[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

کاروان ترویج الگوی کشت ملی برگزار می‌شود، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از برگزاری دومین کاروان ترویج الگوی کشت ملی محصولات زراعی در این استان با حضور یکپارچه محققان، کارشناسان، مروجان، خبرگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان‌پور با اشاره به اینکه کاروان مذکور  از سی ام بهمن تا سوم اسفندماه به مدت چهار روز کاری برگزار خواهد شد، گفت: استان فارس، دومین تولیدکننده محصولات کشاورزی در کشور است. وی با بیان اینکه فارس دارای 37 شهرستان و 93 مرکز جهاد کشاورزی است، به این نکته گریز زد که ترویج الگوی کشت ملی به عنوان مهم‌ترین برنامه اجرایی نظام جمهوری اسلامی ایران برای تأمین امنیت و اقتدار غذایی در کشور است. به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ترویج الگوی کشت ملی، چندین هدف را دنبال می‌کند که هدف کلی، اطلاع‌رسانی به‌موقع، آگاهی‌بخشی، علاقه‌مندسازی و متقاعد نمودن عوامل انسانی مرتبط با طرح به ویژه کشاورزان عزیز برای همراهی، مشارکت فعال و کمک به تحقق اهداف و انتظارات پیش‌بینی شده می‌باشد. دهقان‌پور افزایش آگاهی و دانش جامعه در خصوص برنامه الگوی کشت ملی و توسعه ریزنهادها برای توسعه سرمایه‌های اجتماعی را از دیگر اهداف این طرح برشمرد و یادآور شد: با آموزش‌های گروهی مزرعه ای در سازه‌های ترویجی همچون کانون جوانان روستایی و عشایری، صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی، مزارع نوآوری و سایت‌های الگویی و کانون‌های یادگیری که در واقع همان مزارع کشاورزان خبره هستند، تعامل بیشتر بین بهره‌برداران، بخش اجرا و تحقیقات و تقویت سرمایه‌های اجتماعی کلید خواهد خورد. این مسئول افزود: ارتقای ضریب نفوذ دانش و فناوری‌های نوین در میان کشاورزان برای دستیابی به اهداف و انتظارات برنامه الگوی کشت ملی در کشور، یکی دیگر از اهداف این طرح است. دهقان‌پور در عین حال توضیح داد که بر همین اساس، برنامه جامع آموزشی- ترویجی الگوی کشت ملی در سطح ملی و استانی تدوین گردیده و در این برنامه از راهبرد ترویجی توسعه مدیریت مشارکتی استفاده شده است.
او به این نکته اشاره کرد که گروه مخاطبان این برنامه علاوه بر کشاورزان، تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی، تصمیم‌سازان و مجریان مرتبط با بخش کشاورزی و مراکز علمی مرتبط با این بخش هستند.
دهقان‌پور گفت که در این برنامه از انواع روش‌های آموزشی ترویجی همچون آموزش‌های انفرادی، مهارتی، غیرحضوری، کارگاهی، بازدیدهای آموزشی و سایر روش‌ها استفاده می‌شود. وی با اشاره به برخی از مهم‌ترین رویکردهای اجرایی آموزش و اثرات ترویج الگوی کشت ملی در حوزه کشاورزی، تأکید کرد که دستیابی به الگوی کشت مناسب و پایدار منطقه ای متناسب با هر اقلیم، توسعه کشت در دیمزارها، تغییر سطوح آبی به محصولات جدید مانند کینوا، قصیل، گلرنگ و محصولات کم‌آب‌بر، توسعه کشت گیاهان پاییزه، توسعه کشت علوفه‌های جدید و کم‌آب‌بر و توسعه کشت در محیط‌های بسته گلخانه و انتقال کشت سبزیجات و صیفی‌جات از فضای باز به گلخانه، برخی از این رویکردهاست.
کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی از طریق ارتقای بهره‌وری آب و توسعه روش‌های آبیاری نوین، توسعه کشت قراردادی در کشور، افزایش ضریب نفوذ دانش با ارتقای عملکرد در هکتار، مدیریت ریسک، بیمه کشاورزی و تاب آوری، توسعه کشت دانه‌های روغنی، افزایش عملکرد در واحد سطح از طریق مدیریت کنترل و مبارزه با علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و تغذیه گیاهی در تمام مراکز جهاد کشاورزی، برخی دیگر از این رویکردهاست که دهقان‌پور با اشاره به آن، گفت: آموزش‌های ترویجی موضوعی متناسب با این رویکردها بر حسب نیاز شهرستان و منطقه به اجرا در خواهد آمد. این مسئول یادآور شد:  هر روز پنج تیم تحقیقاتی و کارشناسی به منظور انتقال یافته‌های تحقیقاتی به کشاورزان به پنج منطقه استان اعزام خواهد شد.
این برنامه با مشارکت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، معاونت آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی،  صندوق بیمه کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان فارس اجرا می‌شود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی