[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پودری که از بیماری‌های تنفسی جلوگیری می‌کند، روزنامه شیراز نوین


محققان یک پودر استنشاقی ابداع کرده‌اند که در آینده به طور موقت از ورود ویروس‌ها به مجرای تنفسی جلوگیری می‌کند. این پودر مانند یک لایه مخاطی طبیعی در ریه‌های فرد عمل می‌کند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، مجرای تنفسی بیمار دارای یک غشای مخاطی است که به طور پیوسته ذرات تنفس شده مانند گرد گل‌ها، دود و تا حدی ویروس و باکتری را به دام می‌اندازد. این موارد بعداً از راه‌های تنفسی فرد حذف می‌شوند زیرا مخاط یا بلعیده یا با سرفه از بدن خارج می‌شود.
متأسفانه بیشتر اوقات ویروس‌ها می‌توانند از این لایه مخاطی فرار کنند و سلول‌های ریه در لایه زیرین را مبتلا کنند. در همین راستا محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی پودر SHIELD را ابداع کردند. این پودر در حقیقت ذرات ریزی است که از ژلاتین خوراکی و اسید اکریلیک با یک استر غیر سمی(معمولاً یک اسید غیر آلی ) ساخته شده است. هنگامی که پودر از طریق یک دستگاه استنشاق می‌شود و در معرض رطوبت مسیر تنفسی و ریه‌ها قرار می‌گیرد، ذرات ریز متورم می‌شوند و به شکل یک هیدروژل چسبناک در می‌آیند که به لایه مخاطی موجود می‌چسبند.
گذر ویروس‌ها از این مانع اضافی سخت‌تر است. نکته مهم‌تر آن که این روند تأثیر منفی روی فرایند تنفسی ندارد. علاوه بر آن ژل مذکور به طور کامل ظرف ۴۸ ساعت تجزیه و از بدن خارج می‌شود.SHEILDروی موش‌ها آزمایش شد و توانست ۴ ساعت پس از استنشاق از ورود ۷۵ درصد ویروس‌های SARS-CoV-۲ به طور موثر جلوگیری کند. کارآمدی پودر مذکور پس از ۲۴ ساعت به ۱۸ درصد کاهش یافت. نتایج آزمایش تأثیرگذاری این پودر در مقابل ویروس‌های ذات الریه وآنفلوآنزاH۱N۱ نیز مشابه بود.
همچنین پودر روی میمون‌هایی آزمایش شد که شاخه‌های اصلی و دلتای ویروس کرونا را نیز استنشاق کرده بودند.
بار ویروس در بدن حیواناتی که قبلاً این پودر را استنشاق کرده بودند ۵۰ تا ۳۰۰ بار کمتر از گروه کنترل بود. علاوه بر آن در هیچ یک از میمون‌هایی که پودر را دریافت کردند، نشانی از عفونت‌هایی مانند التهاب ریه مشاهده نشد. همچنین لایه محافظتی به مدت ۸ ساعت فعال بود.
این تحقیق در ژورنال «نیچر متریالز» منتشر شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی