[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ترکیب تیم همراه رئیس‌جمهور در سفر به کشور چین اقتصادی است عبور از دیوار چین و احیای جاده ابریشم ، روزنامه شیراز نوین

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بامداد سه‌شنبه در صدر هیئتی عالی‌رتبه وارد پکن پایتخت چین شد؛ سفری سه‌روزه که با هدف اقتصادی، سیاسی و راهبردی و در راستای ارتقای روابط چندجانبه در حوزه‌های تجارت، حمل و نقل، انرژی، بین تهران و پکن شکل گرفته است. جزئیات روز نخست این سفر مهم را در این بسته خبری بخوانید.
به گزارش شیرازنوین به نقل از ایرنا، آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» که شامگاه دوشنبه ۲۴ بهمن ماه تهران را به مقصد چین ترک کرده بود، بامداد سه شنبه به وقت تهران وارد پکن پایتخت چین و دومین شهر بزرگ این کشور شد.
این دهمین سفر خارجی آیت‌الله رئیسی در طول دوره فعالیت دولت سیزدهم و نخستین سفر دولتی رئیس‌جمهور به چین در ۲۰ سال اخیر و نخستین میهمان ارشد «شی جین پینگ» در سال نو چینی است.
سفر رئیس‌جمهور به چین در پی دعوت رسمی همتای چینی‌اش در شهریورماه امسال و در جریان هشتمین سفر خارجی خود به اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند صورت گرفت. سفری که شی جین پینگ در این دیدار با همتای ایرانی اش از مواضع مستقل جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین‌المللی تقدیر کرده و گفته بود که روابط ایران و چین روابطی راهبردی است و فارغ از هر تحول بین‌المللی توسعه خواهد یافت و در عین حال بر آمادگی کشورش برای استفاده مفید از ساز و کارهای تعاملی، به خصوص ساز و کار تعامل هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور تأکید کرد.
حتی جین پینگ با اشاره به نقش مهم ایران در امور منطقه‌ای و بین‌المللی گفته بود که چین از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بریکس حمایت می‌کند. حال رئیس‌جمهور کشورمان با هدف توافق در ارتباط با طرح‌های ترانزیتی مهم، همکاری در حوزه انرژی و مذاکره در ارتباط با وضعیت همسایگان و منطقه غرب آسیا به چین سفر کرده است.
رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به پکن در تهران، پیگیری اجرایی شدن سند راهبردی تهران -پکن را یکی از برنامه‌های سفر خود به چین عنوان کرد و از امضای٢٠ تفاهم‌نامه در زمینه‌های مختلف میان دو کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این سفر برای توسعه روابط همه‌جانبه با چین مؤثر باشد و سطح روابط که اراده خاص دو کشور است، ارتقا یابد.
چین بزرگ‌ترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و بر اساس آمار ۱۰ماهه گمرک ایران، این کشور با ۱۲میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار مقصد اصلی صادرات ایران بوده و در مقابل کشورمان نیز در این مدت ۱۲میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار واردات از چین داشته است و ترکیب تیم همراه رئیس‌جمهور در این سفر اقتصادی است.
رئیس‌جمهوری اسلامی‌ ایران در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و به دعوت رسمی «شی جین پینگ» همتای چینی بامداد سه‌شنبه وارد پکن شد و در فروردگاه بین المللی مورد استقبال وزیر فرهنگ و گردشگری چین قرار گرفت.
پیش از ورود به پکن، بررسی میدانی از این شهر نشان می‌دهد که میزبان به طور کامل مهیای استقبال از رئیس‌جمهور ایران است و پرچم جمهوری اسلامی در میدان مرکزی پکن به اهتزاز درآمده است.
بدرقه (اسکورت) رئیس‌جمهور در خیابان‌های پکن به سمت ساختمان کنگره
مراسم استقبال رسمی رئیس‌جمهور چین از همتای ایرانی‌اش در ساختمان کنگره ملی خلق چین برگزار می‌شود و بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی میزبان آیت‌الله رئیسی را تا محل برگزاری استقبال رسمی بدرقه (اسکورت) کرده است.
شلیک ۲۱ گلوله توپ به افتخار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران
آیین استقبال رسمی رئیس‌جمهور چین از رئیس‌جمهور اسلامی ایران، عصر دیروز سه‌شنبه در ساختمان کنگره ملی خلق چین برگزار شد که هنگام ورود آیت‌الله رئیسی به این ساختمان خوشامدگویی توسط سه نفر از اعضای گارد احترام نواخته شد و در ادامه به افتخار نخستین میهمان ارشد جین پینگ در سال نو چینی و هیئت عالی‌رتبه همراه در میدان تیان آن من ۲۱ گلوله توپ شلیک شد.
سپس رئیسان جمهور ایران و چین در جایگاه رسمی حضور یافتند، سرود ملی دو کشور نواخته شد و آیت‌الله رئیسی و جین پینگ از یگان تشریفات حاضر در مراسم سان دیدند و با استقرار مجدد سران دو کشور در جایگاه رسمی همچنین گارد احترام از مقابل آیت‌الله رئیسی و جی پینگ رژه رفتند.
پس از گرفتن عکس یادگاری رئیسان جمهور ایران و چین، اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور معرفی شدند و بلافاصله پس از مراسم استقبال رسمی، مذاکرات دوجانبه هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد.
ایران و چین ۲۰ سند همکاری امضا کردند/ احیای منافع اقتصادی در پکن
مراسم امضای ۲۰ سند همکاری و یادداشت تفاهم میان جمهوری اسلامی ایران و چین از سوی مقامات عالی‌رتبه دو کشور و در حضور آیت‌الله رئیسی و جین پینگ برگزار شد.
این اسناد در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط‌زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث‌فرهنگی است. ۲۲ آذر ماه امسال نشست «همکاری‌های جامع ایران و چین» با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور ایران و هو چون هوآ معاون نخست‌وزیر چین در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد با محوریت راهکار افزایش روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ساله ایران و چین برگزار شده بود. وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران در آن نشست گفته بود که تفاهم‌نامه‌های متعددی در نشست مشترک بین مقامات عالی دو کشور در حوزه ایران و چین نهایی و قرار شد اقدامات اجرایی آن هم در حوزه انرژی، سرمایه‌گذاری مشترک و تعاملات مالی و ارزی و بانکی بین دو کشور و هم در طرح‌های استراتژیکی در حوزه ترانزیت و زیرساختی در دستور کار جزئیات آن قرار گیرد تا در دیدار بعدی رئیسان جمهور دو کشور به تصویب برسد که سر انجام این تفاهم‌نامه‌ها روز سه‌‌شنبه به امضای طرفین ایران و چین رسید.
رئیس‌جمهوری چین: دوستی و همکاری با ایران را در هر شرایطی حفظ می‌کنیم
رئیس‌جمهوری چین در ملاقات با همتای ایرانی خود به صراحت تأکید کرد: صرف نظر از هرگونه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، چین دوستی و همکاری خود با ایران را به طور استوار و تزلزل‌ناپذیر حفظ خواهد کرد.
همچنین روز سه‌شنبه وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین همزمان با سفر رئیس‌جمهوری ایران به چین پیشرفت روابط دو کشور را سازنده خواند و گفت که روابط دوجانبه این دو کشور علیه هیچ کشور ثالثی نیست. این سخنگو توسعه و پیشرفت روابط دوستانه میان چین و ایران را سازنده و به نفع مردم دو کشور و ثبات در خاورمیانه خواند.
وی در ادامه سخنانش گفت: روابط دوجانبه میان ایران و چین هیچ طرف سومی را هدف قرار نمی‌دهد و علیه هیچ کشور ثالثی نیست.
سند جامع مشارکت راهبردی میان ایران و چین نمادی از اراده دو کشور برای توسعه روابط است
آیت‌الله رئیسی در دیدار «لی که چیانگ» نخست‌وزیر چین، سند جامع مشارکت راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و چین را نمادی از اراده دو کشور برای توسعه روابط دانست و بر ضرورت تلاش دو کشور برای اجرای کامل آن تأکید کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به پیشینه همکاری‌های تاریخی و ارزشمند دو تمدن بزرگ ایران و چین و همچنین توافقات مهم دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری، بر گسترش هرچه بیشتر روابط ایران و چین تأکید کرد.
وی با مهم دانستن رویکرد چندجانبه‌گرایی به‌عنوان محور مشترک در مواضع بین‌المللی دو کشور، بر اهمیت تقویت همکاری‌های ایران و چین در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تأکید کرد.
در این دیدار، «لی که چیانگ» نخست‌وزیر چین نیز با اشاره به سابقه تاریخی روابط و وحدت نظر دو کشور در رویکرد چندجانبه‌گرایی در جهان گفت: مذاکرات سازنده‌ای میان دو کشور در جهت توسعه روابط در موضوعات مختلف در جریان است. نخست وزیر چین در ادامه سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را از جمله دستاوردهای حاصل از توافقات فی‌مابین عنوان و بر تمایل پکن برای اجرای کامل آن و همچنین تقویت همکاری و هماهنگی با تهران در راستای استمرار روند توسعه مناسبات دو کشور تأکید کرد.
لی که چیانگ همچنین با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در منطقه، بر ضرورت همکاری و هماهنگی میان دو کشور برای توسعه امنیت در راستای تأمین منافع دو کشور تأکید کرد.
ایران و چین دوستان دوران سخت هستند
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار «لی جان شو» رئیس کنگره ملی خلق چین، ایران و چین را دوستان دوران سخت توصیف و از حمایت‌های سازنده کنگره ملی خلق چین در جهت گسترش همکاری‌های دو کشور قدردانی کرد.
رئیس‌جمهور در این دیدار با تأکید بر اهمیت نقش همکاری‌های پارلمانی بر روند توسعه همکاری‌های دوجانبه، از حمایت‌های سازنده کنگره ملی خلق چین در جهت پیشبرد روابط راهبردی ایران و چین قدردانی کرد.
آیت‌الله رئیسی در این دیدار با اشاره به سطح مناسب روابط دوستانه و قرابت‌های تاریخی دو کشور، از ایران و چین به‌عنوان دوستان دوران سخت یاد کرد و بر استمرار و تقویت مشارکت جامع راهبردی ایران و چین تأکید کرد.
در این دیدار ضرورت استفاده از ظرفیت ساز و کارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موردتأکید قرار گرفت. در ادامه این دیدار همچنین با اشاره به دستاوردهای کنگره ملی خلق چین در تهیه و تصویب طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای چین، بر تبادل تجربه در این زمینه تأکید شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی