[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

جایزه ادبی ساهر را در سطح بین الملل گسترش می‌دهیم ، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشست خبری اختتامیه نخستین دوره جایزه ادبی «ساهر» گفت: جایزه ادبی ساهر از اتفاقات خوبی است که توسط یکی از سازمان های مردم نهاد استان فارس رقم خورده و ما نیز تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا با تسهیل شرایط، فضا را برای پیشبرد این رویداد مهم فراهم کنیم.
حمیدرضا قانعی با بیان این که ژانرهای مختلف در حوزه داستان یکی از اتفاقات مغفول مانده درعرصه داستان‌نویسی کشور است، افزود: جایزه ادبی ساهر تلاش کرده در این عرصه قدم بگذارد و به بخش حوزه امنیتی بپردازید. برگزاری این جایزه ادبی آغازی برای ترغیب نویسندگان و علاقه‌مندان به این حوزه و قلم زدن آن‌ها در این زمینه است و جای بسی خوشحالی است که این اتفاق خوب از شهر شیراز که جایگاه اصلی ادب، هنر و داستان است رقم خورد.
متولی فرهنگ استان افزود: جایزه ادبی ساهر آغاز این راه است و قول می‌دهیم تمام تلاشمان را برای مراحل بعد و رقم خوردن اتفاقات خوب در این زمینه به کار بگیریم؛ امیدواریم بتوانیم این جایزه را در سطح بین‌الملل گسترش و توسعه دهیم و سال‌های سال از مواهب چنین رویدادها و فرایندهای محتوایی در استان بهره‌مند شویم.
دبیر ادبی انجمن ساهر نیز گفت: نخستین دوره جایزه ادبی «ساهر» با هدف ارتقای داستان نویسی در عرصه امنیت ملی در دو بخش «داستان کوتاه و داستانک» و همچنین انتخاب «رُمان سال امنیت» برگزار شده است.
بیژن کیا ادامه داد: چندین سال پیش زمانی که بحث پایتخت خلاق ادبی برای شیراز مطرح شده بود، این موضوع مطرح شد که مدارک و مستندات ارائه شده برای کسب این عنوان کلی بوده است؛ متأسفانه برخلاف این که شیراز با ادبیات عجین است اما ژانرها و جریان‌های ادبی مختلف مستقل کمتر در شیراز وجود دارد و این موضوع شیراز را علی‌رغم تمام شایستگی‌هایی که دارد از کسب عناوین مهم در این حوزه دور نگه داشته است.
وی افزود: جای سؤال است که چرا در شیراز با جایگاه ادبی مهمی که در جهان دارد جریان‌ها و ژانرهای مستقل به صورت تخصصی و عمومی وجود ندارد؟ این موضوع نشان داد که بحث ژانر ادبی در داستان نویسی و شعر از اهمیت بسیاری برخوردار است و متولیان و فعالان در این عرصه در شیراز باید به این مهم توجه کنند. وی بیان داشت: بحث امنیت ملی نیز بسیار حائز اهمیت است؛ این در حالیست که ایرانیان با وجود این که از امنیت ملی در زندگی بهره می‌برند اما کمتر با آن مأنوس هستند.
کیا بر ضرورت ایجاد امنیت ملی و پایدار در کشور تأکید کرد و گفت: به عنوان مثال اگر کشور می‌خواهد سرمایه‌گذاری وسیع داشته باشد احتیاج به یک امنیت پایدار چند صد ساله دارد؛ لذا واژه امنیت ملی واژه‌ای وسیع است و امنیت ملی با هویت مردم ارتباط دارد و باید احیا شود.
وی با بیان این که هویت ملی فی نفسه بار مثبت دارد اما کمتر به آن توجه شده است، گفت: ژانر ادبیات معمایی پلیسی و امنیتی همپوشانی بسیاری با هم دارند و نمی‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد؛ بدون شک یک داستان امنیت، قطعاً یک فضای معمایی دارد و داستان امنیت از بخش‌های پلیسی یا طرح و توطئه پلیسی برخوردار است.
دبیر ادبی جشنواره «ساهر» در رابطه با جایزه ادبی ساهر گفت: از آنجا که می‌بایست پیشینه‌ای در بحث تخصصی ژانر تعریف می‌شد این جایزه رویکرد آموزشی رقابتی دارد؛ در واقع انجمن داستانی هر هفته تشکیل می‌شود و در این انجمن مطالب آموزشی مطرح و داستان‌ها نقد و بررسی و کارگاه‌هایی آموزشی برگزار می‌شود.
کیا  با بیان این‌که سه کارگاه در شیراز، بوشهر و کرج برگزار شد، گفت: آثاری از اقصی نقاط کشور از شمال گرفته تا جنوب، از شرق تا غرب برای شرکت در این جایزه ادبی ارسال شده است. از طریق فضای مجازی هم‌ ارتباط خوبی با جوانان فعال در عرصه داستان برقرار کردیم. خوشبختانه در این مدت توانستیم با داستان نویسان جوان ارتباط خوبی داشته باشیم. 
وی درباره داوری آثار جشنواره نیز گفت: داوری در سه مرحله انجام می‌شود. مرحله اول که مرحله غربالگری بود و مرحله دوم مرحله امتیاز دادن به آثار است و آثاری که از ۱۰۰ امتیاز، موفق به کسب ۶۰ امتیاز به بالا شده‌اند وارد مرحله نهایی شده‌اند. مهدی قزلی، محمد قنبری و سارا عرفانی داوران در مرحله نهایی در بخش ادبیات داستانی هستند. او با بیان این‌که بحث کتاب امنیت بسیار مهم است، گفت: اگر رویکرد ما به سمتی برود که رُمان‌ها و کتاب‌های ادبی شاخص در این زمینه داشته باشیم می‌توانیم این آثار را با ترجمه برای سایر کشورهای جهان منتشر کنیم و این اتفاق می‌تواند تصویری از بخشی از جامعه ایران را به جهان نشان دهد.
بیژن کیا اضافه کرد: تحقق این امر موجبات کاهش فاصله ایجاد شده میان مردم و ادبیات را فراهم می‌کند؛ این شکل از ادبیات تفکر خلاقانه و منطقی را فعال می‌کند. بخشی از فضای جامعه منفعل است؛ در حقیقت سیستم آموزش و رسانه تفکر نقادانه را ضعیف می‌کند. این در حالیست که تفکر نقادانه برای اتخاذ تصمیم در مواقع حساس بسیار مهم است.
وی با اعتقاد به این که جایزه ادبی ساهر جوانگراست، گفت: جوانان بسیاری در این رویداد شرکت کردند؛ بدون شک آینده این حرکت و رویداد به سمتی می‌رود که شاهد نسل جدیدی از نویسندگان در شیراز و استان فارس خواهیم بود.
او ادامه داد: تکرار اسامی پرآوازه در عرصه ادبیات داستانی استان فارس یکی از دغدغه‌های افراد فعال در این عرصه است؛ با وجود احترامی که برای پیشکسوتان و افراد با تجربه در این عرصه قائل هستیم اما باید شرایطی فراهم شود تا نویسندگان جوان هم عرصه‌ای برای فعالیت، رشد و پویایی داشته باشند؛ ما سعی می‌کنیم جریان مستقل از نویسندگان را نیز حمایت و به سمت جوان‌گرایی در این عرصه حرکت کنیم. 
کیا بیان کرد: ما می‌توانیم عرصه را وسیع‌تر بگیریم تا کشورهای فارسی زبان نیز در این رویداد حضور پررنگی داشته باشند.
دبیر اجرایی این رویداد هم اظهار کرد: جایزه ادبی ساهر از ۱۴ تیرماه هم‌زمان با روز قلم در تالار غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و از پوستر این رویداد رونمایی شد. ارسال آثار توسط نویسندگان تا ۳۰ دی‌ماه ادامه داشت.
میثم محمدی با بیان این که مراسم اختتامیه این رویداد ساعت ۱۶ روز پنجشنبه ۴اسفند‌ماه در تالار حافظ برگزار می‌شود، گفت: روزهای ۳و ۴ اسفندماه کارگاه‌های داستان با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود؛ حدود ۲۰۰ اثر در بخش داستان کوتاه و داستانک به دبیرخانه ارسال و ۸ اثر از این مجموع به عنوان آثار برگزیده معرفی خواهند شد. وی با اشاره به این که کتاب سال امنیت در مراسم اختتامیه معرفی می‌شود،گفت: حدود ۴۲ کتاب از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ در این زمینه به چاپ رسیده بود. کتاب شهید محسن جعفری که به عنوان شهید شاخص امنیت از استان فارس هستند در مراسم اختتامیه رونمایی می‌شود. او افزود: حوزه هنری فارس قول داده که آثار برگزیده به چاپ برسد.
محمدی بیان کرد: انجمن داستان ساهر نخستین انجمن تخصصی داستان‌های امنیتی، اطلاعاتی، پلیسی، معمایی و جاسوسی است که در کشور راه‌اندازی شده؛ جایزه ادبی ساهر نیز با استقبال بسیار خوب نویسندگان و اساتید روبه‌رو شده است؛ دبیرخانه دائمی این رویداد در شیراز است و احتمالاً سال آینده در هفته انقلاب اسلامی رونمایی پوستر دوره دوم را خواهیم داشت.
کلمه «ساهر» در لغت به معنی بیدار یا «بیدارمانده تا سپیده صبح» است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی