد شود.
بوی بد دهان:
بوی بد دهان می‌تواند به اعتماد به نفس فرد آسیب بزند. طبق یک گزارش ‌ایتالیایی، بوی سیر و بوی بدن دو مورد از رایج‌ترین اثرات جانبی مرتبط با سیر هستند، عدم بهداشت فردی تنها علت بوی بدن نیست چون مصرف سیر نیز می‌تواند منجر به چنین چیزی شود.
بوی سیر بعد از مسواک زدن همچنان در دهان باقی می‌ماند. برخی متخصصان معتقدند مواد مغذی موجود در سیر همان‌هایی هستند که موجب تنفس بدبو می‌شود، با ‌این حال، تنفس بدبو می‌تواند آزار دهنده باشد.
حالت تهوع، استفراغ و سوزش معده:
براساس گزارشی که توسط مؤسسه سرطان ملی منتشر شده است، مصرف سیر تازه، عصاره یا روغن آن با معده خالی ممکن است موجب تهوع، استفراغ، و سوزش معده شود. مطالعات نیز نشان داده‌اند مصرف سیر می‌تواند موجب سوزش معده و حالت تهوع شود. علاوه بر ‌این، سیر یکی از آن غذاهایی است که می‌تواند منجر به بیماری رفلکس معده شود.
اسهال:
مصرف سیر با معده خالی می‌تواند موجب گاز معده و اسهال شود.
تشدید خون‌ریزی:
گزارشی که توسط مرکز پزشکی مریلند منتشر شده است، بیان می‌کند سیر می‌تواند خطر خون‌ریزی را افزایش دهد، به همین دلیل است که نباید همراه با داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین، وارفارین و کلوپیدوگرل مصرف شود. این عوارض به خصوص در مورد سیر تازه صدق می‌کند. همچنین مهم است بدانید که از مصرف سیر حداقل دو هفته قبل از جراحی خود‌داری کنید چون می‌تواند باعث خون‌ریزی و تداخل در سطوح فشار خون شود.
مشکلات مربوط به معده:
استفاده از سیر باعث سرخ شدن غشاء مخاطی می‌شود. نتایج نشان می‌دهند که احتیاط باید قبل استفاده از سیر و محصولات مرتبط صورت بگیرد چون ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت داشته باشند.
در حقیقت، برخلاف باور عمومی، هیچ مدرکی وجود ندارد که مصرف سیر را به جلوگیری از سرطان معده ربط دهد.
کاهش زیاد فشار خون:
آیا سیر برای فشار خون مفید است؟ خوب، به نوعی،‌ این یک مزیت است. اما اگر از قبل داروهایی برای کاهش فشار خون مصرف می‌کنید باید از خوردن سیر خودداری کنید، زیرا سیر و مکمل‌های آن خاصیت کاهش فشار خون دارند.
تعریق زیاد:
یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف سیر‌ این است که موجب تعریق زیاد می‌شود.
سر گیجه:
همان طور که در موارد بالا گفته شد مصرف سیر موجب کاهش فشار خون و در نتیجه سرگیجه می‌شود.
اگزما و سوزش:
اگرچه سیر سرشار از خاصیت است اما تماس طولانی مدت با سیر ممکن است باعث سوزش پوست شود زیرا آنزیم موجود در سیر  به نام آلیین لیاز، می‌تواند دلیل سوزش باشد. اگزما همچنین می‌تواند یکی از شرایطی باشد که ‌این آلرژی به همراه دارد.
تغییرات بینایی:
تغییرات در بینایی می‌تواند چیزی باشد که هرگز آن را نشنیده‌اید. مشخص شده است مصرف بیش از حد سیر می‌تواند به وضعیتی به نام ‌هایفما منجر شود که به خون‌ریزی داخل محفظه چشم - فضای بین عنبیه و قرنیه اشاره دارد. مصرف مقدار زیاد سیر که یک ضد انعقاد آوراست، به نظر می‌رسد باعث بروز و یا بدتر شدن ‌هایفما می‌شود.‌ این بیماری می‌تواند باعث از بین رفتن دائمی‌بینایی شود.
سردرد:
سیر، به ویژه هنگامی‌که به شکل خام خورده می‌شود، می‌تواند باعث میگرن شود. اگرچه به طور مستقیم باعث سردرد میگرنی نمی‌شود اما فرایندی که آن را فعال می‌کند.
اگرچه دلیل دقیق ‌این امر مشخص نیست، اما برخی از متخصصان معتقدند که ممکن است عصب سه قلو - مسیر اصلی درد در بدن باشد. مصرف سیر ممکن است ‌این عصب را تحریک کند تا مولکول‌های سیگنالینگ عصبی به نام نوروپپتیدها که به عنوان غشایی، مغز شما را پوشانده و باعث سردرد می‌شوند را رها سازند.
بالا بردن سطح فشار خون:
اطلاعات کمی ‌در‌ این زمینه وجود دارد. آزاد شدن آلیسین چیزی است که سیر را برای کاهش فشار خون ‌ایدئال می‌کند اما آلیسین در فرایند پخت و پز از بین می‌رود از ‌این رو،  اگر به دنبال کاهش فشار خون هستید، ممکن است سیر خام کمک کننده باشد.
زنان باردار:
مصرف سیر به مقدار زیاد در دوران بارداری می‌تواند باعث زایمان زودرس شود و در زنان شیرده می‌تواند طعم شیر را تغییر دهد.
تداخل دارویی ممکن با مصرف سیر:
مصرف سیر ممکن است با داروهای التهابی تداخل داشته باشد.
عوارض جانبی دیگر مصرف بیش از حد سیر:
علاوه بر موارد ذکر شده مصرف بیش از حد سیر می‌تواند موجب درد ماهیچه و کاهش اشتها، سوختگی‌های شیمیایی دهان، هماتوم در کلیه (تورم ناشی از لخته شدن خون در بافت‌های کلیه) و واکنش‌های حساسیتی شود. همچنین سیر به دلیل داشتن تیول می‌تواند باعث پمفیگوس، یک بیماری خودایمنی و یا تشدید آن شود.
از چه خوراکی‌هایی هنگام مصرف سیر باید اجتناب کرد:
برای‌این که دچار عارضه‌ای نشوید بهتر است بدانید قبل از مصرف سیر نباید آن را با هر چیزی خورد. مثلاً :
زردچوبه
مکمل‌های حاوی گیاه کهن دار
بید
میخک
زنجبیل
شاه بلوط هندی
شبدر قرمز
فلفل دلمه‌ای
سپیدار

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی