[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

عضو حقوق‌دان شورای نگهبان: ایده‌های مربوط به قانونگذاری درباره تجمعات باید قابلیت اجرا داشته باشند، روزنامه شیراز نوین

عضو حقوق‌دان شورای نگهبان و رئیس پژوهشکده این نهاد گفت: در بحث قانونگذاری درباره تجمعات در مراحل ابتدایی هستیم.
به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در مراسم اختتامیه رویداد رقابت ایده‌نگاری الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی ایران که صبح روز سه‌شنبه (۲۵ بهمن‌ماه) در دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، بیان کرد: صحبت در رابطه با موضوع تجمعات و اعتراضات بسیار است، اما در بسیاری از مواقع ما هنوز در بحث قانونگذاری و قبل از آن شناسایی موضوعاتی که نیازمند قانونگذاری است، در مراحل ابتدایی قرار داریم. وی افزود: متأسفانه همچنان این بدنه‌های کارشناسی به مراجع قانونگذاری ما ارتباط وثیقی پیدا نکرده‌اند و مهم‌تر از آن اینکه نظرات مردم را در شکل‌گیری قوانین و مقررات کمتر می‌بینیم. رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در ادامه گفت: برای تدوین قوانین به خصوص قوانینی که مستقیماً با حقوق مردم سروکار دارد، نظامات مختلف برنامه‌های ویژه‌تری دارند و به‌صورت منظم نظرات مردم را دریافت می‌کنند و بعد نسبت به آن اقدام به قانونگذاری می‌کنند. لذا از این جهت باید فعال‌تر اقدام کنیم. کدخدایی یادآور شد: ایده‌ای که در پژوهشکده شورای نگهبان داشتند و پیگیری کردند، بر همین مبنا بود که اگر ما در خصوص اعتراضات که بحث مهمی است و هم در قانون اساسی ما به رسمیت شناخته شده و هم اینکه کشور ما بعد از دوره رژیم طاغوت دوره آزادی و استقلال را طی کرد، نیازمند این مباحث است و موضوع مهمی برای مردم و مسئولان است، باید بیشتر مورد کنکاش قرار گیرد. این عضو شورای نگهبان تصریح کرد: ایده‌پردازی در این زمینه توسط نخبگان، اساتید و صاحب‌نظران باید باشد و این قبیل اتفاقات علمی که تعداد آن نیز کم است، باید برای ارائه بحث و کارشناسی‌ترشدن موضوعات بیشتر شود تا کسانی که در مقام قانونگذاری تقنینی قرار دارند، نظرات دقیق‌تری را در همین زمینه کسب کنند و بتوانند در نهایت قانون خوبی را تصویب کنند. وی در ادامه ضمن اشاره به اصول مختلف قانون اساسی در موضوعات مختلف اظهار کرد: اصول ۲۴، ۲۵، ۲۶ و... مشخصاً در خصوص اعتراضات است و به اشکالاتی اشاره شد که ان‌شاءالله برطرف شود. 
این عضو شورای نگهبان تصریح کرد: باید توجه شود که ایده‌هایی که در چنین رویدادهایی ارائه می‌شود، واقعاً قابلیت اجرا داشته باشند. 
آرمان‌ها در قانون اساسی در قالب اصول آن بیان شده و ما باید پایین‌تر از قانون اساسی و روی زمین نظر و ایده‌ای که می‌دهیم با توجه به شرایطی که در کشورمان وجود دارد، قابلیت اجرا هم داشته باشد.  کدخدایی خاطرنشان کرد: طبیعتاً اینها می‌تواند برای آینده کشور و عبور از بسیاری از مشکلات امروزمان که در قانونگذاری و در سطح بالاتر در بحث حکمرانی با آن مواجه هستیم، مؤثر باشد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی